Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
přehled gramatických časů časy prosté plnovýznamových sloves
Advertisements

22. základní škola Plzeň, Na Dlouhých 49, příspěvková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PRESENT PERFECT (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Past simple & past continuous
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Výrazy s present perfect VY_22_INOVACE_24 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect x past simple VY_22_INOVACE_31 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Since, for – Present Perfect VY_22_INOVACE_06 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
22. základní škola Plze ň, Na Dlouhých 49, p ř ísp ě vková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present simple and continuous Klíčová slova Přítomný.
Pracovní list Autor:Jiří Vondráček Cílová skupina: žáci 9.roč. Klíčové kompetence: výklad a pochopení gram. jevu Očekávané výstupy: Vyhledat specifické.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaAnglický jazyk NázevGoing.
Present Perfect Continuous Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tvoření a využití…. Present Perfect  Předpřítomný čas ( Přítomný čas dokonavý) tvoříme následujícím stylem:  Podmět + have/has + minulé příčestí požitého.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PRESENT PERFECT Vypracovala: Hana Kosejková EU-OP VK-III/2ICT DUM 197 VY_32_INOVACE_ICT 197.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_48.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present continuous Klíčová slova přítomný čas průběhový,
PRESENT PERFECT PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není li uvedeno jinak, je Kateřina Najmanová Trpný rod- The Passive.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present Perfect Simple VY_22_INOVACE_03 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Present perfect Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
PERFECT SIMPLE – ÚVOD (PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmář. Střední škola hotelnictví.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect cvičení VY_22_INOVACE_32 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_434_Předpřítomný čas (1) AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20
Označení DUM 13 _ 07 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Past simple / present simple / present perfect
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Present Perfect Simple Autor: Mgr. Alžběta Fojtů Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Předpřítomný čas prostý 8-9.ročník (k učebnici Projekt 3) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předminulý čas PAST PERFECT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_47.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_47.
Minulý čas Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Present Perfect Tense and Past Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaAnglický jazyk NázevSubject.
Present perfect Předpřítomný čas vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PRESENT PERFECT SIMPLE - questions Předpřítomný čas prostý - otázky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Present perfect – EVER, NEVER Have you ever been in New York? Yes,
Present perfect I have been there two times..
Anglický jazyk – Present Perfect - 9.ročník
Present perfect nebo past simple
VY_32_Inovace_ Present perfect Project 3
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
VY_32_Inovace_ Ever, never Project 3
I haven´t seen your ID card.
PAST PERFECT Předminulý čas
PRESENT PERFECT NEGATIVE_11
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PRESENT PERFECT (PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS)
Předpřítomný čas Present perfect tense
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk 6 - 8 Název Present perfect Klíčová slova Předpřítomný čas, tvorba a použití, příčestí trpné Pomůcky Počítač, projektor Druh interaktivity Výklad učiva Stupeň a typ vzdělání 2. stupeň základní školy Potřebný čas 45 minut Velikost 324 kB Zdroje Viz Použité zdroje

Předmět: ANGLICKÝ JAZYK DUM Číslo šablony klíčové aktivity: III/2 Název: „Present perfect“ (sada AJ 6 - 8) Autor: Bc. Miroslava Kutílková Anotace: Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, předmětu Anglický jazyk. Žáci se naučí, jak tvořit kladné, tázací i záporné věty v předpřítomném čase, v jakých typech vět tento čas použít. Očekávaný výstup: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák zvládne utvořit oznamovací větu v předpřítomném čase, umí utvořit otázku a zápor. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci expozice i fixace, délka aktivity 45 minut. Žáci osmého ročníku druhého stupně. Jazyková úroveň A2 – B1. Základní vzdělávání ‒ druhý stupeň. 13 - 14 let, 8. ročník

Bc. Miroslava Kutílková, 2012 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Bc. Miroslava Kutílková, 2012 PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS PRESENT PERFECT

Předpřítomný čas (present perfect) Předpřítomný čas patří mezi nejméně oblíbené oblasti gramatiky v angličtině, a to především proto, že v češtině obdobu tohoto času nemáme. Předpřítomný čas můžeme překládat někdy pomocí přítomného času, někdy pomocí minulého.

Hlavní rozdíl mezi minulým a předpřítomným časem Hlavním rozdílem je to, že minulý čas mluví o minulosti, tedy o tom co se už kdysi stalo, zatímco předpřítomný čas vždy mluví spíše o přítomnosti. Větou v předpřítomném čase vždy sdělujeme něco s platností v přítomnosti, něco, co je tady a teď.

