Seminář pro příjemce podpory z 16., 17. a 18. výzvy ROP Jihozápad + pro příjemce náhradních projektů 13. 3. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Seminář pro příjemce podpory z 19. výzvy ROP Jihozápad
Ing. Milena Smržová vedoucí oddělení kontroly realizace Když plán je jiný než skutečnost.
Integrovaný operační program – Administrace projektové žádosti a nejčastější chyby v projektových žádostech Ing. Lucie Vopěnková.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Seminář pro příjemce podpory z 33. a 34
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Ing. Milena Smržová vedoucí oddělení kontroly realizace Účetnictví projektu.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Změny v Pokynech pro zadávání veřejných zakázek ROP SV v roce 2012.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Seminář pro příjemce podpory z 16., 17. a 18. výzvy ROP Jihozápad + pro příjemce náhradních projektů

Obsah  Úspěšné řízení projektu v průběhu jeho realizace  Prevence chyb v projektech  Změny v projektech  Problematika veřejných zakázek  Nejčastější pochybení při realizaci projektů, nesrovnalosti  Jak zajistit bezproblémovou udržitelnost projektu  Dotazy, diskuse

Příjemce dotace  Z žadatele se stává příjemce dotace až podpisem Smlouvy o podmínkách poskytnutí dotace (na dotaci není právní nárok!)  Povinnost předložit požadované přílohy nejpozději do ( výzva), resp. do termínu uvedeného v u od hlavního finančního manažera projektu ( )  Upozornění: nová příloha – doložení žádosti o zařazení do evidence žadatelů o certifikaci ubytovacího zařízení  Termín podpisu Smluv o dotaci – začátek května 2012  Vzor smlouvy naleznete na

Dokumentace ROP Jihozápad  Smlouva o podmínkách poskytnutí dotace  Příručka pro žadatele  Příručka pro příjemce  Metodická oznámení  Metodické pokyny (k veřejné podpoře, ke způsobilým výdajům atd.)  Definice indikátorů  Národní legislativa

Povinnosti příjemce při realizaci projektu  Zahájit fyzickou realizaci projektu do 6 měsíců od podpisu smlouvy o dotaci – vztahuje s přesností na kalendářní den (nikoli měsíc!)  Naplnit monitorovací ukazatele uvedené ve smlouvě o dotaci  Informovat ÚRR o postupu realizace projektu pomocí monitorovacích zpráv  Dodržovat harmonogram projektu  Informovat o změnách projektů

Povinnosti příjemce při realizaci projektu  Vést oddělené účetnictví projektu  Provést audit projektu – u projektů s celkovými způsobilými výdaji nad 30 mil./ nad 100 mil.  Dodržovat pravidla pro publicitu  Nepřevádět práva a povinnosti vyplývající z projektu na třetí osobu bez souhlasu poskytovatele dotace  Pojistit veškerý pojistitelný majetek pořízený v rámci realizace projektu – výjimka pro projekty OP 1.1 a 1.5  Archivace dokumentace projektu po dobu min. 10 let (od finančního ukončení projektu)

Změny v realizaci projektu = jakékoli změny oproti plánu  Žádost o dotaci byla hodnocena a uspěla na základě podkladů, které jste doložili podle nich byste měli projekt zrealizovat  Realizovat projekt beze změn není možné  Pokud příjemce realizuje výraznější změnu (stavební) oproti žádosti o dotaci – není možné hradit ze způsobilých výdajů projektu!

Změny v realizaci projektu Formulář Oznámení příjemce o změně projektu (příloha č. 9 PPP) Změna nepodstatná Změna podstatná menšího rozsahu většího rozsahu Změna obecně nepřípustná

Obecná pravidla hlášení změn  Změna nepodstatná - schvaluje hl. finanční manažer a vedoucí oddělení kontroly, schválení trvá cca 5 pracovních dní  Změna podstatná menšího rozsahu – posuzována schvalovacím kolečkem, schvaluje vedoucí Odboru řízení programu, schvalování trvá cca 14 dní i déle  Změna podstatná většího rozsahu – schvaluje Výbor Regionální rady, schvalování trvá 3 týdny i déle, VRR zasedá 1x za 3 měsíce O schválení či neschválení změny je příjemce informován em

Upozornění  Pokud změna není schválena, nemůže ji příjemce realizovat!  Výdaje spojené s neohlášenou a neschválenou změnou jsou nezpůsobilými  Pokud příjemce realizuje neschválenou změnu, pak tato skutečnost může být řešena jako nesrovnalost projektu (dle závažnosti)

