Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/01.0009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Počítačová grafika - úvod
Grafika Rastrová X Vektorová.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Vektorová a bitmapová grafika
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika, prezentace
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Získáváme fotografie pro práci Odkud a jak…. Kde se používá počítačová grafika tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky reklama – billboardy, propagační.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
GRAFIKA.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Bitmapová (rastrová) grafika
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Grafika Vytvořil Filip Grela.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Vektorové a rastrové grafické programy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GRAFIKA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

Úvod do předmětu Počítačová grafika Elektronická učební pomůcka pro cvičení předmětu Počítačová grafika autorka: MgA. Kateřina Mikešová 1/14

POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Obor poměrně mladý a dynamicky se rozvíjející. Kde a jak se počítačová grafika používá: TISKOVINY: (časopisy, noviny, knihy, letáky) REKLAMA: (billboardy, propagační materiály, reklamní televizní spoty) MÉDIA, TELEVIZE, MULTIMÉDIA: (multimediální CD, televizní efekty, titulky, schémata ve večerních zprávách = grafika, která není v tištěné podobě) INTERNETOVÉ STRÁNKY 3D MODELING: (prostorové modelování, vytváření nových objektů, výrobků, modely automobilů, návrhy interiérů) CAD/CAM PROJEKTOVÁNÍ: (odvětví specializované na konstruování budov, vytváření prostorové scény) HRY: (virtuální realita…, realistické prostředí vytvořené v grafickém programu) 2/14

Rozdělení grafického software: Grafický software se obecně dá rozdělit na: –Vektorový –Rastrový Je mezi nimi velký rozdíl, i když obě skupiny spolu dokáží bez problémů komunikovat a spolupracovat.

1. VEKTOROVÁ GRAFIKA Grafické informace se ukládají ve formě matematického zápisu. Prvky vektorové grafiky: Křivka a čára Úsečka Oblouk, kružnice Vektorové grafické programy obvykle pracují s velkým množstvím “vektorových” objektů, které mohou být téměř libovolně uspořádány a modifikovány – celkový obraz je složen z množství takových objektů. Jednotlivé objekty mohou být libovolně prolínány, mohou se překrývat v libovolném pořadí a je možné s nimi kdykoliv později manipulovat – změnit parametry vektoru, tj. tvar a vlastnosti objektu. Důležité atributy – vlastnosti vektorových objektů jsou: Pozice, velikost, barva výplně, barva obrysu. 3/14

1. VEKTOROVÁ GRAFIKA Výhody: I při velkém zvětšení vektorového obrázku nedojde k jeho rozostření. Zachovává stále ostré a přesné hrany křivek a objektů. Protože je vektor definován matematicky, je vektorová grafika přesná. Kdykoliv v průběhu tvorby vektorového obrázku nebo později je možné provést zásadní změny, jako vyjmutí konkrétního objektu, změna vlastností a podobně. Vektorový obrázek vytvořený v jednom vektorovém programu je možné snadno přenést a upravit v jiném programu a tam jej zakomponovat jako součást složitějšího projektu. Oba programy musí podporovat určitý formát. 4/14

1. VEKTOROVÁ GRAFIKA GRAFICKÉ EDITORY PRACUJÍCÍ S VEKTOROVOU GRAFIKOU: 2D systémy: Corel DRAW Adobe Illustrator QuarkXPress Zoner CALLISTO 5/14 CAD systémy: Auto CAD Archi CAD Microstation 3D systémy: 3D Studio MAX RHINOCEROS

2. RASTROVÁ GRAFIKA Obrázek v rastrové grafice je složen z mnoha malých bodů (nebo se také můžeme setkat s označením pixel). Bod = pixel To znamená, že u každého bodu obrázku musí být uložena jeho barva, jas a kontrast, podobně jako například na fotografii. Z těchto bodů se pak skládá celkový obraz. Z uvedeného vyplývá, že kapacitní nároky na uložení rastrového obrázku mohou být v případě velkého rozlišení vysoké. Rastrová grafika umožňuje (jako fotografie nebo televize) prostřednictvím tisíců malých bodů vytvořit prakticky libovolný výsledný obraz - naskenovanou fotografii z dovolené, portrét nebo cokoliv dalšího. 6/14

RASTROVÁ GRAFIKA Podle počtu možných barev každého bodu se rastrové formáty dělí na: monochromotické: pouze černé a bílé pixely, tzv. bitová mapa. ve stupni šedi: pixely v odstínech šedi. barevné: pixely v různých barvách. 7/14 Pozn.: vyzkoušet v Photoshopu Bitová mapaStupně šedé Klasický barevný model

RASTROVÁ GRAFIKA Výhody: Opticky věrné uchování snímku, např. fotografie nebo jiného obrázku. Možnost provádění různých grafických efektů, fotomontáží, koláží, střihů a podobně. Archivace a následné zpracování klasických "papírových" obrázků, které v digitální formě nepodléhají stárnutí a zničení. Nevýhody: velké prostorové nároky na uložení. při zvětšování obrazu dochází ke snížení kvality. lze zvětšit pouze v závislosti na počtu bodů, ze kterých je obraz složen.

RASTROVÁ GRAFIKA Použití: Reklama, propagace. Množství softwaru pro speciální účely (archivace snímků, prezentace, umělecká tvorba, …) Počítačové hry Příklady programů: Adobe Photoshop Paint Shop Pro (částečně podporují i vektorové vkládání grafických prvků, které se mohou převést na rastry), Gimp (freeware), Malování (standardní součástí Windows) Corel Photo Paint Zoner Media Explorer 8/14

RASTROVÁ GRAFIKA !!! Velikost versus DPI !!! Rozlišení a velikost obrázku jsou často zaměňované pojmy. Pokud Vám – nám někdo přislíbí dodání obrázku s rozlišením 300DPi, nevíme o jeho použitelnosti téměř nic – chybí nám informace o velikosti obrazu. Velikostí se rozumí šířka a délka obrázku, udávaná v bodech. Rozměrová velikost je na rozdíl od rozlišení důležitá především pro přípravu obrázku pro elektronické zdroje – na internet či pro prezentace apod.

2. RASTROVÁ GRAFIKA Rozlišení Dpi (Dots Per Inch) nejdůležitějším parametrem rastrového obrázku je počet bodů, ze kterého se obrázek skládá. Dpi – je počet bodů na délku jednoho palce.Dpi – je počet bodů na délku jednoho palce. čím více bodů, tím lépe, ALE!!! pozor obrázek zabírá při práci víc místa v paměti počítače a také zabere víc místa na disku po svém uložení. ideální je „přiměřený“ počet bodů  „přiměřené“ rozlišení. rozlišení se udává v bodech na palec. (jeden palec cca 2,54 cm) Dpi = bodů na palec Pozn.: rozlišení běžného monitoru se pohybuje obvykle kolem hodnoty 72 Dpi. To znamená, že v délce 2, 54 cm napočítáte 72 pixelů.)

2. RASTROVÁ GRAFIKA Rozlišení DPi Rozlišení: –závisí na účelu, ke kterému je obrázek určen. obrázek na www stránky: menší rozlišení 72Dpi – 150Dpi. obrázek pro tisk: vyšší rozlišení. Běžná tiskárna tiskne v rozlišení 200Dpi – 300Dpi.

DOPORUČENÁ LITERATURA Pokorný, P.: Cvičení z počítačové grafiky – Blender, Povray. Skripta FT UTB ve Zlíně, Kadavý, D. : Corel Draw 12 – uživatelská příručka. Computer Press, (Povray) (Povray) (Blender) (Blender) 14/14