VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: typy cen, stanovení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_09.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Cena v pojetí marketingu
VY_32_INOVACE_EKO_05 MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_EKO_02 PODSTATA MARKETINGU. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Úvod do podnikových financí
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Cenová strategie Eduard Andráši.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
VY_32_INOVACE_EKO_10 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
VY_32_INOVACE_EKO_14 PRODUKT II.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingové.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Kalkulace nákladů.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Úvod do podnikových financí
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Stanovení ceny v marketingu
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I

Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení úrovně cen Anotace: Prezentace na upevnění znalostí, ověření dosavadních vědomostí a rozšíření základních informací o cenách výrobku. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Následně učitel prověří, zda žáci porozuměli danému tématu - zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  nejvýznamnější marketingový nástroj  je výše peněžní úhrady zaplacená na trhu za prodaný produkt  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  lze často a rychle měnit  složka marketingového mixu  přináší firmě příjmy; výrobek, distribuce, propagace – nákladové položky EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  výši ceny ovlivňují interní a externí faktory  interní – náklady na vývoj, výrobu, distribuci, prodej, propagaci, náklady musí určovat spodní hranici ceny  externí – poptávka, konkurence, vymezují horní hranici ceny  přijatelnost ceny přijatelná ta, za kterou jsou kupující ochotni výrobek koupit a prodávající prodat EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  rovnovážná cena – na trhu není nedostatek ani přebytek  cena by měla odpovídat představám zákazníků  přijatelná cena není po celou dobu stejná – zájem kupujících, konkurence EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  typy cen:  pevná – platná na celém území, typická pro centrálně řízenou ekonomiku, výši určuje státní orgán, neexistence konkurence nenutí k šetření nákladů  volná cena  typická pro tržní ekonomiku  určována N a P (N > P – cena klesá, N < P – cena stoupá, N = P – cena vyčišťující trh EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  stanovování ceny – vycházet z celkové marketingové strategie  firma – mnoho cílů při stanovování ceny – maximalizace zisku, tržní podíl, likvidace konkurence, přežití, rychlá návratnost investic, prestiž, věrný zákazník  maximalizace zisku – co největší tržby z prodeje, v krátké době – vysokou cenou (nízký objem prodeje), v delším časovém úseku nízkou cenou (velký objem prodeje) EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  tržní podíl – dlouhodobý cíl, firma chce dosáhnout dominantní postavení na trhu, nízké ceny – vysoký tržní podíl  likvidace konkurence – krátkodobý cíl extrémně nízká cena, počáteční ztráty, pak získá dominantní postavení  přežití – krátkodobý cíl, při problémech s odbytem, vyprodat zásoby, udržet výrobu v chodu, zisk je druhořadý  rychlá návratnost investic – dlouhodobý cíl EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  prestiž – výše ceny úměrná výši kvality, prestiži, jedinečnosti  věrný zákazník – snaha získat věrného zákazníka – nižší ceny než ostatním  metody stanovování ceny – závisí na firemní strategii a na prostředí firmy  vliv – v jaké fázi životního cyklu je výrobek, zda firma volí krátkodobý či dlouhodobý cíl EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  metody stanovování ceny:  cena orientovaná na náklady  cena orientovaná na poptávku  cena orientovaná na konkurenci  cena orientovaná na zákazníka  cena orientovaná na náklady vychází z nákladů a zisk se vypočítává procentním podílem k nákladům zohlednit daň a obchodní rozpětí (marži) EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena Výrobní náklady Kč 20000,- Zisk výrobce 25 % 20000, ,- Marže obchodu 10 % 25000, ,- DPH 21 % Cena pro koncového zákazníka Kč 33275,- EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  kalkulace  cíl: zajistit správnou tvorbu cen  zkoumá a stanovuje ceny z nákladového hlediska  kalkulační jednice = konkrétní výkon vymezený měrnou jednotkou, na kterou se kalkulují náklady (1 televizor, 1 l mléka, 1 pár bot) EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  kalkulace nákladů: 1. přímé náklady přímý materiál a mzdy výrobních dělníků lze stanovit dělením na základě THN 2. nepřímé náklady zahrnují nepřímé náklady (mzdy správních pracovníků, odpisy, energie) rozvrhují se na jednici pomocí různých metod – přirážková kalkulace (režie úměrně přímým nákladům)  firma při rozhodování o výrobě produktu musí umět odhadnout konečnou cenu pro zákazníka EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  marže obchodu  = rozdíl mezi tržbami za prodej zboží a vynaloženými náklady  = rozdíl v cenách nákupu a prodeje  = obchodní přirážka  slouží k úhradě nákladů spojených s prodejem zboží a tvoří zisk  stanovena % sazbou, obchodník určuje sám  může být stejná, odlišná pro jednotlivé druhy, stanovena pevnou částkou, v podobě srážky z prodejní ceny (rabatu) EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Cena  ceny v obchodě  smluvní  od výrobce k velkoobchodu (výrobní náklady + zisk + DPH)  od velkoobchodu k maloobchodu (cena od výrobce + marže velkoobchodu + DPH)  od maloobchodu ke spotřebiteli (cena od velkoobchodu + marže maloobchodu + DPH) EKO VY_32_INOVACE_EKO_15

Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_15