Vlastnosti zvuku Iva Garčicová, 2012 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Veličiny pro hodnocení zvuku
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VLASTNOSTI ZVUKU.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 08 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Rozsah.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika 4 (Hlasitost).
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tón, jeho výška a barva.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Zvuk a hudba.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk a jeho vnímání Roman 2009, SPGŠ Futurum s.r.o.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Význam matematiky v hudbě
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Zvuky a Fourierova transformace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
PaedDr. Jozef Beňuška
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Vlastnosti zvuku Iva Garčicová, 2012 1

Zvuk je mechanické vlnění prostředí, které jsme schopni vnímat sluchem. Sluchem jsme také schopni rozlišit tři základní vlastnosti zvuku: výšku hlasitost barvu Vysvětlíme si, které fyzikální veličiny popisují tyto tři vlastnosti zvuku.

Výška zvuku Výška zvuku je dána jeho frekvencí. Zvuk s vyšší frekvencí vnímáme jako vyšší zvuk. Na obrázku jsou časové diagramy kmitání tří různých zdrojů zvuku. Zdroj na horním diagramu vydává nejvyšší zvuk, na dolním diagramu nejnižší zvuk. Poznámka: všechny zdroje na obrázku vydávají jednoduchý tón, neboť mají harmonický průběh.

V hudební praxi má velký význam poměr výšek dvou tónů V hudební praxi má velký význam poměr výšek dvou tónů. Jestliže poměřujeme frekvenci tónu s výškou jiného – tzv. referenčního tónu, pak mluvíme o relativní výšce tónu. Poznámka: jako referenční tón se často používá tón a1 s absolutní výškou 440 Hz. Dva tóny, které mají frekvence v poměru 2:1 jsou vzdáleny o jednu oktávu. Příklad: Jakou absolutní výšku má tón a2, který je od a1 vzdálen o jednu oktávu? f(a1):f(a2) = 2:1 f(a2) = 2.f(a1) = 2.440 Hz = 880 Hz

Na čem závisí výška tónu, kterou vydávají hudební nástroje? U strunných nástrojů záleží na délce struny. U dechových nástrojů záleží na délce vzduchového sloupce.

Hlasitost zvuku Zvuk je mechanické vlnění, které prostorem přenáší energii (silná zvuková vlna může např. prorazit bubínek nebo i rozbít skleněnou tabuli). Energii E přenesenou zvukem za jednotku času nazýváme akustickým výkonem a značíme ho P P = ΔE/ Δt [P] = W jednotka watt Intenzita zvuku I je akustický výkon dopadající na jednotkovou plochu: I = ΔP/ΔS [I] = W.m-2 jednotka watt na metr čtverečný

Z hlediska vnímání hlasitosti zvuku lidským uchem je situace komplikovaná tím, že naše ucho vnímá různé frekvence téže intenzity jako různě hlasité. Práh slyšení je nejmenší intenzita zvuku, kterou je lidské ucho schopno vnímat. Jeho hodnota je I0 = 10-12 W.m-2 Nejvyšší intenzita, která už způsobuje bolest má hodnotu 1 W.m-2 a nazývá se práh bolesti. Byla zavedena veličina hladina intenzity zvuku B, jejíž jednotka je nazvána bell. V praxi se však používá desetina této jednotky – decibell (dB). I … intenzita zvuku I0 … intenzita prahu slyšení Americký inženýr Alexander Graham Bell mluví do svého nejslavnějšího vynálezu – telefonu (1876).

Jaká je hladina intenzity zvuku, který je na prahu slyšení? Příklad: Jaká je hladina intenzity zvuku, který je na prahu slyšení? Intenzita takového zvuku I = I0 Hladina intenzity prahu slyšení je 0 dB. Na stránce http://www.converter.cz/tabulky/hluk.htm jsou uvedeny příklady hladiny intenzity některých běžných zvuků. Poznámka: Hladina intenzity zvuku je tzv. subjektivní veličina – to znamená, že její hodnoty jsou definovány vzhledem k citlivosti lidských smyslů.

Barva tónu Příměs vyšších harmonických tónů ve složeném tónu způsobuje, že ho vnímáme jako charakteristický zvuk. Podle barvy tónu poznáme hudební nástroj. Když zahrajeme např. tón c1 na klavír, na kytaru a na flétnu, bude se vždy jednat o zvuky stejné frekvence, přesto rozlišíme, který z nástrojů tento tón vydal. Základní tón harmonického průběhu je ve všech případech stejný, ale příměs vyšších harmonických tónů je u každého nástroje jiná.

Na obrázku je znázorněn vznik základního tónu na struně (nahoře) a vznik vyšších harmonických tónů. Struna kmitá převážně v základním tónu, ale současně na ní vznikají i příměsi vyšších uvedených frekvencí. Na následující stránce ČVUT (v dolní části) si můžete poslechnout, jak zní jistý tón na strunném nástroji cembalu. Nejdříve je uveden složený tón i s příměsí vyšších harmonických frekvencí. V dalších ukázkách je příměs vyšších harmonických frekvencí postupně omezována a zvuk tak ztrácí svou typickou barvu: http://noel.feld.cvut.cz/vyu/prj-czs-asi/stork/cembalo/cembalo.htm

Zdroje textu a obrázků LEPIL, O. Fyzika pro gymnázia, Mechanické kmitání a vlnění. 3. přepracované vydání Praha: Prometheus 2002. ISBN 80-7196-216-3. http://bbamusic.wikispaces.com www.decoupagetvoreni.cz http://vojtahanak.cz http://www.drumbla.sk http://www.freefoto.com http://www.converter.c