Problematika veřejných zakázek a zadávacích řízení  Bezchybně provedené výběrové řízení je základem dobře zrealizovaného projektu  Při kontrole klasifikujeme nejvíce pochybení v oblasti zadávání zakázek korekce, sankce, porušení rozpočtové kázně  Nejčastější nedostatky v souvislosti s kontrolou veřejných zakázek – ke stažení na - Veřejné zakázky příjemců  Možnost konzultovat zadání zakázek s pracovníky oddělení kontroly – dokumentaci zaslat em – do 10 pracovních dní odpověď

Pravidla ŘO ROP pro zadávací řízení  Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v aktuálním znění  Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v programovém období – projekty z výzvy – verze 2/2009, projekty výzva – verze 2/2011  Metodika zadávání veřejných zakázek podle zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – Metodika zadávání zakázek financovaných ze zdrojů Evropské unie

Pravidla ŘO ROP pro zadávací řízení  Řídící orgán ROP Jihozápad zakazuje: Používat při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek jako dílčí hodnotící kritérium smluvní pokuty a další smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele – platí i pro zakázky mimo režim zákona Používat náhodný výběr losem, a to ani v kombinaci s objektivními kritérii

Novela zákona o VZ  „Transparenční“ novela zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - publikovaná pod číslem 55/2011 – schválená Poslaneckou sněmovnou  Účinnost od  Nejdůležitější změny: Snížení limitů pro postup dle zákona – zakázka na dodávky a služby od 1 mil. Kč, zakázka na stavební práce od 3 mil. Kč (od limit pravděpodobně 1 mil. Kč pro všechny zakázky) Nová definice dotovaného zadavatele – nově každý, kdo obdrží více než 50% prostředků na zakázku z veřejných zdrojů ! Nově definovaná významná veřejná zakázka – stát – VZ nad 300 mil. Kč, obce, kraje – VZ nad 50 mil. Kč – schválení vlády, zastupitelstev, nastaveny delší lhůty

Novela zákona o VZ  Nejdůležitější změny:  Ekonomická a finanční kvalifikace – bude prokazována jen čestným prohlášením dodavatele o finanční způsobilosti plnit veřejnou zakázku  Nový pojem „osoba se zvláštní působností“ – zaměstnanec zadavatele, vyjádření k ZD + povinný člen hodnotící komise, nutné absolvovat vzdělávací program MMR – účinnost patrně až od  Rozšiřování povinnosti uveřejňování dokumentace na profilu zadavatele – celá ZD včetně smlouvy, skutečně nasmlouvaná cena, odůvodnění stanovení technických kvalifikačních požadavků  Novela de facto ruší užší řízení – resp. nahrazuje jej dvoukolovým otevřeným řízením  Zákaz požadavků na ISO, certifikátů z hlediska ochrany životního prostředí aj.

Novela zákona o VZ  Povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení při obdržení jen jediné nabídky  Povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení při hodnocení jediné nabídky  Komise pro otevírání obálek již nekontroluje úplnost nabídky  Hodnotícím kritériem nesmí být platební podmínky – sankce, splatnost faktur apod.  Taxativně uvedeny podstatné změny smlouvy, které nesmí být provedeny (rozšíření předmětu zakázky, rozšíření okruhu dodavatelů, ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky, změna ekonomické rovnováhy ve prospěch dodavatele)  Povinnost zadavatele uveřejnit předběžné oznámení ke všem nadlimitním a podlimitním zakázkám (mimo zjednodušené podlimitní řízení, jednací řízení) – řízení může být zahájeno až po 1 měsíci od uveřejnění předběžného oznámení

 Dělení zakázek – nutné zadávat dohromady spolu související plnění z hlediska místa, času i věcného plnění  Neoprávněné slučování spolu nesouvisejících plnění – např. vybavení IT technikou a vybavení profesionální kuchyně  Diskriminace potenciálních uchazečů – požadovaný obrat x předpokládaná hodnota zakázky  Uvádění specifických označení výrobků a služeb  Nesprávné použití JŘBÚ Konkrétní pochybení ve VŘ

 Hodnocení na základě kritérií, která jsou následně do SoD změněna (doba plnění)  Nedostatečně specifikovaná hodnotící kritéria (kvalita, design, technické provedení)  Nelze hodnotit zvyšování objemu plnění zakázky – za každý navíc pořízený PC - 1 bod navíc  Rozpor návrh SoD x podepsaná SoD  Nepřiměřená úhrada za poskytování ZD – cena musí odpovídat nákladům na pořízení kopie, poštovné, balné (nelze přenášet na uchazeče náklady spojené s realizací řízení!)