Použití předpřítomného času: 1) Zkušenosti, "již dosažené skóre„ I've been to the USA twice. Nesdělujeme, že jsme kdysi byli v minulosti, není zde ani kdy, pouze oznamujeme, že jsme tam již byli, že nyní máme tu zkušenost se dvěma návštěvami USA. I haven't seen the film. Tato věta říká, že jsem ten film neviděl, tedy oznamuji něco o přítomnosti - nevím o čem je, neznám ho. Věta neříká, co jsem nedělal v minulosti.

2) Změny, "dnes je něco jinak„ I've become a teacher. Stal jsem se učitelem = dříve jsem nebyl učitel, ale dnes jsem učitel. Dáváme tím informaci v přítomnosti - nyní jsem učitel. I've lost my keys. Tato věta říká, že nemám klíče, jsou ztracené, opět tedy sděluje něco o přítomnosti. Neříká, kdy se to stalo, jak se to stalo apod., pouze, že teď mám problém, teď to tak je.

3) Nedávné děje, v poslední době se stalo I haven't seen her recently. Zde říkáme, že jsme ji již dlouho neviděli, v poslední době, tedy v současnosti. Opět tedy sdělujeme informaci týkající se přítomnosti (např. v minulosti jsem ji vídal často, nyní - v poslední době - nikoliv)

TVORBA PŘEDPŘÍTOMNÉHO ČASU tvar slovesa TO HAVE + příčestí trpné významového slovesa

HAVE 3. TVAR The train has arrived.

Příčestí trpné PRAVIDELNÝCH SLOVES tvoříme přidáním koncovky – ed ke slovesu I have played... NEPRAVIDELNÝCH SLOVES: past participle – 3. tvar I have seen...

Předpřítomný čas v běžných podobách I have never been to the USA. - říkáme, k čemu vůbec nikdy nedošlo (nikdy za mého života) ale stále se to může změnit - je to jen současný stav Have you ever eaten caviar? - tento příklad se podobá předchozí větě: zajímá nás, zda k tomu již vůbec někdy došlo I have always wanted to be a doctor. (vždycky jsem chtěl a stále ještě chci) I've just finished my work. - právě teď se to stalo, je to tedy velice nedávná minulost, skoro přítomnost Have you taken out the rubbish yet? - Ptáme se, jestli už to je udělané nebo ne. YET naznačuje, že se něco očekává, že tedy ty odpadky měl vynést a nás zajímá, zda to již udělal nebo ne, tedy zajímá nás současný stav.

I've recently visited the USA I've recently visited the USA. - Recently/lately naznačuje, že se jedná o nedávnou minulost (v poslední době). How many books by Shakespeare have you read? - ptáme se, kolik jich již četl, tedy na současný stav - ten se může ještě libovolně měnit How many times have I told you? - ptáme se na to, kolikrát již to proběhlo, opět tedy současný stav, který se může měnit How long have you lived here? (or How long have you been living here?) - ptáme se, jak již je to dlouho, opět na současný stav, který je stále otevřený I've lived here all my life. - celý můj život, jeto stále ještě otevřená věc, ještě tu pravděpodobně bydlet budu I've loved U2 since I bought their first album. - od té doby až do dnes, stále je miluju, je to tedy ještě otevřená přítomnost, neříkám tedy jen to, co bylo, ale i to, co je nyní I've been a teacher for eight years. - je to tak již osm let, stále to tak je, stále jsem ještě učitel, neříkám tedy jen to, co bylo, ale i to, co je nyní

ZÁPOR past participle HAVEN´T/HASN´T I haven´t read this book. He hasn´t read this book.

OTÁZKA osoba Have / has Have they met the Queen? Has he visited France? osoba past participle Have / has ... ?

Předpřítomný čas nelze použít: Pokud ve větě je příslovečné určení času týkající se minulosti (yesterday, last year, in September, in winter, at the party, in his lifetime apod.) či daná věta se jinak týká minulosti. 2) V rámci vyprávění děje v minulosti. Předpřítomný čas není jeden z tzv. narrative tenses, tedy časů určených pro vypravování.

METODICKÉ POZNÁMKY snímky 1 – 3: úvodní, povinné údaje snímky 4 – 8: opora pro výklad učitele (obecné informace o předpřítomném času) snímky 9 – 16: expoziční, opora pro zápis žáků (tvorba času, tvorba otázek, záporu, použití času, příkladové věty) snímek 17: metodické poznámky snímek 18: použité zdroje

Použité zdroje: ● VÍT, Marek. Předpřítomný čas. In: [online]. [cit. 2014-01-05]. Dostupné z: http://www.helpforenglish.cz/gramatika/slovesa/casy/predpritomny/c2006030 602-predpritomny-cas.html ● Klipart