Procesní přístup k řízení podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti zvyšování výkonnosti a kvality REENGINEERING.
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Řídící struktury.
Strategie podniku v globálním světě
Audit administrativních činností
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Koncepce marketingového řízení
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
úvod pojetí a obsah marketingu
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Principy projektování organizačních systémů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
James Champy *1942 Massachusetts, USA. Biografie 1963 Massachusetts Institution of Technology 1968 titul na Boston College Law School 1969 Index Systems.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Management - Organizování
Management - Organizování
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ekonomika – základní pojmy.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika malých a středních podniků
Principy inovace.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Procesní přístup k řízení podniku PROJEKT Procesní přístup k řízení podniku

Vývoj a důvody reengineeringu a procesního řízení Antropologie reengineeringu a procesního řízení

Cíl nalézt pozadí fenoménu reengineeringu a procesního přístupu k řízení podniku. nalézat vazby do zatím těžko uchopitelného rámce společenských změn s úzkou orientací na reengineering a procesní přístup. Tyto prvky představují určitý vrcholek ledovce a práce by měla poukázat na jejich širší ukotvení.

Východiska Vychází z předpokladu, že současné změny (v horizontu posledních desetiletí) v manažerských metodách a uspořádání struktury podniků vycházejí z hlubší společenské transformace, která se zejména dotýká právě vztahů v procesu poskytování zboží a služeb (komerční sféry).

Rozšíření institucionalizace potřeb

Průmyslová revoluce celistvě institucionalizovala produkci jako základní princip obživy. postupně se rozšiřovalo portfolio zboží a služeb, které firmy byly schopny nabízet a lidé ochotni kupovat. velká část našeho času byla podřízena organizačnímu plánování. organizační plánování zase našim spotřebním potřebám a preferencím.

Současné motivy spotřeby nejrychleji se rozvíjejícími odvětvími nyní: komunikace, cestovní ruch a zábava na Maslowově pyramidě potřeb, pak vidíme, že dochází k určitému posunu směrem nahoru v současné době se trh orientuje na stupeň druhý a třetí stupeň

Maslowova pyramida potřeb Zdroj: Maslow's Hierarchy of Needs. http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/regsys/maslow.html

Produktivita specializace a dělba práce rozšiřovala schopnosti podniků a stala se základním principem důvodem produktivity elementární produkce byla ovšem také elementární očekávání vnímání komerční sféry se posunulo a očekávání již nejsou elementární

Krize specializace novou forma poptávky (neelementární) potřeby komplexní, vzájemně provázané a vázané na větší „plochu osobnosti“ užitek přináší až integrovaný a vyvážený balík produktů a služeb příklad: potraviny vs. dovolená totální specializace nepřináší produktivitu

Krize specializace (2) v době masové produkce nebylo v kompetencích komerční sféry vyhledání možností uspokojení potřeb, ani hledání optimální a vyvážené formy a kombinace poptávané produkce dnes poptáváme řešení, jak dosáhnout námi požadovaných výsledků nekomunikujeme produkt, komunikujeme problém

Očekávání spotřebitele

Historické souvislosti Od Smithe k Hammerovi

Počátky Adam Smith počátky modelu industriální produkce v 18. století vytvořil ucelený model jádrem dělba práce a specializace

Byrokracie a klasikové M. Weber - teorie byrokracie Klasická škola princip legální autority, systém racionálních a pevných pravidel, princip hierarchie a formality představitelé: Frederick Taylor, Henry Fayol, A. Sloan, H. Ford a další

Ústup mechanizace druhá polovina 20. století mechanizace lidských postupů sice přináší téměř okamžité zvýšení produktivity, ale snižuje kvalitu života pracovníků - neakceptovatelné. Škola lidských vztahů: lidská interakce, vztahy a psy. faktory (měkké faktory) smysluplnost pracovní náplně

Management - věda Systémový přístup se snaží zkoumat jevy komplexně s ohledem na vnitřní i vnější souvislosti zahrnuje i rozhraní makrosvěta a mikrosvěta respektuje univerzální princip klasifikace (Ludwig von Bertalanffy) Dílčí aplikované metody myšlenka univerzální teorie se vyčerpává rozpracovány nejrůznější postupy (TQM, JIT, operační výzkum atd.)

Začátek změny na počátku průmyslové revoluce stála krize tehdejšího společenského uspořádání: východiskem průmysl institucionalizace systému produkce tomu byla podřízena značná část lidské činnosti Podniky však byly připraveny přijmout jen dělníka k práci, zatímco člověk (v ostatních rovinách toho slova) měl zůstat za branami továrny lidské chování a vnímání ale nelze v různých rovinách izolovat

Reakce náplní práce a věcí řízení se staly interpersonální vztahy, osobnostní faktory, motivy a stimuly (Š.L.V.) potřeba integrovat tvrdé a měkké faktory v podniku i mimo něj (Syst.př.) podniky vytvořily struktury pro dobrou práci s měkkými faktory a ty se zapojily do produkce

Výsledky a změny rozvinutost podniku rostla s ochotou přenášet stále větší část společenských odpovědností na komerční sféru rostla schopnost podniků nabízet služby a produkty nové úrovně změna způsobila reformu společenské smlouvy komerčních institucí se společností symptom: vágnost pojmů („nová ekonomika“)

