Konference Škola ve firmě – firma ve škole Uherský brod Název prezentace: Inovace studijních programů za účelem zvýšení povědomí studentů o současných podmínkách firemní praxe Doc. Ing. Zuzana Dohnalová, Ph.D. Ředitelka Ústavu ekonomie Fakulta managementu a ekonomiky, UTB ve Zlíně 8. – 9. 10 2014
Obsah prezentace O fakultě FaME, UTB ve Zlíně a spolupráce s praxí O fakultě FaME, UTB ve Zlíně a spolupráce s praxí Projekty orientované na zvýšení povědomí studentů o současných podmínkách na českém trhu práce a požadavcích firemní praxe Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
1. O Fakultě managementu a Ekonomiky, UTB ve Zlíně jedna z 6 fakult UTB ve Zlíně vzdělávací a vědeckou institucí vznikla v roce 1995 má 3 200 studentů a patří k největším UTB ve Zlíně nabízí bakalářské, magisterské i doktorské studijní programy Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
2. FaME, UTB ve Zlíně a spolupráce s praxí Spolupráce s praxí je klíčovým tématem a odehrává se v několika rovinách: A/ Podnikové vzdělávání B/ Poradenská a výzkumná činnost C/ Organizace konferencí a kulatých stolů pro zástupce praxe D/ Organizace Baťovy manažerské školy C/ Realizace bakalářských, diplomových a disertačních prací E/ Řešení projektů Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
3. Projekty orientované na zvýšení povědomí studentů o současných podmínkách na českém trhu práce a požadavcích firemní praxe Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou profesní profilace v souladu s vývojovými trendy na trhu práce Informace o projektu: Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název prioritní osy: Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Název oblasti podpory: Vysokoškolské vzdělávání Předpokládané datum zahájení projektu: 01.01.2012 Předpokládané datum ukončení projektu: 30.11.2014 Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Cíle projektu Inovovat akreditované studijní programy bakalářského studia na Fakultě managementu a ekonomiky UTB ve Zlíně doplněním modulárního systému profesních zápočtů s cílem posílit profesní orientaci studentů bakalářského studijního programu v prezenční formě Nabídnout 750 studentům e-learningové profesní moduly (50 modulů; jeden modul = jedna typová profese) s potřebnými znalostmi k vybraným typovým profesím vhodným pro absolventy bakalářského studia FaME včetně interaktivních znalostních selftestů pro získání profesních zápočtů. Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Profesní modul Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb jeho věcnou podstatou je strukturovaný popis vytypované profese odpovídající profilu absolventa bakaláře FaME, UTB ve Zlíně formálně má každý profesní modul e-learningovou podobu Základní obsahová struktura profesního modulu: Obecný popis typové profese Výukové materiály k typové profesy Odkazy k videím Dotazníky – Požadavky firem na profesi profilu absolventa bakaláře FaME Mzdové statistiky Odkazy - (například nabídky zaměstnání) Testy dovednosti, znalosti a vztahy Anketa - Co pro tuto profesi považuji za nejdůležitější? Esej – Má představa a mé zkušenosti Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Typové profese pro profesní moduly - ukázka PB 01 Daňový poradce PB 02 Samostatný obchodník PB 03 Samostatný personalista PB 04 Samostatný pracovník reklamy PB 05 Účetní specialista PB 06 Bankovní specialista PB 07 Makléř PB 08 Manažer informačních technologií PB 09 Manažer logistiky PB 10 Manažer výroby PB 11 Manažer zdravotnických služeb PB 12 Marketing výroby PB 13 Marketing zdravotnických služeb PB 14 Odborný pracovník v pojišťovnictví PB 15 Marketing informačních technologií Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Výzkum profesní a studijní aspirace studentů FaME Respondenti: studenti prvního ročníku FaME LS 2011 - 172 respondentů studenti prvního ročníku FaME ZS 2011 - 386 respondentů studentů prvního ročníku FaME ZS2012 - 386 respondentů studentů čtvrtého ročníku FaME ZS 2011 - 212 respondentů Výzkumné problémy: profesní orientace praktické zkušenosti zájem o praxi Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Název projektu: Výzkum vývoje profesní orientace studentů středních škol s ohledem na parametrizaci jejich dalšího studia a trh práce Informace o projektu: Poskytovatel: Technologická agentura České republiky Program: TD - Program na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje „OMEGA“; 2. veřejná soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, vyhlášená v roce 2013 Doba řešení: 01/2014 - 11/2015 www.vvpo.cz Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Cíl projektu vytvořit software s webovým rozhraním pro potřeby Zlínského kraje; identifikovat aktuální vzdělanostní aspirace studentů SŠ v členění dle požadavků Zlínského kraje, jejich profesní orientaci a míru vyhraněnosti, a ekonomické ambice ve vazbě na poznání aktuálních parametrů trhu práce ČR a možnosti mobility; software bude významným nástrojem pro Krajské úřady při plánování a prosazování nových nástrojů posílení konkurenceschopnosti hospodářských subjektů kraje při respektování trendů v populačním, migračním a sociálně ekonomickém vývoji ČR a změn trhu práce; zpětné informace ze středních škol, které budou důležité pro zefektivnění vzdělávacího procesu a řídícího působení vůči vzdělávacím institucím v kompetenci krajů. Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb
Děkuji za pozornost Zuzana Dohnalová Téma 3 – Poptávka na trhu výrobků a služeb