 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Aktuální stav legislativy EU a ČR Vliv nedostatku uhlí v teplárenství Ing. Jan Pokorný Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
XV. Seminář energetiků Regulace v EU a v ČR a vliv nové legislativy na ERÚ Jelenovská nad Valašskými Klobouky 19. a Josef FIŘT - ERÚ.
Výroba elektrické energie - obecná část
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Aktuální problémy v českém teplárenství XX. Seminář energetiků
ve světle nové legislativy
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Využívání druhotných zdrojů energie
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Teplárenství v ČR a současná legislativa, výhled do budoucnosti.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Systém kontrolní činnosti SEI
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Výroba elektrické energie - obecná část
Kontrolní činnost SEI v teplárenství Ing. Josef Svoboda ředitel odboru teplárenství.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novely energetické legislativy v teplárenství
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Výroba elektrické energie - obecná část
Transkript prezentace:

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Aktuální stav legislativy EU a ČR Vliv nedostatku uhlí v teplárenství Ing. Jan Pokorný Ministerstvo průmyslu a obchodu Jelenovská Leden 2010

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr 5

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 11 1.Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Směrnice 2003/54/ES (pravidla trhu s elektřinou) Směrnice 2004/8/ES (podpora KVET) Směrnice 2003/55/ES (pravidla trhu s plynem) Nařízení č. 1228/2003 (přístup k sítím pro přeshraniční výměny elektřiny) Směrnice 2005/89/ES (zabezpečení dodávek el. a investic do infrastruktury transpozice do 24. února 2008), Směrnice 2006/32/ES (energetická účinnost a energetické služby), Směrnice 2004/67/ES (bezpečnost dodávek zemního plynu) Nařízení č.1775/2005 (podmínky přístupu k plynárenským přepravním soustavám) 1 Nové směrnice EU

 Ministerstvo průmyslu a obchodu Novela energetického zákona Vysoceúčinná kombinovaná výroba elektřiny a tepla: Společný proces výroby elektřiny a tepla a dodávka užitečného tepla  Osvědčení o původu elektřiny  Úspora primární energie (paliva) 10 %  Právo na příspěvek  Přednostní právo na připojení a dopravu elektřiny  Autorizace zrušena