Nový model organizace

Zaměstnání změny nejen na straně spotřebitelů, ale také na straně zaměstnanců zaměstnanec získal ochotu očekávat od svého zaměstnavatele více komerční sféra hraje nyní významnou roli vzdělavatele, společenského prostoru a prostoru pro seberealizaci vazba zaměstnavatel-zaměstnanec dynamičtější, složitější a intenzivnější

Nové možnosti člověk se z hlediska dostupných zdrojů kvalitativně posouvá na vyšší úroveň to se projevuje synergickým kvalitativním posunem schopností podniků z nových základních stavebních kamenů jsme náhle schopni stavět daleko složitější a hlavně dynamičtější stavby umožněna distribuce řízení, zplošťování organizačních struktur, koučing místo kontroly zaměstnanců, rychlejší reakce a flexibilita

Turbulentní doba principy industriální éry nepřinášejí požadované výsledky, přesto někdo prosperuje. Kdo? Ten kdo: využívá nově nabytých zdrojů – měkkých faktorů: znalostí, schopností a inteligence svých pracovníků, jejich osobní iniciativy a nasazení, schopnosti se učit a přinášet nová řešení umí propojit služby a produkty s požadavky zákazníků a ostatními službami a produkty na trhu

Nové vstupy - znalosti „měkké faktory“ mají potřebu vstupů zásadní vlastnost – zhodnocení ostatních výrobních faktorů využívání znalostí vede k zvyšování hodnoty kapitálu na produkční křivce jako posun křivky nahoru v čase předpokládá citlivost na znalosti permanentní změny naopak tuto kapitalizaci devalvují

Efekt znalostí a změn

Reengineering & Procesy

Reengineering v roce 1993 vychází útlá knížka autorů Michala Hammera a Jamese Champy poprvé dán název procesu, který je nutnou reakcí na společenské změny nutnost zachování konkurenceschopnosti podniků v prostředí vyžaduje definici nových principů poukázali na zatím těžko uchopitelný fenomén společenské transformace

Nutnost změny

Definice „Reengineering je zásadní přehodnocení a radikální rekonstrukce (redesign) podnikových procesů tak, aby mohlo být dosaženo dramatického zdokonalení z hlediska kritických měřítek výkonnosti, jako jsou náklady, kvalita, služby a rychlost.“

Zákazníci vstoupili do skutečné interakce s podniky do 2. poloviny 20. století byli klienti ochotní externalizovat svá přání a potřeby do produktů možnost produktové orientace dnes nepřichází v úvahu jedinou možností orientace zákaznická

Konkurence a změna došlo k urychlení změn začleněním měkkých faktorů do struktur podniku na povrchu: technologie a techniky moderního managementu pod povrchem: nový model podniku -rychlejší, hůře předvídatelná, flexibilní a silná konkurence tato doba vykazuje a bude vykazovat dynamiku, která v předchozím období nebyla vůbec představitelná

Principy několik prací je spojeno do jedné pracovníci rozhodují kroky jsou vykonávány v přirozeném sledu minimalizace smírčích jednání přechod od funkčního uspořádání podniku k procesnímu přesun od činností jednostranných k mnohostranným decentralizaci pravomocí posun výkonových kritérií od hodnocení činnosti k hodnocení výsledků od hodnocení výkonu k hodnocení schopností potlačování kontroly zplošťování organizačních struktur

Procesy „Proces je organizovaná skupina vzájemně propojených činností, které společně vytvářejí výsledky hodnotné pro zákazníky. “ Proces tedy na rozdíl od funkčního uspořádání poskytuje prostor, ve kterém lze naplnit požadavky současného klienta

Procesy (2) ačkoli se procesy jako pojem objevují už v celé druhé polovině 20. století ve výrobě, skutečnou bouři pozornosti na sebe strhly až v souvislosti s řízením procesů nevýrobních magická hodnota tohoto pojmu spočívá v tom, jaký potenciál umožňuje odkrýt a využít

Rysy Pierre Leroy definuje čtyři rysy procesů. teleologické (slova „telos“ = záměr nebo účel) orientace na zákazníka holismus dobře rozvržené pracovní postupy (optimalizace)

Závěry snažil jsem se nalézt vazby mezi současnými manažerskými trendy a hlubší společenskou transformací jsem přesvědčen, že se podařilo nalézt zásadní vazby vedoucí od procesního přístupu a reengineeringu k procesům, které za rozmachem těchto fenoménů stojí v pozadí změn stojí redefinice společenské smlouvy komerční sféry, která v příštím dějinném úseku zřejmě bude hrát o kvalitativní stupeň významnější místo v životě jednotlivce

Závěry (2) reengineering přichází jako dělící čára. Krok, který musí být proveden, aby bylo možno jít dál. Definuje nově platné principy procesy překlenují nedostatečnost funkcionálního uspořádání a poskytují otevřený prostor pro růst nových technik respektujících principy integrace, optimalizace, inteligence, změny a mnoho dalších, pro které zatím nemáme jméno z časových důvodů v práci není dostatečně rozpracována poslední část - vlastní hlubší analýza vnitřních souvislostí reengineeringu a procesního přístupu