Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Kraje Vám to řeknou ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI Chomutov, 12.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Advertisements

Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
Regionální kancelář pro Ústecký kraj
Přehled o uplatnění inovativního marketingu ve firmách působících na území hl. města Prahy Seminář Galerie inovací, FOR INDUSTRY Konferenční.
DOBROVOLNICTVÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V JIHOMORAVKÉM KRAJI A KRAJI VYSOČINA Brno, 6. března 2013.
ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V OLOMOUCKÉM A ZLÍNSKÉM KRAJI Olomouc,
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Hradec Králové ŘEŠME PROBLÉMY PODNIKÁNÍ V REGIONECH.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR AKTIVNÍ MOTIVACE ŽÁKŮ ZŠ = JISTOTA PRO BUDOUCNOST ŘEMESEL OLOMOUC
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Seminář EU a my „50+“ Zlínský kraj Zlín,
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
POSTOJE ZÁSTUPCŮ MSP K PROBLEMATICE INSOLVENCE MSP V ČESKÉ REPUBLICE Ředinová Hana Paseková Marie.
Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Aktuální bariéry sociálního partnerství škol a zaměstnavatelů Ing. Miloš Rathouský ředitel sekce RLZ a regionálních.
Implementace NSK do personální praxe Stálá konference předsedů SR, Eva Novotná Tým PR NSK 2.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Obnova vozového parku v České republice
ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR VE STŘEDOČESKÉM KRAJI Mladá Boleslav, 3. dubna 2013.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Účetní reforma v druhém roce
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
PREZENTACE PRO ITP Ing. Miloslav ILEČEK, ITP pracoviště Jihlava , Velké Karlovice Institut Trhu Práce.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Zákon roku 2014 Tomáš Babáček Ambruz & Dark Deloitte Legal Nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Technické a profesní vzdělávání na VŠ – pohled zaměstnavatelů Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Liberec ŘEŠME PROBLÉMY PODNIKÁNÍ V REGIONECH.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
VENKOV SPOV ČR
Transkript prezentace:

Svaz průmyslu a dopravy České republiky

Kraje Vám to řeknou ZÁVĚRY ŠETŘENÍ SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI Chomutov, 12. února 2013

Tradice již od r. 1918, znovuobnoven r (20+ let). Zastupuje 31 odvětvových svazů, celkem 1560 firem (přes 800 tis. zaměstnanců). Obhajuje zájmy zaměstnavatelů a podnikatelů v České republice i v zahraničí. Svaz průmyslu a dopravy ČR

Proč proběhlo šetření v krajích Leden až duben diskusních setkání v regionech, vedení SP ČR, hejtmani, jejich náměstci a zástupci firem v krajích Cíl - poukázat na možnosti řešení problémů podnikatelského prostředí Podklad k debatě - dotazníkové zjišťování mezi podnikateli Počet respondentů – Ústecký kraj 70 firem kraje, Karlovarský kraj 40 firem

1. Míra byrokracie – zásadní problém z pohledu byznysu obou krajů Ústecký kraj Jako dominantní problém vnímají podnikatelé úroveň byrokracie. 2/3 respondentů ji považují za zcela zásadní problém, celkově více než 80 % respondentů ji označují jako překážku v podnikání.

1. Míra byrokracie – zásadní problém z pohledu byznysu obou krajů Karlovarský kraj Pro více než 1/2 respondentů představuje úroveň byrokracie překážku nebo velkou překážku jejich podnikání.

2. Korupce na úrovni kraje zasahující do podnikání Ústecký kraj Více než 1/2 respondentů vnímá korupci jako významný problém, který zasahuje do jejich podnikání..

2. Korupce na úrovni kraje zasahující do podnikání Karlovarský kraj Korupci považuje jako závažný problém 1/2 všech respondentů a celkově 2/3 vnímají korupci jako velký problém zasahující do jejich podnikání. Korupce je v tomto kraji palčivější problém než v Ústeckém kraji.

Specifickým příkladem korupčního jednání je kauza ROP Severozápad, týkající se rozdělování evropských dotací v NUTS 2 Severozápad. V červnu 2012 bylo zveřejněno, že Dotační úřad Regionálního operačního programu (ROP) Severozápad podle auditu firmy Deloitte Advisory chyboval ve všech 35 zkoumaných případech evropských dotací. Evropská komise vyměřila ROP korekci ve výši zhruba 2,5 miliardy Kč.NUTS 50 % respondentů případ vnímá jako překážku v podnikání. Téměř 1/3 respondentů však nemá vyhraněný názor, vzhledem k tomu, že zvolila možnost „nevím/nedokážu odpovědět“. Téma tudíž zůstává nadále aktuální. Téma korupce je obecně dosti ožehavé, neboť u všech 3 sledovaných okruhů otázek je patrný poměrně vysoký podíl respondentů, kteří se nevyjádřili nebo ho nehodnotí (12,5 %; 22%, 28 %). 2.1 Situace s ROP Severozápad

3. Nedostatek technických profesí – palčivý problém Ústecký kraj ¾ respondentů vyhodnotili nedostatek technických profesí jako velmi závažný problém pro jejich podnikání.

3. Nedostatek technických profesí – palčivý problém Karlovarský kraj Nedostatek technických profesí vnímají jako velkou překážku bránící podnikání více než polovina oslovených firem..

4. Kvalita technického školství v kraji Ústecký kraj Téměř 2/3 z oslovených respondentů vnímají jako velký problém kvalitu a stav technického školství v Ústeckém kraji.

Karlovarský kraj Téměř 2/3 respondentů vyjádřili své znepokojení se stavem technického školství v kraji. Citace z šetření: „Problémem je katastrofální úroveň absolventů učilišť a naprostá odtrženost učňovských škol od praxe. Neexistuje jediný program, který by firmy zahraničních vlastníků, ale i domácí firmy motivoval k podpoře učňovského školství.“ 4. Kvalita technického školství v kraji

4.1. Stav VŠ v kraji (odliv vysokoškolsky vzdělaných lidí) Karlovarský kraj Značný problém představuje odliv vysokoškolsky vzdělaných lidí za hranice kraje nebo republiky, 1/2 oslovených firem tento problém vyhodnotilo jako překážku podnikání..

5. Dopravní infrastruktura Ústecký kraj / stále se protahující dostavba dálnice D8 / Téměř 70 % oslovených podnikatelů hodnotí jako překážku či závažnou překážku v podnikání neustále se oddalující dostavbu dálnice D8.

5. Dopravní infrastruktura Karlovarský kraj /stav silnice R6 jakožto hlavního tahu na Prahu / Problém představuje dopravní infrastruktura a stav silnic problém pro více než ½ respondentů.

6. Nedostatečné investice kraje do vědy a výzkumu Ústecký kraj Nedostatečné investice do výzkumu a vývoje představují překážku pro 1/2 oslovených respondentů v kraji.

Karlovarský kraj Pro více jak 2/5 podnikatelů představují nedostatečné investice do výzkumu a vývoje problém. Naproti tomu stojí názor více než 1/5 oslovených, které to nepovažují za problém nebo nejsou schopni otázku vůbec posoudit. 6. Nedostatečné investice kraje do vědy a výzkumu

7. Problémy související s enviromentální legislativou Ústecký kraj Zhruba 60 % firem vnímají environmentální legislativu jako problém pro jejich podnikání.

Karlovarský kraj Názory na tuto problematiku jsou rovnoměrně rozvrstveny, necelé 2/5 firem ji však považují za překážku podnikání. Oproti Ústeckému kraji je zde výrazný rozdíl. 7. Problémy související s enviromentální legislativou

8. Informovanost a transparentnost při rozdělování financí kraje (veřejné zakázky) Ústecký kraj 1/3 oslovených firem považuje současný stav jako překážku v jejich podnikání.

Karlovarský kraj Představuje překážku v podnikání pro 1/3 oslovených firem. 8. Informovanost a transparentnost při rozdělování financí kraje (veřejné zakázky)

Vysoká míra nezaměstnanosti, obtížné hledání pracovního uplatnění, špatné vyhlídky pro další období; Hledání právních cest, jak udržet pracovní místa, nepropouštět. Snaha udržet si zaměstnance i přes pokles poptávky; Požadavky zaměstnavatelů na pomoc při řešení problémů trhu práce (pracovní poměry na dobu určitou, „Vzdělávejte se pro stabilitu“, novela zákona o zaměstnanosti); Využívání poradenství v legislativní oblasti zaměstnanosti, semináře, kulaté stoly 9. Problémy a požadavky zaměstnavatelů v pracovně – právní oblasti

PŘÍSTUP REGIONÁLNÍCH ÚŘADŮ PŘI ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ PODNIKÁNÍ Známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší, 0 = nevím, netroufám si odpovědět Ústecký kraj Cca 25 % firem hodnotí přístup známkou2 Cca 50 % firem hodnotí přístup známkou3 Cca 25 % firem hodnotí přístup známkou4 Celkový průměr3 Karlovarský kraj Cca 10 % firem hodnotí přístup známkou2 Cca 40 % firem hodnotí přístup známkou3 Cca 40 % firem hodnotí přístup známkou4 Cca 10 % firem hodnotí přístup známkou5 Celkový průměr vychází3,76.

Přístup úředníků hejtmanství k problémům podnikatelů Ústecký kraj Představuje překážku v podnikání pro 1/3 oslovených firem, ¼ firem však nedokáže situaci ohodnotit.

Karlovarský kraj Překážku v podnikání představuje pro 1/3 oslovených firem. Stejný je podíl u obou krajů. Citace z šetření: „ Nezájem krajů a obcí o regionální firmy a podnikatele, neprůhlednost zakázek, lobbismus. Místní firmy nejsou upřednostňovány, mnohdy o zakázkách ani neví. To má na svědomí degradaci pracovního trhu, pracovníků a jejich odliv.“ Přístup úředníků hejtmanství k problémům podnikatelů

Je alarmující, že v obou krajích je velice nízké povědomí o „fungování“ krajské tripartity. V Ústeckém kraji (vlevo) to je 50% respondentů, v kraji Karlovarském (napravo) je to dokonce 56ˇrespondentů. Firmy se vyjadřovaly k tomu, zdali je má SP ČR zastupovat při jednáních v krajské tripartitě. Krajská tripartita

Ústecký kraj Aktivní řešení problémů ze strany KÚ Větší podpora podnikání v kraji (konkrétně: řešení nezaměstnanosti – podpora nových pracovních míst, řešení bezpečnost občanů, nové investice, zlepšení infrastruktury – dostavba D8) Transparentní jednání ze strany KÚ Boj s korupcí Karlovarský kraj Větší zaměstnanost, zajištění kvalitního pracovního trhu Zlepšení dopravní infrastruktury - dostavba R6 Transparentnost, vstřícnost, kreativita Očekávání zaměstnavatelů v regionu od krajských vlád

Výrazným problémem v obou krajích je úroveň byrokracie, firmy velmi negativně hodnotí i korupci zasahující do podnikání. Palčivým problémem je nedostatek technických profesí. Poukázala na něj i šetření v krajích i v roce 2010 a další šetření SP ČR. Stav dopravní infrastruktury nedoznal od roku 2010 podle názorů podnikatelů výrazného zlepšení, problém vidí zejména s nedokončenou dálnicí D8. Problémy související s environmentální legislativou trápí více podnikatele v Ústeckém kraji. Informovanost a transparentnost při rozdělování financí kraje je méně významným problém pro podnikatele v obou krajích. Očekávání od nových krajských vlád jsou v obou krajích víceméně shodná, v případě Karlovarského kraje zaznívala však v odpovědích respondentů větší skepse. Podle názorů respondentů je přístup regionálních úřadů při řešení problémů podnikání jen průměrný, byť se firmy k tomuto tématu nechtěly příliš vyjadřovat. Úředníci krajských zastupitelstev jsou hodnoceni spíše negativně, zejména v případě Karlovarského kraje (průměrná známka téměř 4).. Závěr

Tématem zjišťování byla účast zástupců SP ČR v krajských tripartitách. V Ústeckém kraji jsou nakloněni k zastupování zájmů v tripartitě výrazněji než v Karlovarském kraj. Alarmující je skutečnost, že většina z dotázaných firem neví nic o tripartitě a její činnosti. Z komentářů šetření zúčastněných firem vyplynulo, že zaměstnavatelé by si přáli aktivnější přístup k problematice trhu práce, zvýšení tlaku na řešení problému dopravní infrastruktury, vyšší transparentnost jednání ze strany krajského úřadu a větší vstřícnost k problémům podnikatelů. Oslovené firmy v obou krajích vidí služby SP ČR jako přínosné, zejména při poradenství v legislativní oblasti, při organizaci odborných seminářů a setkávání členských firem, možnost prezentace na zahraničních veletrzích a výstavách a využívání služeb regionálního zastoupení. Firmy by si přály častější setkávání s představiteli krajů. Děkujeme vám za pozornost Závěr

Svaz průmyslu a dopravy ČR Freyova 948/11, Praha 9 Děkujeme vám za aktivní účast na kulatém stole