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 22 1.Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Vyhlášky v působnosti MPO  Způsob rozdělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebíraného množství tepelné energie na přípravu teplé vody pro více odběrných míst – Vyhl. č.477/2006  Způsob stanovení minimální účinnosti užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie – Vyhl. č.150/2001  Pravidla pro rozúčtování nákladů v objektu na služby vytápění, chlazení, klimatizaci a poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele – Vyhl. č.372/2001 v působnosti MMR 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Způsoby určení elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřiny z druhotných energetických zdrojů, způsoby výpočtu účinnosti pro zařízení s daným ročním poměrem vyrobené elektřiny a užitečného tepla – Nová vyhláška 344/2009  Způsob vyhlašování stavu nouze a oznamování předcházení stavu nouze a postupy při omezování spotřeby elektřiny, plynu a tepla - Vyhl. č.255/2001 Vyhlášky v působnosti MPO 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Vyhláška byla zpracována na základě zákona č.458/2000 Sb. a novely energetického zákona vydané pod č.158/2009 Sb.,  Ve vyhlášce je zakomponovaná Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/8/ES, o podpoře kombinované výroby tepla a elektřiny založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním trhu s energií  Ve vyhlášce je zahrnuto rozhodnutí Komise ze dne 21. prosince 2006, kterým se stanoví harmonizované referenční hodnoty účinnosti pro oddělenou výrobu elektřiny a tepla.  Do vyhlášky byly zapracovány podrobné pokyny komise z , pro provádění a uplatňování přílohy č. II směrnice č.2004/8/ES, které významně ovlivnilo určení množství elektřiny z vysokoúčinné výroby tepla a elektřiny Nová vyhláška 344/2009 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Za elektřinu z kombinované výroby se považuje elektřina z výroben, pro než bylo MPO vydáno osvědčení, které prokazuje schopnost držitele vyrábět elektřinu z KVET– vzor v příloze č.1  Na elektřinu z KVET je poskytován příspěvek k ceně elektřiny za uplynulý rok nebo jeho část – způsob v příloze č.3 – Nelze-li množství stanovit dle přílohy č.3 může vlastník nebo provozovatel postupovat jiným způsobem schváleným MPO  Při KVET musí být dosaženo minimálně 10% měsíční nebo roční úspory primárního paliva – výpočet v příloze č.4 Nová vyhláška 344/2009 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Za elektřinu z druhotných zdrojů se považuje elektřina z výroben, využívající zcela nebo z části potenciál DEZ pro než bylo MPO vydáno osvědčení o původu elektřiny z DEZ – vzor v příloze č.2  Výpočet elektřiny z DEZ se provádí na základě stanovení úspory primárního paliva za uplynulý rok nebo jeho část – způsob v příloze č.5 – Nelze-li množství stanovit dle přílohy č.3 může vlastník nebo provozovatel postupovat jiným způsobem schváleným MPO Nová vyhláška 344/2009 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Dokladem pro vyhodnocování množství elektřiny s příspěvkem k ceně elektřiny je měsíční nebo roční výkaz o výrobě elektřiny z KVET – vzor příloha č.6  Dokladem pro vyhodnocování množství elektřiny s příspěvkem k ceně elektřiny je měsíční nebo roční výkaz o výrobě elektřiny z DZE – vzor příloha č.7  Dnem nabytí účinnosti této vyhlášky provede držitel osvědčení výpočet podle přílohy č.4. U těch zařízení, která nevyhoví parametrům, ztrácí osvědčení vydané podle předchozích předpisů platnost. Nová vyhláška 344/2009 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Stav nouze v teplárenství vzniká při omezení dodávek tepelné energie o více než 20%  Důvodem vyhlášení stavu nouze je omezení dodávek primárních paliv a energií nutných k výrobě tepelné a elektrické energie či jiných energetických produktů nebo technické poruchy na zařízení sloužícím k výrobě a dodávce tepelné a elektrické energie  Při zařazování odběrných míst do regulačních stupňů se přihlíží k naléhavosti dodávek tepelné energie, zejména z hlediska potřeb zdravotnictví, potravinářství, školství, obyvatelstva v případech poklesu průměrné denní teploty pod 0°C a dalších subjektů podle místních krizových plánů.  Havarijní plán obsahuje: Zařízení pro rozvod tepelné energie zásobovaných z více než 50% z jednoho zdroje, způsob, místo a podmínky připojení náhradního zdroje Novela vyhlášky o stavu nouze v teplárenství – 255/2001 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 3 1.Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie je prováděcí vyhláškou k zákonu č.406/2000 Sb. o hospodaření energií.  Vyhláška se vztahuje na nově zřizovaná zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie a na zařízení, u nichž se provádí změna dokončených staveb,  Výjimka je zařízení do 200 kW,  Výjimka jsou pístové motory do výkonu 90 kWe  Výjimka u kotlů využívajících teplo odpadních spalin Minimální účinnosti užití energie - novela Vyhl.č.150/2001 3

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Vyhláška stanovuje minimální účinnost užití energie a zároveň je zde stanoven i způsob výpočtu skutečně dosahované účinnosti  Požadavek na novelizaci vyhlášky vychází z programového prohlášení předešlé vlády  Výstavba nových a rekonstrukce stávajících zdrojů musí být posuzována:  jednak podle národní legislativy (vyhláška),  v rámci vydání integrovaného povolení  s požadavky tzv. referenčních dokumentů (BREF) obsahujících popis a požadavky na nejlepší dostupné techniky (BAT) Minimální účinnosti užití energie - novela Vyhl.č.150/2001 3

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Minimální účinnosti užití energie - novela Vyhl.č.150/2001 Vyhláška stanoví minimální účinnost užití energie při: 1)Výrobě tepelné energie a)V kotlích b)V solárních kolektorech 2)Dodávce tepelné energie 3)Výrobě elektřiny a)V parním turbosoustrojí b)Ve fotovoltaických elektrárnách (článcích) c)Ve větrných elektrárnách d)V malých vodních elektrárnách 4)Kombinované výrobě elektřiny a tepla a)V soustrojí s plynovou turbínou a spalinovým kotlem b)V souboru s plynovou a parní turbínou a spalinovým kotlem c)V kogenerační jednotce s pístovým motorem d)V palivovém článku 3

