Edukace seniorů: docilita, aktivizace a motivace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Workshop č. 3 E-inkluze: vzdělávání osob 50+
Podpora studentů s SPU na MU
Zákon o sociálních službách
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zdravotní politika v éře globalizace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Podpůrný metodický seminář I.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Struktura obyvatelstva
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Koncepce péče o staré občany
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
KDO NEPROŽIL STÁŘÍ, NEVÍ JAKÉ JE..
Senioři jako specifická cílová skupina – výzva pro knihovny Brno, 21
Psychohygiena seniora
Specifické problémy zapojení seniorů do kulturně edukačních aktivit
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Žena a sport.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
DOSPĚLOST.
Obecná a vývojová psychologie
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
Epidemiologie inkontinence
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Obyvatelstvo – věková struktura obyvatelstva
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Péče o seniory.
Nákupní chování spotřebitele
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Psychologie pro sportovní praxi
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Specifické problémy zapojení seniorů do kulturně edukačních aktivit
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do andragogiky PhDr. Petr Horehleď 1.
Dobrý život v našich obcích – pro všechny Iva Holmerová, Radka Vepřková, Olga Starostová Petr Wija et al. CELLO-ILC-CZ.
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Edukace seniorů: docilita, aktivizace a motivace PhDr. Michal Šerák, Ph.D. Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra andragogiky a personálního řízení 1

Senioři tvoří cca 15 % populace Za 30 let bude v seniorském věku každý třetí obyvatel ČR Potenciální problémy: ekonomické, sociální, kulturní… Skoro polovina obyvatelstva pohlíží na stárnutí populace jako na zásadní problém. Senioři chápáni jako homogenní skupina, která je stigmatizována celou řadou negativních stereotypů. „Postprofesionální doba“: zkušenost přestává platit jako hodnota, oceňuje se dynamičnost, inovace, kreativita. Problém mezigenerační solidarity

Výzvy a příležitosti Kontinuální zlepšování kvality života seniorů Ve vyspělých zemích vlastní spotřebitelé nad 50 let až 75 % národního bohatství a realizují cca 50 % všech nákupů zboží střednědobého a dlouhodobého charakteru Každá další generace vykazuje vyšší vzdělanostní a profesní úroveň v porovnání s generací předcházející V oblasti služeb rapidně narůstá počet aktivit a výrobků, určených exkluzivně pro tuto cílovou skupinu. Pozitivní roli hraje rovněž rozsáhlá medializace seniorského „problému“ Jednou z oblastí, kde můžeme vzrůstající zájem o problematiku seniorů zaznamenat asi nezřetelněji, je sféra edukačních aktivit

CHRONOLOGICKÝ VĚK SOCIÁLNÍ BIOLOGICKÝ VĚK VĚK PSYCHOLOGICKÝ VĚK VĚK

SENIOŘI SE VZDĚLÁVAT MOHOU, ALE NEMUSEJÍ!! MOCI UMĚT CHTÍT

Účast na neformálních vzdělávacích aktivitách v posledních 12 měsících (v %) VĚK ÚČAST NEÚČAST 20-29 42 58 30-39 43 57 40-49 39 61 50-59 32 68 60-65 12 88

Fyziologické Psychologické Sociální Rozvíjení schopnosti učit se je velmi různorodý proces, který ovlivňují prvky: Fyziologické Psychologické Sociální Poznání zákonitostí procesu učení je nezbytným předpokladem dosažení úspěchu v učení

Na schopnost učit se působí následující osobnostní dispozice: Paměť Vůle k učení Motivace Kapacita intelektu Lehkost nebo obtížnost učení Trvanlivost učení

Stárnutí mozku postihuje: rychlost mentálních operací i výkonnost smyslových funkcí soustředění a pozornost kapacitu pracovní paměti schopnost učit se nová fakta (sémantická pamět) schopnost tvořit vzpomínky na konkrétní události (epizodická paměť)

LEHKOST UČENÍ v aspektu lehkosti (obtížnosti) učení hraje věk významnou roli s věkem je učení obtížnější a klade i vyšší nároky na dobu potřebnou k osvojení studenti ve věku 40 – 45 let potřebují v průměru o 10 – 20 % více času, než studenti o generaci mladší tato skutečnost ale v žádném případě nesnižuje docilitu dospělých rychlost učení je postupně nahrazována jistotou a přesností

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ s věkem se zhoršuje po 60. roce lze u 90 % osob pozorovat výrazné zhoršení zraku a u 30 % sluchu tyto změny způsobují pokles výkonu i omezení některých činností mohou se negativně projevit i v komunikaci s druhými lidmi (častá příčina např. podezíravosti, nejistoty, úzkosti nebo hněvivosti) zvyšuje se i riziko úrazu

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ Výsledky dlouhodobé studie: ve věkové skupině 65-74 let zjištěno 25,9 nevidomých/1000 vyšetřených ve věkové skupině 20-44 let to bylo 1,3/1000 vyšetřených ve věkové skupině 65-74 let diagnostikována funkční hluchota u 54,7 osob/1000 vyšetřených ve věkové skupině 25-34 to bylo 5/1000 vyšetřených

Stárnutí mozku s rostoucím věkem klesá počet neuronů, buňky ztrácejí schopnost množit se dělením základní počet neuronů fixován v cca 10 letech během života člověk přijde o cca 20 % neuronů mozkové komory (dutiny v mozku obsahující mozkomíšní mok) se rozšiřují rýhy mezi závity mozkové kůry se prohlubují zeslabuje mozková kůra (k redukci spojů dochází již po 22. roce života) spoje mezi nervovými buňkami řídnou skenování mozku odhalilo, že čelní kůra mění svůj tvar ještě po čtyřicítce (oblast mozku zodpovědná za rozhodování, plánování, empatii, chápání a sociální chování) mozek se tak vyvíjí i v pozdějším věku

Stárnutí mozku klesá míra přítoku krve i zásobování kyslíkem ztráty neuronů jsou pravděpodobně způsobeny chorobami omezujícími krevní zásobení (např. arterioskleróza), nikoliv samotným stárnutím ztrátu psychologických a neuropsychologických kapacit je prokazatelně možno částečně kompenzovat vdechováním čistého kyslíku nejméně jsou stárnutím postiženy vývojově nejstarší části mozku levá mozková hemisféra je stárnutím postižena méně než pravá

! MOZEK SE CHOVÁ JAKO SVAL ! Pokud je trénován, podává vyšší výkon. Pokud leniví, pak na výkonu ztrácí.

DYNAMIKA MOZKOVÝCH BUNĚK ZARUČUJE PO CELÝ ŽIVOT AKTIVNÍ UČENÍ A RŮST !!

CELOŽIVOTNÍ UČENÍ ZARUČUJE DYNAMICKÉ MOZKOVÉ BUŇKY !!

Domov důchodců dává méně podnětů a jeho obyvatelé jsou více pasivní… VYSVĚTLENÍ: Domov důchodců dává méně podnětů a jeho obyvatelé jsou více pasivní… Senioři čekající na přijetí do domova důchodců byli srovnáváni s těmi, kteří tam již delší dobu žili. I přes individuální rozdíly byly mezi oběma skupinami zaznamenány velké rozdíly v IQ.

Na činnost mozku pozitivně působí: vyvážené sociální kontakty pozitivní přístup k životu (ne beznaděj, chybějící životní cíle) vyvážená strava (ne cukr a kofein) dostatek přirozeného světla (ne neonové osvětlení) čerstvý vzduch pohyb (chůze, schody, jízda na kole) duševní aktivita

Děkuji vám za pozornost ! 20