Společné setkání příjemce podpory, partnerů a zapojených škol projektu Zhodnocení dosavadních aktivit a činností Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace Ostrava, 22.9.2011 Mgr.Ivo Schvan
Aktivity PPP Opava Klíčová aktivita č.2: Krajská pracovní setkání ŠPP 6 x za projekt, 2 x ročně, 120 podpořených PP 2009 Účinná intervence u děti úzkostných, hyperkinetických a dětí s poruchami chování – PhDr. Nora Gavendová (metodický materiál - Mapa poruch chování a strategie intervence) 2010 Problematika rizikových projevů chování a extremismu – Bc. David Lebeda (metodický materiál – symbolika extrémismu, rizikové projevy chování ve školním prostředí) Genetická metoda čtení, problematika ADHD a zkušenosti s Biofeedbackem – Mgr.Petra Franková - záznamové listy z vedení dítěte Návrh 15 kroků pro práci s dětmi - Mgr.Andrzej Toman - praktické seznámení s konceptem řešení dětských problémů, metodický postup (Kids´Skills) 2011 Problematika multikultury v české škole - Mgr.Lucie Stanjurová, Mgr.Hana Tichá tradice, odlišnosti, transkulturní přístup, práce s žákem s cizincem, možnosti podpůrného vedení – materiály na CD
Náměty pro další pracovní setkání ŠPP: Různé přístupy k práci se třídou Vzdělávání a podpora žáků s mimořádným nadáním Sebezkušenostní výcvik Skupinová práce s rodiči, eventuelně s rodinami Vedení pedagogického týmu, motivování a relaxace pro pedagogy Problematika hodnocení žáků Vzdělávání romských žáků Právní předpisy – zaměření na novely a změny Autismus
Koordinační skupina ŠPP (pro MSK) Krajský úřad, odbor školství, mládeže a sportu: Mgr.Kamila Králová Tel.: 595 622 921 Mail: kamila.kralova@kr-moravskoslezsky.cz PhDr. Věra Podhorná, PPP Karviná Tel.: 597 582 371 Mail: podhorna@pppkarvina.cz PaedDr.Marie Rojková, 8.ZŠ Frýdek-Místek Tel.: 558 445 135 Mail: marie.rojkova@osmicka.cz Mgr.Ivo Schvan, PPP Opava Tel: 553 622 768 Mail: schvan@ppp.opava.cz
Klíčová aktivita č.3: FIE - Instrumentální obohacení podle Reuvena Feuersteina „Nechte mě chvilku… „ já si to rozmyslím !“ březen 2010, Velké Karlovice, 20 účastníků Výstup: 10 – 12 podpořených žáků za projekt - Autoevaluace kurzu: připravenost, osobnost a přístup lektorky, nový pohled na výuku u neúspěšných dětí strategie, plánování, přemostění do praktického života účinnost metody, způsob práce s dětmi příklady dlouholeté praxe doc. Pokorné principy propagované metodou, nový způsob přemýšlení, celková filozofie FIE přínos metody, včetně trendů ve vzdělávání v souvislosti s rozvojem myšlení způsob působení na kognici dítěte, důraz na vytváření představ o světě a slovo jako nositel pojmu. Každý může dosáhnout pokroku. Metoda mi umožnila vžít se do role dítěte a pochopit jeho problémy.
