Strategické principy a specifické postupy SUMP Radomíra Jordová, Hana Brůhová-Foltýnová, Petr Kurfürst, Zbyněk Sperat Praha, Kongresové centrum 26. 6.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Environmentálna politika v SR; Ružomberok Environmentální politika v ČR Ing. Vladislav Bízek, CSc. Ředitel inženýrsko-konzultační společnosti.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Vliv dopravy na životní prostředí
Technologické platformy a dopravní výzkum
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Společenská odpovědnost organizací
Akční plán města Hlinska Ing. Michal Rohlena 5. konference K126 – Udržitelnost ve výstavbě
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
1 Projekt TAPAS: Dopady aktivní dopravy na zdraví a klimatickou změnu Mezinárodní výzkumný projekt Hana Brůhová-Foltýnová Kolínský technologický institut,
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Znečištění vzduchu dopravou
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Firemní plány udržitelné mobility
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
indikátory udržitelného rozvoje na místní úrovni
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora čisté mobility z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP Ostrava,
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

Strategické principy a specifické postupy SUMP Radomíra Jordová, Hana Brůhová-Foltýnová, Petr Kurfürst, Zbyněk Sperat Praha, Kongresové centrum

Struktura prezentace oUdržitelnost a veřejné zdraví v hlavní roli oSUMP a návaznosti na další sektorové dokumenty a politiky oParticipace oInovace v plánování PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Sektor dopravy přispívá K HDP % K zaměstnanosti 2 – 4 % (v průmyslových zemích, zdroj OECD 1998 ) Doprava je nezbytná pro mezinárodní obchod, spotřebu domácností Osobní doprava = každodenní aktivita (cca 3 cesty denně, tj. cca 1 hod. strávená dopravou, zdroj EUROSTAT 2007 ) DŮLEŽITÝ A DLOUHODOBĚ ROSTOUCÍ SEKTOR PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Negativní dopady dopravy Doprava má negativní dopady na: Zdraví Životní prostředí Budovy a stavby Statky zničené při nehodách PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Podoby negativních dopadů dopravy -Emise -Hluk -Nehody -Dopravní zácpy (kongesce) -Fragmentace ekosystémů -Znečištění vod a půdy -Dopady na přírodu včetně snižování biodiverzity -Zábor půdy a skrývky půdy -Čerpání neobnovitelných zdrojů Společenské Environmentální PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Proč SUMP? - Může pomoci vyřešit problémy jako - Dopravní zácpy, emise a hluk z dopravy, nehodovost, nízká energetická efektivita, urban sprawl, zábor veřejných prostranství dopravou atd. - Takto sníží společenské náklady dopravy -Vyšší ekonomická / energetická efektivita, nižší externí náklady - Důležitý odkaz k principům udržitelnosti -Environmentální pilíř -Sociální pilíř -Ekonomický pilíř PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Globální změna klimatu Doprava: 23 % GHGs Emise z dopravy rostou rychleji než jiných sektorů Emise přímo odvozeny ze spalování paliv (čerpání neobnovitelných zdrojů) Land-use: Neprostupnost povrchu Celosvětové zdravotní dopady –Vlny veder – stres z horka –Zranění a úmrtí v důsledku vážných pohrom spojených s klimatem –Nemoci přenášené bacilonosiči (lymská borelióza, horečka dengue, … ) Počet motorových vozidel celosvětově PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

8 Znečištění ovzduší Lokální a regionální dopady –zdraví, materiály Relativní podíl emisí z dopravy na celkovém znečištění v ČR –Zásadní příspěvek k tvorbě přízemního ozonu –CO 43,1 % –NOx 35 % –VOC 21% –PM % –PM 2,5 46 % Zdroj: CDV (2007) Podíl emisí z dopravy na celkových emisích, ČR [%] PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Externí náklady dopravy EXTERNALITY = náklady přenášené na ostatní (společnost), kteří je nepůsobí, a to bez kompenzace Doprava = významný původce externích nákladů Podíl silniční dopravy na dopravních externalitách: 87 % –z toho 50 % připadá na dopravní nehody ! Externí náklady v ČR – podíl na HDP: Nehody 1,5 – 2,0 % Znečištění 0,4 % Hluk 0,3 % Kongesce 1,0 – 2,0 % CELKEM 3,2 – 5,7 % (70–130 mld. Kč) PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

10 Zdroj: COŽP UK 2008 Externí náklady dopravy €c/km Venkov Město PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Zábor městského prostoru dopravou Zdroj: MŽP 2002 PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

