Zkušenosti s využitím fondů EU v letech 2007-2013 v Olomouckém kraji Olomouc: 18. 9. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
ROP Střední Morava nástroj podpory pro rozvoj cyklodopravy a cykloturistiky ve Zlínském kraji Zlín: 29. června 2012.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Evropský sociální fond
Integrovaný plán rozvoje města (IPRM) Integrovaný plán rozvoje města („IPRM“) Sekce regionální politiky a cestovního ruchu Integrovaný plán rozvoje města.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Aktuální informace o Regionálním operačním programu regionu soudržnosti Střední Morava Ing. Zdeněk Bogoč Úřad Regionální rady.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
AKTUÁLNÍ INFORMACE O REGIONÁLNÍM OPERAČNÍM PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA Bouzov, 8. října 2008.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
INFORMACE O PŘEDBĚŽNÉ ALOKACI V OP Martin Fraško MAS Naděje o.p.s , MOST.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Olomouc, 2. září 2009.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Regionální politika RP ČR.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
ministryně pro místní rozvoj
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Ivan Matulík Ředitel Úřadu Regionální rady Učíme se investovat VÝROČNÍ KONFERENCE REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA Přerov
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Co bylo cílem ROP Střední Morava Ing. Ivan Matulík ředitel Úřadu Regionální rady Střední Morava Přerov
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ROP JV – informace o novém programovém období
SEMINÁŘ K VYHLÁŠENÉ VÝZVĚ 02/2007 REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA Olomouc Zlín Uherské Hradiště 18.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Zkušenosti s využitím fondů EU v letech v Olomouckém kraji Olomouc:

OSNOVA PREZENTACE 1.ROP Střední Morava v číslech 08/ Několik poznámek k architektuře Klíčové zkušenosti ROP Střední Morava 4.Jaké jsou hlavní výzvy pro období Závěrečné shrnutí

Celkový finanční rámec ROP SM činí cca. 17,5 mld. Kč (s ohledem na aktuální propočet kursu Kč/EUR) –z toho je již vázáno na schválené či ukončené projekty 16 mld. Kč –na poslední vyhlašované výzvy zůstává cca. 1,5 mld. Kč (z toho cca. 700 mil. Kč vychází ze změn Programu) –Proplacené finanční prostředky9,3 mld Kč –Certifikované finanční prostředky7,5 mld Kč –Počet přijatých projektů 1738 za 27,2 mld –počet schválených projektů852 za 16 mld. Kč –Počet ukončených projektů 536 za 8,2 mld. Kč –Počet podpořených pracovních míst 1125, z toho v cestovním ruchu ROP Střední Morava v číslech 08/2012

Co je globálním cílem z tzv. Národního strategického referenčního rámce – “NSRR“ pro období Kapitola Globální cíl Globálním cílem je přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu s cílem dosáhnout hospodářské úrovně EU-25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva. Citace z NSRR (červenec 2007): 2. Několik poznámek k architektuře

Citace z dokumentu MMR: „ROPy nesplnily cíl, který dle NSRR měly - vyvážený rozvoj území a snížení disparit“ (MMR, květen 2012, kap. Vymezení operačních programů pro programové období , str. 32) Citace z NSRR (červenec 2007), Strategický cíl Vyvážený rozvoj území, priorita A. Vyvážený rozvoj regionů: Zaměření klíčových intervencí: „intervence s regionální dimenzí, které jsou speciální částí tematických intervencí, zejména podpora podnikání včetně prostorového aspektu vybraných odvětvových politik, dále rozvoj lidských zdrojů a vzdělání a rozvoj dopravní sítě, Implementace: Cíle priority bude dosaženo pomocí synergického působení intervencí realizovaných prostřednictvím tematických operačních programů a ROPů. Koordinace mezi těmito operačními programy bude zajištěna spoluprácí mezi relevantními řídícími orgány a/nebo monitorovacími výbory. Za efektivnost této spolupráce je zodpovědný NOK, který bude za tímto účelem organizovat setkání Koordinačního výboru “Vyvážený rozvoj území” zahrnující všechny relevantní orgány. Závěrem: 1.ROPy nemohly samy přispět k vyváženému rozvoji. Toho mělo být dosaženo pomocí synergií intervencí tematických programů s regionální dimenzí, které jsou speciální částí tematických intervencí, 2.Jaká je hlavní příčina nesplnění cíle vyváženého rozvoje…koordinace – spolupráce v praxi nefunguje 3.ROPy zajistily, že alokace byly vázány na region, a principiálně tak nedochází ke zvětšování rozdílů jen samotnou existencí ROPů 4.O prioritách a zaměření v rámci omezení daných Programem se ale rozhoduje v kraji… 2. Několik poznámek k architektuře

Operační programy – cíl Konvergence OP název Počet OP Celkem v mil. Eur% OP Podnikání a inovace ,311,75% OP věda a výzkum pro inovace ,78,0% OP Lidské zdroje a zaměstnanost ,87,0% OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost ,87,0% OP Životní prostředí ,919,0% OP Doprava ,122,25% Integrovaný OP ,06,0% Regionální operační programy ,018,0% OP Technická asistence1 258,81,0% Cíl Konvergence - Celkem ,4100% Fondy – ERDF, ESF, Fond soudržnosti

Hlavní příčinou počtu operačních programů je rezortismus a absence koncepčního přístup. Každé ministerstvo chce mít svůj operační program (svou část koláče) Hlavní důraz je kladen na vymezení tzv. překryvů – tzn. aby nebylo možné financovat stejné aktivity z různých OP ROPy jsou ve skutečnosti také tematickým programem (rozdílem je vázání alokace na území NUTS II) Stanovení cílů pro jednotlivé OP bylo měkké a stanovováno v době hospodářského růstu Závěrem: Nemůžeme očekávat něco, co není obsaženo ve schválených dokumentech (tlak na efektivitu, měřitelné cíle apod.) Územní dimenze a synergie jsou řešeny „formálním přístupem“ či vůbec Měli bychom si poctivě vyhodnotit, co se osvědčilo a co nefunguje a proč 2. Několik poznámek k architektuře

3. Klíčové zkušenosti ROP Střední Morava Využíváme různé formy podpory, které reagují na potřeby území – IPRM, IPRU (integrované plány rozvoje území), integrované projekty, koncepty Podporujeme finanční inženýrství - tzv. fond rozvoje měst – JESSICA (tj. návratná forma financování, nástroje, které mají být zvýšeně užívány) Podporujeme inovační aktivity v rámci tzv. inovačních voucherů v pilotním režimu Vytvořili jsme jedinečný model administrace, který šetří finanční prostředky žadatelů na přípravu žádostí - úspory žadatelům jsou především na pořízení projektové dokumentace (dosažená úspora ve výši 250 mil. Kč) a snižuje rizika v realizaci a udržitelnosti Pracujeme s analýzou rizik, abychom snížili rizika „neúspěšné administrace“ jak na straně poskytovatele dotace, tak, u žadatelů Závěr: v rámci možností umíme hledat řešení tak, abychom umožnili realizaci rozvojových záměrů při práci s riziky

4. Jaké jsou hlavní výzvy pro období Abychom mohli skutečně zvýšit efektivitu a synergie investovaných prostředků ve prospěch růstu konkurencescnopnosti ČR, regionů, měst, obcí – potřebujeme především: 1.Účinné plánovací, rozhodovací a realizační mechanismy na úrovni ČR i přímo v území (koncepční přístup a zdravý rozum) 2.Spolupracující partnerství na úrovni ČR i v území 3.Integrovaný přístup (neexistence bariér ve formě finančních nástrojů) 4.Shodu na stanovených cílech (měřitelných) ve vztahu k využití potenciálu a k řešení rozvojových potřeb území 5.Zajištění návaznosti na získané znalosti a zkušenosti (bez „lidí“ s odpovídajícími znalostmi a dovednostmi to nepůjde)

Potřeby, problémy (cílová skupina) CíleVstupyOperaceVýstupy Výsledky Dopady efektivita užitečnost a udržitelnost relevance účinnost Socioekonomické problémy Logika programování a projektů

4. Jaké jsou hlavní výzvy pro období Poznámky k plánování a programování Hlavním důvodem „složitosti“ stávajícího systému je především nedůsledné plánování (kvalitní analýzy, stanovení cílů, analýza příčin a následků, zaměření intervencí, příprava projektů) „Nedůsledné plánování“je nahrazováno „soutěží projektů“. Soutěž projektů a s tím související administrativní postupy ve většině případů komplikují celý systém „Úřednický přístup“ ve skutečnosti znemožňuje zjednodušení Příležitosti: zkvalitnit plánování - využit zkušeností z realizace IPRM a IPRÚ a dalších nástrojů Aplikovat jiné přístupy, ale zajistit kvalitní řídící a kontrolní systém A také využít nově navrhované nástroje v rámci Kohezní politiky k realizaci „integrovaných investic pro rozvoj“ stanových „typů území“

Regionální operační program Fond: ERDF Národní/sektorový OP Fond: ERDF ESF OP Kohezní fond OP IÚ I IÚ I Území XY Příklad využití integrované územní investice - IÚI Integrovaná územní investice

4. Jaké jsou hlavní výzvy pro období Poznámky k partnerství a územnímu přístupu Různé cílové skupiny mají v území své nezastupitelné role. Pochopení příležitostí, využití místních znalostí a potenciálu je jedinou možnou cestou pro efektivní investice Území, kde skutečně funguje spolupráce všech klíčových partnerů při pochopení různosti rolí a znalostí souvislostí jsou schopny lépe obstát v konkurenci Partnerství a víceúrovňové řízení je osvědčeným modelem pro realizaci efektivních investic

Východiska stejná – výsledky různé: Nařízení, Metodické pokyny, koordinační mechanismy jsou pro všechny operační programy stejné. Přesto tyto postupy vedou k různým výsledkům… Klíčový je lidský potenciál (znalosti a dovednosti) Co bychom měli sledovat: V rámci ČR i v rámci krajů – pokud budeme sledovat cíl dělat věci efektivněji, měli bychom: -Vyhodnotit si pozitivní i negativní zkušenosti ze stávajícího období a vést diskusi ke vzájemnému pochopení problémů a příležitostí, -Navázat na znalosti, dovednosti a potenciál, který v kraji máme a zajistit rozvoj znalostí a dovedností pro období v rámci partnerství -Připravit investiční strategii pro rozvoj Zlínského kraje a usilovat o její prosazení 4. Jaké jsou hlavní výzvy pro období 2014+

5. Závěrečné shrnutí Co je důležité pro následující období především: a)Využití znalostí a dovedností (včetně vyhodnocení zkušeností a realizovaných investic - návaznosti) b)Strategický přístup a orientace na výsledky – jakou máme představu o střednědobém investičním plánu pro využití Kohezní politiky (co chceme financovat při omezení využití fondů, jaké to bude mít přínosy a dopady, jak to zapadá do „dnešní životní situace“?) c)Partnerství a spolupráce d)Využití nových postupů a příležitostí e)Vnímání vztahu k území (víceúrovňová správa)

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Ivan Matulík ředitel Úřadu Regionální rady