Role kognitivních funkcí ve školním výkonu - umožňují rozpoznávat, pamatovat si, učit se a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám prostředí ■ Paměť ■ Pozornost a koncentrace ■ Rychlost zpracování informací ■ Exekutivní funkce - plánování, organizování, řešení problémů, emocionální seberegulace ■ Vyjadřovací schopnosti a porozumění řeči ■ Prostorová orientace a vnímání - kognitivní efektivnost
Rizikové charakteristiky u žáků s VPU a VPCH Pozornost - snadno odklonitelná, přenášení, cílené zaměření Vnímání - obtíže při vyčleňování části a celku, nerušená schopnost analýzy, odlišování podstatných jevů, zaměňování podobných tvarů, posuzování vzdálenosti, velikosti, orientace na ploše i v prostoru, čase i tělesného schématu Myšlení – převažuje konkrétní, nízké abstraktní představy, obtíže při práci s pojmy, ulpívavost a nepružnost Paměť – krátkodobá i dlouhodobá slabší, podstatně lepší zraková paměť než sluchová Řeč – opožděný nebo nepravidelný vývoj, specifické poruchy řeči – asimilace, artikulační neobratnost Motorika – hrubá i jemná nekoordinovanost, motorický neklid, slabá vizuomotorická koordinace Lateralita – problémy ve vývoji – často nevyhraněná nebo zkřížená, problémy s přechodem přes středovou osu
Chování – bez zábran a sociálního odstupu, výbušné, impulsivní, nadměrná hravost, snaha upoutat na sebe pozornost a nepřiměřené sebeprosazování, agresivní projevy nebo konflikty s vrstevníky, pedagogy, rodiči, nižší korekce předvídat následky, pasivita včetně motivace, výkyvy nálad Učení – nejslabší prospěch zpravidla v jazykových předmětech (podklad VPU), výtvarné výchově, pracovní výchově a tělocviku, výkyvy ve výkonech, prospěchové rozdíly, vynikání v některém předmětu (M,Př..) – tzv. „dvojí výjimečnost u žáků s VPU“ Styl domácí přípravy a styl učení – nepravidelnost, nižší efektivita
Mediační výcvik Říjen 2010 – leden 2011, 10 účastníků, Malenovice Výstup: min. 10 podpořených žáků za projekt Autoevaluace kurzu: odborná úroveň, metody práce, nové zkušenosti a informace možnost využití mediace ve škole proces mediace, techniky aktivního naslouchání, průběžné praktické procvičování probraného Facilitace celková organizace výcviku, dostatek praxe složení účastníků, místo konání písemné materiály ke každému setkání, vedení účastníků lektorkami při jednotlivých cvičných kauzách, spolupráce lektorek a účastníků, pozitivní naladění všech zúčastněných, příjemná atmosféra a prostředí praktický nácvik mediačních kauz – častost a různost kauz aktivizační hry a cvičení s prožitkem vysoká úroveň lektorek, způsob prezentace – výborná skladba výuky, pestrost. Dále strukturovanost mediačního procesu, jeho vysoká hodnota díky neutralizaci slovníku, široké využití mediace a facilitace ve školním procesu. Aktivita, spolupráce a vzájemná důvěra posluchačů. Dobře vybraná skupina a materiálové zajištění.
Zkušenosti ŠPP: MEDIACE naučení se neutralizace konfliktu a nepříjemných situací , umění vyvažování, techniky samostatně využitelné při práci škol.psychologa a spec.pedagoga – mediace dvou žáků, vyjednávání- příprava rodiče na jednání s partnerem nebo s dítětem techniky aktivního naslouchání, zkušenosti z jednotlivých kazuistik, z práce s konfliktem a spory mezi dvěma stranami FACILITACE - realizace řešení problémů ve třídách: žáci hledají řešení v postatě sami jako kolektiv pod vedením facilitátora a to oceňují i ony samy - realizované i na tř.hodinách, v posilování sociálních vztahů a vazeb ve třídě - využití pro vedení pracovních setkání s učiteli, pedagogické rady časová náročnost "klasické mediace" 3 i více hodin 1 sezení pro mediaci je nutno zachovat jisté postupy, jako i nestrannost vůči oběma stranám, málokdy neměl mediátor kontakt s jednou nebo druhou stranou, velmi těžké vyvažování a neutralizace
Sborník využití metody FIE a Mediace ve školské praxi (sborník kazuistik) 3 zpracované kazuistiky z FIE za školu, 3 z mediačního výcviku za školu, 3 foto výběr vhodných kazuistik (instrumenty FIE, jednotlivci, skupiny) T: 30.11.2011 Společné části kazuistiky: 1. Chlapec x dívka, věk, třída (ročník + rok školní docházky) 2. Z osobní a školní anamnézy (vývojové zvláštnosti, rodinné prostředí, školní výkon, prospěch, forma integrace, nápadnosti v chování, zájmy, spolupráce s rodinou) 3. Pedagogická diagnostika – hodnocení školou, vyučujícími, popis obtíží, slabé a silné stránky žáka, doposud realizovaná opatření) 4. Diagnóza včetně závěrů dalších odborníků 5. Zvažovaná a navrhovaná opatření (podpůrná a vyrovnávací opatření, pomůcky)
Kazuistika – pro jednotlivce u skupinové péče: 1. Společný základ anamnestických údajů (pohlaví, věk, ročník, diagnóza) 2. Zařazení žáka do skupiny (důvody, od kdy, frekvence setkávání, délka trvání) 3. Zapojení do aktivit skupiny (kladné a záporné poznatky) 4. Efekt skupinové činnosti 5. Metodická doporučení pro jednotlivce, třídu, vyučující Kazuistika – pro skupinu: 1. Popis skupiny (složení třídy - žáci, ročníky, délka trvání, organizace) 2. Zadaný úkol (popis problému nebo zakázky) 3. Aktivity skupiny (použité techniky a metody práce) 4. Zhodnocení skupiny (vyhodnocení efektivity, atmosféry, změny postojů, úrovně komunikace) 5. Metodická doporučení (ke skupině, třídě, jednotlivým žákům, rodičům), příp. další skupinové práci
Škála hodnocení žáka Emoční chování: - pozorné k dění kolem sebe - sebejisté, otevřené - impulsivní - vyrovnané - ustrašené - držící se zpět Schopnosti a dovednosti (mapa kognitivního potenciálu) Sociabilita, navazování kontaktů, schopnost kooperace Sebeprosazování, reakce na konflikty, schopnost přijímat kritiku Vnímání a hodnocení sebe samého Pracovní charakteristiky: - připravenost k učení - zájem dítěte o úkoly, školu a vyučování - chování při individuální a skupinové činnosti, řízené a volné, vytrvalost - chování v náročnějších situacích - koncentrace pozornosti a využívání paměti
Nezapomeňme na legislativu Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění Vyhláška č.72/2005 Sb. § 4 Další dokumentace (1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby, b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, c) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 3 a potvrzení podle § 1 odst. 5 věty čtvrté, d) o spolupráci se školami a školskými zařízeními. (2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a) až d) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b).“.
Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění Vyhláška č.73/2005 Sb. Příloha k Vyhlášce č.73/2005 Sb. Minimální rozsah údajů a informací pro udělení informovaného souhlasu se zařazením žáka do některé z organizačních forem vzdělávání podle § 3 této vyhlášky a s převedením žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením ( § 49 odst.2 zákona č.561/2004 Sb.) v základním vzdělávání - Účinnost od 1.9.2011
Plnění indikátorů k 31. 8. 2011 Požadavek Skutečnost FIE 200 115 Mediace 100 48 Celkem 300 163
Plnění indikátorů v rámci jednotlivých škol FIE Mediace Celkem ZŠ TGM Opava, Riegrova 5 8 13 ZŠ a MŠ Český Těšín, Komenského 9 0 9 ZŠ Vítkov, Komenského 5 0 5 ZŠ Třinec, D.a E. Zátopkových 0 5 5 ZŠ Odry, Komenského 0 5 5 ZŠ Havířov-Město, 1. máje 6 0 6 ZŠ Český Těšín, Slezská 0 6 6 ZŠ Orlová-Lutyně, Mládí 6 0 6 ZŠ Orlová-Lutyně, U Kapličky 7 0 7 ZŠ a MOG Bruntál, Školní 6 3 9 ZŠ a MŠ Ostrava-B. Les, B. Dvors. 0 9 9 ZŠ Karviná-Ráj, U Lesa 8 0 8 ZŠ Ostrava, Matiční 6 0 6
ZŠ a MŠ Český Těšín, Masarykovy sady 5 0 5 FIE Mediace Celkem ZŠ a MŠ Karviná, Prameny 6 0 6 ZŠ a MŠ Český Těšín, Masarykovy sady 5 0 5 ZŠ Havířov-Město, Žákovská 6 0 6 ZŠ Opava, B. Němcové 6 0 6 ZŠ Frýdek-Místek, ČSA 0 4 4 ZŠ Opava, Vrchní 6 0 6 ZŠ Havířov-Bludovice, Frýdecká 7 0 7 ZŠ Karviná, Družby 0 2 2 ZŠ a MŠ při ZZ Opava 0 3 3 SŠ Ostrava-Poruba, prof. Matějčka 3 0 3 ZŠ Karviná, Borovského 7 3 10 PPP Opava 11 0 11
Společné dílny s rodiči
Plánované termíny společných dílen Klíčová aktivita č.1: Plánované termíny společných dílen ZŠ Vítkov, Komenského 2.11.2011 v 15.30 9.11.2011 v 15.30 ZŠ a MOG Bruntál, Školní 14.11.2011 v 15.00 15.11.2011 v 15.00 ZŠ Ostrava, Matiční 22.11.2011 v 15.00 23.11.2011 v 15.00 ZŠ Opava, B. Němcové 13.10.2011 v 16.00 24.11.2011 v 16.00 ZŠ Opava, TGM, Riegrova listopad 2011 ZŠ Odry, Komenského listopad 2011 ZŠ a MŠ Ostrava-Bělsk. Les listopad 2011 ZŠ Opava, Vrchní listopad 2011 ZŠ a MŠ Havířov-Bludovice listopad 2011
Další plánované termíny do 30. 11. 2011 podklady pro Sborník kazuistik do 10. 12. 2011 evidenční listy za období září - listopad 2011 do 10. 3. 2012 evidenční listy za období prosinec 2011 – únor 2012 do 30. 6. 2012 evidenční listy za období březen – červen 2012
Odkazy www.ppp.opava.cz www.msmt.cz www. centrum-cogito.cz www.amcr.cz Děkuji za pozornost.