Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Úvod do předmětu Počítačová grafika Elektronická učební pomůcka pro cvičení předmětu Počítačová grafika autorka: MgA. Kateřina Mikešová 1/14
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Obor poměrně mladý a dynamicky se rozvíjející. Kde a jak se počítačová grafika používá: TISKOVINY: (časopisy, noviny, knihy, letáky) REKLAMA: (billboardy, propagační materiály, reklamní televizní spoty) MÉDIA, TELEVIZE, MULTIMÉDIA: (multimediální CD, televizní efekty, titulky, schémata ve večerních zprávách = grafika, která není v tištěné podobě) INTERNETOVÉ STRÁNKY 3D MODELING: (prostorové modelování, vytváření nových objektů, výrobků, modely automobilů, návrhy interiérů) CAD/CAM PROJEKTOVÁNÍ: (odvětví specializované na konstruování budov, vytváření prostorové scény) HRY: (virtuální realita…, realistické prostředí vytvořené v grafickém programu) 2/14
Rozdělení grafického software: Grafický software se obecně dá rozdělit na: –Vektorový –Rastrový Je mezi nimi velký rozdíl, i když obě skupiny spolu dokáží bez problémů komunikovat a spolupracovat.
1. VEKTOROVÁ GRAFIKA Grafické informace se ukládají ve formě matematického zápisu. Prvky vektorové grafiky: Křivka a čára Úsečka Oblouk, kružnice Vektorové grafické programy obvykle pracují s velkým množstvím “vektorových” objektů, které mohou být téměř libovolně uspořádány a modifikovány – celkový obraz je složen z množství takových objektů. Jednotlivé objekty mohou být libovolně prolínány, mohou se překrývat v libovolném pořadí a je možné s nimi kdykoliv později manipulovat – změnit parametry vektoru, tj. tvar a vlastnosti objektu. Důležité atributy – vlastnosti vektorových objektů jsou: Pozice, velikost, barva výplně, barva obrysu. 3/14
1. VEKTOROVÁ GRAFIKA Výhody: I při velkém zvětšení vektorového obrázku nedojde k jeho rozostření. Zachovává stále ostré a přesné hrany křivek a objektů. Protože je vektor definován matematicky, je vektorová grafika přesná. Kdykoliv v průběhu tvorby vektorového obrázku nebo později je možné provést zásadní změny, jako vyjmutí konkrétního objektu, změna vlastností a podobně. Vektorový obrázek vytvořený v jednom vektorovém programu je možné snadno přenést a upravit v jiném programu a tam jej zakomponovat jako součást složitějšího projektu. Oba programy musí podporovat určitý formát. 4/14
1. VEKTOROVÁ GRAFIKA GRAFICKÉ EDITORY PRACUJÍCÍ S VEKTOROVOU GRAFIKOU: 2D systémy: Corel DRAW Adobe Illustrator QuarkXPress Zoner CALLISTO 5/14 CAD systémy: Auto CAD Archi CAD Microstation 3D systémy: 3D Studio MAX RHINOCEROS
2. RASTROVÁ GRAFIKA Obrázek v rastrové grafice je složen z mnoha malých bodů (nebo se také můžeme setkat s označením pixel). Bod = pixel To znamená, že u každého bodu obrázku musí být uložena jeho barva, jas a kontrast, podobně jako například na fotografii. Z těchto bodů se pak skládá celkový obraz. Z uvedeného vyplývá, že kapacitní nároky na uložení rastrového obrázku mohou být v případě velkého rozlišení vysoké. Rastrová grafika umožňuje (jako fotografie nebo televize) prostřednictvím tisíců malých bodů vytvořit prakticky libovolný výsledný obraz - naskenovanou fotografii z dovolené, portrét nebo cokoliv dalšího. 6/14
RASTROVÁ GRAFIKA Podle počtu možných barev každého bodu se rastrové formáty dělí na: monochromotické: pouze černé a bílé pixely, tzv. bitová mapa. ve stupni šedi: pixely v odstínech šedi. barevné: pixely v různých barvách. 7/14 Pozn.: vyzkoušet v Photoshopu Bitová mapaStupně šedé Klasický barevný model
RASTROVÁ GRAFIKA Výhody: Opticky věrné uchování snímku, např. fotografie nebo jiného obrázku. Možnost provádění různých grafických efektů, fotomontáží, koláží, střihů a podobně. Archivace a následné zpracování klasických "papírových" obrázků, které v digitální formě nepodléhají stárnutí a zničení. Nevýhody: velké prostorové nároky na uložení. při zvětšování obrazu dochází ke snížení kvality. lze zvětšit pouze v závislosti na počtu bodů, ze kterých je obraz složen.
RASTROVÁ GRAFIKA Použití: Reklama, propagace. Množství softwaru pro speciální účely (archivace snímků, prezentace, umělecká tvorba, …) Počítačové hry Příklady programů: Adobe Photoshop Paint Shop Pro (částečně podporují i vektorové vkládání grafických prvků, které se mohou převést na rastry), Gimp (freeware), Malování (standardní součástí Windows) Corel Photo Paint Zoner Media Explorer 8/14
RASTROVÁ GRAFIKA !!! Velikost versus DPI !!! Rozlišení a velikost obrázku jsou často zaměňované pojmy. Pokud Vám – nám někdo přislíbí dodání obrázku s rozlišením 300DPi, nevíme o jeho použitelnosti téměř nic – chybí nám informace o velikosti obrazu. Velikostí se rozumí šířka a délka obrázku, udávaná v bodech. Rozměrová velikost je na rozdíl od rozlišení důležitá především pro přípravu obrázku pro elektronické zdroje – na internet či pro prezentace apod.
2. RASTROVÁ GRAFIKA Rozlišení Dpi (Dots Per Inch) nejdůležitějším parametrem rastrového obrázku je počet bodů, ze kterého se obrázek skládá. Dpi – je počet bodů na délku jednoho palce.Dpi – je počet bodů na délku jednoho palce. čím více bodů, tím lépe, ALE!!! pozor obrázek zabírá při práci víc místa v paměti počítače a také zabere víc místa na disku po svém uložení. ideální je „přiměřený“ počet bodů „přiměřené“ rozlišení. rozlišení se udává v bodech na palec. (jeden palec cca 2,54 cm) Dpi = bodů na palec Pozn.: rozlišení běžného monitoru se pohybuje obvykle kolem hodnoty 72 Dpi. To znamená, že v délce 2, 54 cm napočítáte 72 pixelů.)
2. RASTROVÁ GRAFIKA Rozlišení DPi Rozlišení: –závisí na účelu, ke kterému je obrázek určen. obrázek na www stránky: menší rozlišení 72Dpi – 150Dpi. obrázek pro tisk: vyšší rozlišení. Běžná tiskárna tiskne v rozlišení 200Dpi – 300Dpi.
DOPORUČENÁ LITERATURA Pokorný, P.: Cvičení z počítačové grafiky – Blender, Povray. Skripta FT UTB ve Zlíně, Kadavý, D. : Corel Draw 12 – uživatelská příručka. Computer Press, (Povray) (Povray) (Blender) (Blender) 14/14