Sčítání a odčítání lomených výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Žaneta Hrubá Jana Dušková
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Lomené výrazy – násobení a dělení
7.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Zlomky Smíšená čísla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Sčítání a odčítání zlomků
9.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Racionální čísla.
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Počítání se smíšenými čísly Matematika – 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Mocniny Druhá mocnina.
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lomené algebraické výrazy
Základní škola Čelákovice
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zlomky Sčítání zlomků..
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Základní škola Čelákovice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
Sčítání lomených výrazů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Lomené algebraické výrazy
Vy_32_Inovace_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání lomených výrazů LOMENÉ VÝRAZY Sčítání a odčítání lomených výrazů

Sčítání a odčítání lomených výrazů Daný součet nebo rozdíl výrazů Výrazy převedeme na společného jmenovatele Jmenovatele necháme ve tvaru součinu Sečteme (odečteme) upravené čitatele lomených výrazů Výraz v čitateli upravíme do součinového tvaru (pokud lze) Pokud je možno krátit, výrazy zkrátíme Zapíšeme podmínky

Sčítání a odčítání lomených výrazů se stejným jmenovatelem 8 𝑠 + 11 𝑠 = 8+11 𝑠 = 19 𝑠 𝑠≠0 jmenovatele opíšeme a čitatele sečteme, nezapomínáme na podmínky 7𝑛 𝑚 − 3𝑛 𝑚 = 7𝑛−3𝑛 𝑚 = 4𝑛 𝑚 𝑚≠0 jmenovatele opíšeme a čitatele odečteme, nezapomínáme na podmínky

Sčítání a odčítání lomených výrazů se různým jmenovatelem Nejdříve musíme určit společného jmenovatele lomených výrazů, u čísel se jedná o jejich nejmenší společný násobek (Př. 1), u mocnin o stejném základu jde o základ s nejvyšší mocninou (Př. 2,3), jinak vycházíme ze součinových tvarů jmenovatelů (vhodné i pro určení podmínek)

Sčítání a odčítání lomených výrazů se různým jmenovatelem Př. 1 𝑥 2 + 𝑦 10 = (společným jmenovatelem je číslo 10, proto první lomený výraz je nutnou rozšířit 5) 5𝑥 10 + 𝑦 10 = 5𝑥+𝑦 10 , podmínky není nutné určovat Př. 2 1 𝑧 + 3 𝑧 3 = (společným jmenovatelem je nejvyšší mocnina základu z, tj. 𝑧 3 , je tedy nutné rozšířit první lomený výraz) 𝑧 2 𝑧 3 + 3 𝑧 3 = 𝑧 2 +3 𝑧 3 𝑧≠0

Sčítání a odčítání lomených výrazů se různými jmenovateli Př. 3 2𝑚+𝑛 𝑚 3 𝑛 − 𝑚−3𝑛 𝑚 2 𝑛 2 = (společným jmenovatelem je výraz 𝑚 3 𝑛 2 takže oba výrazy rozšíříme na požadovaného jmenovatele) 2𝑚+𝑛 .𝑛 𝑚 3 𝑛.𝑛 − 𝑚−3𝑛 .𝑚 𝑚 2 𝑛 2 .𝑚 = 2𝑚𝑛+ 𝑛 2 − 𝑚 2 −3𝑚𝑛 𝑚 3 𝑛 2 = 2𝑚𝑛+ 𝑛 2 − 𝑚 2 +3𝑚𝑛 𝑚 3 𝑛 2 = 𝑛 2 +5𝑚𝑛− 𝑚 2 𝑚 3 𝑛 2 𝑚≠0,𝑛≠0