Nejčastější pochybení při realizaci projektů Pozor na omezené výdaje!  Výdaje za zpracování projektu max. 5% CZV  Výdaje spojené s řízením projektu max. 500 tis./50 tis za měsíc  BOZP,TDI, autorský dozor – 3% ze způsobilých výdajů za skutečně provedené stavební práce  Odborné a znalecké posudky v rámci položky „Výdaje na zpracování projektové dokumentace“ 1% z CZV (max Kč)  Supervize řízení projektu = nezpůsobilý výdaj!  Výše uvedené limity jsou stropem, nikoli částkou, která bude automaticky proplacena !

Nejčastější pochybení při realizaci projektů Způsobilé výdaje – podmínky:  hospodárné  účelné  efektivní  cena za výdaj v čase a místě obvyklá – poskytovatel dotace může výši ceny ověřovat! Pokud jsou ceny vyšší než jsou ceny obvyklé – dotace bude ponížena.

Účetnictví, ekonomika projektu  Samostatná účetní evidence pro projekt  Rozdělení na investice/neinvestice – důraz na správné zaúčtování  Správné zaúčtování samostatných movitých věcí/souborů movitých věcí Nejčastější pochybení při realizaci projektů

Nejčastější pochybení při realizaci projektů  Projekt musí směřovat k naplnění stanovených monitorovacích ukazatelů  Evidovat spolupráci s partnerem (např. zápisy z jednání)  Prokazatelně naplnit environmentální ukazatele uvedené v žádosti o dotaci  Doložit naplnění závazků k rovným příležitostem uvedeným v žádosti o dotaci

Udržitelnost projektu  I v době udržitelnosti ( 5/3 roky) je příjemce vázán podmínkami poskytovatele dotace  Projekt je úspěšně ukončen nikoli proplacením poslední žádosti o platbu, ale úspěšným ukončením období udržitelnosti – tj. 5 let, pro malé a střední podniky 3 roky  V období udržitelnosti projektu se projeví životnost projektu, jeho reálnost, finanční návratnost (u projektů podnikatelských subjektů), schopnost udržet naplánované výstupy projektu (pracovní místa, počet lůžek, pořízené vybavení atd.)  Nutné udržet indikátory projektu  Pronájem, převod majetku podpořeného z dotace – nutný souhlas VRR  1x za rok povinnost informovat poskytovatele dotace o udržitelnosti projektu

Na co myslet a na co si dát pozor  Cílem projektu není za přidělené peníze pořídit maximální množství majetku – výdaje musí být účelné (nezbytnost a přímá vazba na projekt), hospodárné (minimalizace výdajů při respektování cílů projektu) a efektivní (maximalizace poměru mezi výstupy a vstupy projektu)  Faktury – musí být na první pohled jasné, co je fakturováno – tj. rozpis jednotlivých položek včetně množství a jednotkových cen; nezapomenout na doložení příloh faktury  Dohodnout se s dodavatelem na vystavení 2 originálů faktur – jeden originál pro účely projektu (založení do složky projektu), jeden pro vlastní účetní evidenci  Stanovit si, jakým aktem bude ukončena fyzická realizace projektu – k ukončení FR je nutné doložit kolaudační souhlas/předčasné užívání stavby

Několik dobrých rad na závěr  Číst, číst, číst! – vše podstatné naleznete v příručkách a na webových stránkách  Nebát se zeptat! – v případě nejasnosti raději konzultovat s manažerem projektu, než se dopustit chybného řešení  Nenechávat vše na poslední chvíli! – raději odevzdávat dokumenty s časovou rezervou  Úspěšná realizace projektu končí po skončení období udržitelnosti projektu!

Kontakt Územní odbor implementace programu Plzeň Poděbradova 2842/1 (Avalon Business Center - 4. patro) Plzeň Úřední hodiny:Pondělí: 8: :30 Úterý – čtvrtek: 8: :30 Pátek: 8: :00

Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Jihozápad Jeronýmova 1750/ České Budějovice Děkuji za pozornost