 Ministerstvo průmyslu a obchodu Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Do konce roku 2012 skončí dlouhodobé kontrakty na uhlí celkem 16ti subjektů  V r celkem tun nedodaného hnědého uhlí.  Téměř o stejné množství poklesne při neprolomení limitů skokově těžba v roce Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Na konci roku 2015 tak bude na dodávkách tepla přímo ohrožen obyvatel  Výpadkem těchto zdrojů by došlo k nedodání dalších více jak GJ tepla ročně do průmyslových podniků  Znamenalo by to zastavení výroby elektřiny o objemu GWh v roce 2013 a dalších cca GWh v roce  Deficit výroby elektřiny v úrovni GWh/rok nebude možno ani fotovoltaickými, ani větrnými zdroji nahradit 4 Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Varianta přestavby HU zdrojů do zemního plynu je zcela neufinancovatelná, neboť se jedná o investici nenávratnou  Promítnutí všech nákladů do cen jsou na trhu neuplatitelné, v cenách 2 – 3 x vyšších než současné.  Navíc se v době ekonomické recese obtížně shánějí prostředky i na projekty, které mají jasnou návratnost.  Varianta s dřevní biomasou je z ekonomického hlediska v ještě horší, neexistují kotle o instalovaných výkonech, které by splňovaly přísné emisní podmínky platné od roku Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Města ve kterých se teplárny nacházejí odmítají jít do těchto investičních rizik přestavby na zemní plyn, nebo biomasu.  Většina municipalit si navíc uvědomuje nutnost diverzifikace palivové základny vzhledem k loňské plynové krizi  V energetické koncepci města NEPOČÍTAJÍ se změnou palivové základny. Dalším důvodem by byl dramatický nárůst cen tepla, která je ve většině lokalit významné politikum 4 Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Větší část analyzovaných zdrojů, kterým končí kontrakty v letech by byla schopna HU z ČSA spalovat bez zásadních investic.  Z tohoto důvodu by proto náhrada uhlím z ČSA za limity o výhřevnosti 17,4 MJ/kg byla ekonomicky přijatelným řešením.  Toto se však netýká zdrojů spalujících nizkosiraté uhlí z SU a.s., kde by byly investice převážně vysoké. 4 Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Stát nemůže určovat komu uhlí za limity bude přiděleno bez zásadního rizika žalob k Ústavnímu soudu, ÚOHS, i Evropské komisi, které by byly s vysokou pravděpodobností úspěšné  ABY STÁT MOHL URĆOVAT JAKÝM ZPUSOBEM BUDE NALOŽENO S VYTEŽENÝM UHLÍM, MUSEL BY BÝT VLASTNÍKEM PŘÍSLUŠNÉ TÉŽEBNÍ SPOLEČNOSTI. Jak z toho ven??? 4 Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009  Přímý odkup Litvínovské uhelné státem s platnými dobývacími prostory, které by umožňovaly po posunu limitů těžbu ve 2. Etapě ČSA a následné státem definované rozdělování uhlí jednotlivým subjektům. nebo  Dohoda mezi ČEZ,a.s. a Czech Coal o výměně El.Počerady a Litvínovské uhelné, a.s. a následné převedení dobývacích práv na státní společnost, která by potom uhlí těžila a distribuovala. Složitým bodem je samozřejmě finanční ocenění takového transakce Jak z toho ven??? 4 Problematika uhlí pro teplárny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.Směrnice EU a Novela energetického zákona 2.Vyhlášky v působnosti MPO 3.Novela vyhlášky č.150/ Problematika uhlí pro teplárny 5.Shrnutí a závěr 5

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Závěr  Fungování energetického trhu není primárně ovlivněno novelou EZ  Hlavní vlivy přináší evropská legislativa a její implementace do národní legislativy  Novelizace energetického zákona => Novelizace vyhlášek  Příprava novely zákona o podpoře energií z OZE  Budoucí nedostatek HU pro teplárny je fakt problém 5

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Děkuji Vám za pozornost