12 Zdroj: WHO 2009 Globální epidemie obezity Nízká fyzická aktivita Obezita přispívá k: –44 % diabetes, –23 % ischemická choroba srdeční, – % některý typ rakoviny. 4,8 % mrtvých celosvětově (2,8 milionů) –z toho 8,4 % mrtvých ve vyspělých zemích Obesita u mužů (BMI ≥ 30 kg/m 2 ) (Berghofer et al. 2008)

Jak snížit negativní dopady dopravy a zachovat úroveň mobility? Tradiční přístup: Výstavba dopravní infrastruktury pro motorová vozidla – zvýšení kapacity komunikací a plynulosti dopravy X Moderní přístup: Integrované (mezisektorové a dlouhodobé) plánování (SUMP) + vyvážený přístup ke všem druhům dopravy PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Specifika cest po městě 30% všech jízd autem kratší než 3 km v Evropě 50% všech cest kratších než 5 km ( zdroj: MŽP 2002 ) PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Aktivity nadnárodních institucí Světová zdravotnická organizace: –Charta o dopravě, životním prostředí a zdraví (červen 1999) Naplňování principů udržitelného rozvoje dopravy Podpora hromadné přepravy osob Podpora aktivních forem dopravy Snižování emisí Hodnocení projektů z hlediska vlivů na žp –Kvantifikace společenských přínosů cyklistiky a chůze

Dohoda starostů Covenant of Mayors Evropské hnutí zahrnující místní samosprávné instituce, které se dobrovolně zavážou zvyšovat energetickou efektivitu a využívat obnovitelné druhy energie Chce dosáhnout či ještě lépe předčít cíl EU snížit do roku 2020 emise CO 2 o 20 % signatářů (pouze 5 z ČR)

GENT: Příklad zohlednění environmentálního pilíře udržitelnosti Hl. m. vlámské provincie Východní Flandry Univerzitní a přístavní město obyv., 156 km2 Na soutoku Šeldy a Leie 55 km západně od Bruselu Významný dopravní uzel Část městského centra bez aut největší plocha v centru města bez automobilového provozu pěší zóna 35 ha cyklisté – neomezený přístup MHD, zásobování, taxi, zdravotní služby – vjezd povolen PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Plán mobility v Gentu Plán mobility v Gentu 1997: 1. generace plánu mobility zákaz průjezdu automobilů centrem pohyb pouze po vnitřním městském okruhu vjezd povolen pouze cyklistům a MHD opatření na podporu cyklistické dopravy (1993) vyšší frekvence a rozšíření spojů MHD výstavba podzemních parkovišť + dynamické řízení parkovacích míst renovace veřejných prostor PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Plán mobility v Gentu Plán mobility v Gentu 2003: plán mobility pro celý Gent: udržitelná mobilita parkovací politika definice a koordinace sítí pro automobilovou veřejnou cyklistickou dopravu komunikační strategie akční plán včetně školních plánů mobility PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Téma klimatických změn Téma klimatických změn Snižování emisí CO 2 integrální součástí městského plánování Společný cíl: „Klimaticky neutrální Gent do r. 2050“ Asociace pro řešení klimatických změn (od 2009) Pracovní skupiny, síťování, výměna zkušeností Magistrát partnerem Komunikace s firmami, NNO, obyvateli, … Plán řešení klimatických změn ( ) Plán čistoty ovzduší Podpora cyklistiky, „zelenější“ MHD, car-sharing, nízkoemisní zóny, systémy řízení dopravy…

GENT “ Gent, a creative city, a pioneer in the development of a sustainable, solidary and open society by uniting all creative forces” Filozofie klimatického plánu Gentu pro : -> Udělej nyní to, co se ukázalo být efektivní ( ) -> Standardizace inovací ( ) -> Standardizace experimentálních opatření ( ) Akční plán se 105 aktivitami PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Úspěch plánu mobility v Gentu Úspěch plánu mobility v Gentu velká propagace plánu mobility (informační kancelář, dopisy, cestující apod.) zapojení všech zainteresovaných stran koordinace magistrátu, odbor mobility a odbor životního prostředí výrazná a aktivní role magistrátu, změna filozofie realizace koordinovaných dopravních projektů (železniční nádraží jako multimodální uzel apod.) PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY 26. června 2014 Praha Hana Brůhová-Foltýnová

Děkuji za pozornost! Ing. Mgr. Hana Brůhová-Foltýnová, PhD. Tel.: