15.1 Principy tržního hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
 Proč se ceny stejného výrobku liší  Prodej prostřednictvím internetu  Akce obchodních řetězců  Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční.
Podnikatelský záměr Volba, v čem budu podnikat Průzkum Plán realizace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Základy tržního mechanismu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Elektronická učebnice - II
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace a zkvalitnění.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Podnikání VY_32_INOVACE_ Podnikání - je založeno na podnikatelském záměru s cílem dosažení maximálního zisku - podnikatelský záměr = nápad.
Ekonomika jako ústřední topení
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik REKLAMA a SLEVY.
Podnikání a jeho formy Milena Tichá
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Workshop profesního poradenství pro neslyšící v rámci projektu OPPA „Zvládneme to sami!“ Podnikatelské minimum Podnikatelská myšlenka / Podnikatelský.
Podnikání - živnost Petr Machala.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
TRH (tržní mechanismus)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Reklama Myslíš si, že český národ slyší na slova jako sleva,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
Ing. Veronika Dostálková MBA ŽIVNOSTI Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PODNIKÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_26_Daně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Trh, fungování trhu Byl jsi někdy na nějakém trhu? „Blešák“
Právní subjekty v podnikání
Cenové triky.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
VY_32_INOVACE_56_Národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Podnikání a jeho právní formy
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

15.1 Principy tržního hospodářství Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.1 Principy tržního hospodářství Dříve uspokojoval člověk své potřeby z větší části sám. Dnes si většinu zboží a služeb kupujeme. Místo, kde obvykle dochází ke směně zboží a služeb za peníze, nazýváme trh. Autor: Mgr. Eva Zralá

Základem tržního mechanismu je vzájemné působení NABÍDKY a POPTÁVKY. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.2 Co již víme o trhu? obecně: místo, kde prodejci přímo nabízejí své zboží (tržiště, tržnice) TRH v ekonomice: oblast, kde dochází ke směně zboží a peněz (nakupování a prodávání) - např. v prodejně, telefonicky, přes internet, … Základem tržního mechanismu je vzájemné působení NABÍDKY a POPTÁVKY.

15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? EKONOMIE = věda, která se zabývá fungováním trhu a dalšími jevy spojenými s výrobou, rozdělováním zboží, směnou a spotřebou EKONOMIKA = ekonomická praxe, která využívá teoretické poznatky ekonomie nabídka > poptávka nabídka převyšuje poptávku cena nastavena příliš vysoko zboží je přebytek řešení → sleva (výprodej) nabídka < poptávka poptávka převyšuje nabídku cena nastavena příliš nízko zboží je nedostatek (vyprodáno) cena zboží roste NABÍDKA je tvořena prodávajícími, kteří nabízejí zboží ke koupi POPTÁVKA je tvořena kupujícími, kteří se zajímají (nebo nezajímají) o nákup zboží vzájemné působení nabídky a poptávky určuje cenu zboží (tržní cenu) tržní cena = cena, za kterou se výrobek na trhu prodává

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.4 Co si řekneme nového? PODNIKÁNÍ soustavná činnost prováděná podnikatelem za účelem dosažení zisku podnikat mohou fyzické i právnické osoby 1) podnikání fyzických osob živnostníci (osoby samostatně výdělečně činné) živnostenský list / koncesní listina 2) podnikání právnických osob obchodní společnosti zapsány v obchodním rejstříku ohlašovací živnosti řemeslné (vzdělání či praxe v oboru) např. řezník, zedník, elektrikář vázané (odborná způsobilost) např. masér, lektor autoškoly, účetní volné (bez omezení) např. obchodník, fotograf, ubytovací služby koncesované živnosti odborná způsobilost + povolení orgánu státní správy např. pohřební služby, cestovní kancelář, taxislužby a.s. = akciová společnost s.r.o. = společnost s ručením omezeným k.s. = komanditní společnost v.o.s. = veřejná obchodní společnost monopol = výhradní postavení firmy na trhu v rámci jednoho státu (regionu) → firma nemá konkurenci kartel = ekonomická dohoda konkurenčních firem (např. o ceně)

15.5 Procvičení a příklady - + Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.5 Procvičení a příklady Možná i ty budeš jednou stát před rozhodnutím, zda se stát podnikatelem nebo se nechat zaměstnat. Jak by ses rozhodl/a? Uveď výhody i nevýhody obou možností: PODNIKÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ + - Poptávka a nabídka se mění na většině trhů neustále. Ne vždy to však znamená, že se okamžitě mění i ceny. Někde je změna ceny snazší a mění se častěji, někde je tento proces pomalejší a cena se mění po delší době. Zkus roztřídit následující druhy zboží a služeb na trhy, kde se ceny mění častěji, a trhy, kde se ceny mění pomalu. Vysvětli, proč tomu tak je. trhy, kde se ceny mění častěji než 1x týdně trhy, kde se ceny méně často než 1x za měsíc zájezdy (cestovní kancelář), ovoce na tržišti, benzin, automobily, cizí měny

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.6 Něco navíc pro šikovné řešení: 1E/F, 2E/F, 3G, 4D, 5C, 6B, 7A Není sleva jako sleva Obchodníci často používají nejrůznější druhy slev. Pokus se k sobě přiřadit (a vlastními slovy vysvětlit), jaké výhody mají jednotlivé druhy slev pro obchodníky. Pozor - možnost 1 a 2 jsou sice shodné, ale najdeš k nim dva různé druhy slev! druh slevy příklad z praxe A) množstevní sleva (sleva při nákupu většího množství) oděvy, potraviny, drogistické zboží atd. B) akční nabídka (časově omezená možnost koupit zboží nebo službu za nižší cenu) kterékoli zboží nebo služba C) „first minute“ (nákup v předstihu) zájezdy, vstupenky na kulturní a sportovní akce, byty nebo domy před dokončením výstavby D) „last minute“ (nákup na poslední chvíli) zájezdy, vstupenky E) sleva krátce před datem minimální trvanlivosti potraviny F) sezonní sleva /snížení ceny z důvodu konce sezony, v níž je poptávka po daném zboží nebo službě největší oděvy, sportovní vybavení (kola, lyže, stany atd.), auta, povánoční slevy G) sleva z důvodu přiznané vady zboží nebo služby výhoda pro obchodníka 1) obchodník se zbaví zboží, které by bylo zanedlouho špatně prodejné 2) obchodník se zbaví zboží, které by bylo zanedlouho špatně prodejné 3) bez slevy by zákazníci zboží nekupovali 4) obchodník se zbaví zboží, které by bylo zanedlouho zcela neprodejné 5) obchodník má menší skladovací náklady; má dříve jasno o poptávce; peníze může uložit do banky 6) obchodu si všimnou noví zákazníci; zvýší se prodej jiného zboží nebo služeb, kde sleva není 7) zákazníci si nakoupí daného zboží nebo služeb víc

= základní teorie mikroekonomie vyvinutá Alfredem Marshallem Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.7 CLIL (Market economy) SUPPLY AND DEMAND (nabídka a poptávka) = základní teorie mikroekonomie vyvinutá Alfredem Marshallem born 26 July 1842 in Bermondsey, London, England, died 13 July 1924 in Cambridge, England was one of the most influential economists of his time his book, Principles of Economics (1890), was the dominant economic textbook in England for many years market economy tržní ekonomika costs náklady resources zdroje goods zboží services služby revenue příjem product výrobek consumption expenditures spotřebitelské výdaje money income peněžní příjmy labour práce land půda, pozemky

15.8 Test znalostí Základem tržního mechanismu je: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.8 Test znalostí Správné odpovědi: Základem tržního mechanismu je: a/ daňová soustava státu b/ vyrovnaný státní rozpočet c/ vztah nabídky a poptávky d/ působení ekonomie a ekonomiky Co je základním cílem podnikání? a/ získání koncesní listiny b/ získání živnostenského listu c/ dosažení zisku d/ dosažení monopolního postavení Tržní cena zboží (služeb) zpravidla klesá, když … a/ nabídka převyšuje poptávku b/ se nabídka rovná poptávce c/ poptávka převyšuje nabídku d/ se nabídka rovná nule Která obchodní společnost se skrývá pod zkratkou k.s. ? a/ komerční společnost b/ koncesovaná společnost c/ kartelová společnost d/ komanditní společnost c a d

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.9 Použité zdroje, citace Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 8 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-393-0 slide 2 (obrázek), slide 3 Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 9 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2006, ISBN 80-7238-528-3 slide 4 Skořepa Michal, Skořepová Eva: Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia - manuál pro učitele. 1.vydání, Praha, Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-40-1 slide 6 http://www.harpercollege.edu/mhealy/eco211/lectures/captism/ch4.htm slide 7 http://cs.wikipedia.org/wiki/Alfred_Marshall slide 7

15.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 15.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Trh, nabídka a poptávka, tržní cena, podnikání. Anotace Prezentace popisující principy tržního hospodářství (podstatu fungování trhu, působení nabídky a poptávky) a nejčastější právní formy podnikání.