Legislativní změny v uplynulém roce 25. 10. 2007, Brno Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce s Evropskou komisí při řešení případů veřejné podpory Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Aktuálne trendy v súťažnom práve Novinky v súťažnom práve – ČR
DOVOLÁNÍ.
Svatomartinská konference 2009 Výměna informací v Čechách po Stavebních spořitelnách Robert Neruda první místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
V článku „OTEVŘENÁ ČSK“ v březnovém čísle LKS str. 24, autoři MUDr. Kunkela a MUDr. Mounajjed, D.D.S, Ph.D, FAP, shrnuli svou navrhovanou reformní sérii.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Rozhodování českých soudů.
Spravedlivý proces II Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Veřejné podniky a státní monopoly
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Úvod do studia- 10. seminář Analýza textu, judikát BW (insp. RZ)
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Aktuální judikatura a rozhodovací praxe ve veřejných zakázkách
Přezkum veřejných zakázek a vybraná judikatura JUDr. Robert Krč.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
Okamžik poskytnutí podpory malého rozsahu
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Judikatura českých soudů Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Soutěžní právo.
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
DOVOLÁNÍ jako mimořádný opravný prostředek (§§ 236 – 243d)
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Hospodářská soutěž v EU III. Aplikace v oblasti antitrustu Michal Petr.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS Určení práva pro rozhodování sporů Vnitrostátní spory Podle příslušné smlouvy Obchodní zvyklosti Mezinárodní.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Hospodářská soutěž v EU III. Aplikace v oblasti antitrustu Michal Petr.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference 2015 Trendy a vývoj soutěžního práva Michal PETR.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Pojem přeměna obchodní společnosti Přeměna obchodní společnosti je obdobou smrti fyzické osoby. Přeměnou dochází k zániku přeměňované společnosti s univerzálním.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Právo x stavební fyzika
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Transkript prezentace:

Legislativní změny v uplynulém roce , Brno Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Struktura prezentace 1.Vyhláška o fúzích 2. Sektor elektronických komunikací 3. Obchodní tajemství

I. Vyhláška 368/2001 Sb. Změna notifikačního formuláře – pravidlo 2/3 Spojení má „komunitární dimenzi“, pokud jsou překročena notifikační kriteria a více než 2/3 obratu nejsou generovány v tomtéž státě Komise prověřuje, o jaká spojení se jedná Formulář doplněn, aby byl Úřad informován

II. Změny ve vztahu k telekomunikacím 2005 Doba temna rozsudky KS Brno o nicotnosti –přezkum rozhodnutí ÚOHS – zakázaná dohoda v jednání, které nebylo závadné dle TelekZ (ČTÚ) –výlučná působnost ČTÚ –operátoři vykonávají služby obecného hospodářského významu, ZOHS se na ně nevztahuje

Ad Změny ve vztahu k telekomunikacím z. č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích – novelizuje ZOHS § 1 odst. 9 – ZOHS se nevztahuje na jednání, které je porušením ZEK § 11 odst. 2 – ZOHS se nevztahuje na zneužívání DP (essential facilities), pokud je výkonem telekomunikační činnosti

Změny ve vztahu k telekomunikacím 2007 ÚOHS vrací úder 2006 infringement řízení Komise z. č. 71/2007 Sb. – změny ZEK zrušeny zrušovací rozsudky NSS

III. Přístup do spisu Praxe dle SŘ 1967 Obchodní tajemství nezveřejňováno Potvrzeno NSS ( 2 A 13/ T-Mobile ) i ÚS ( II. ÚS 419/04 Karlovarské minerální vody )

ad Přístup do spisu SŘ 2004 Umožnit přístup, ale bez výpisů Novela ZOHS vztahuje výslovně i na obchodní tajemství ??? zacházení s obchodním tajemstvím do budoucna ???

Děkuji Vám za pozornost …

Nový program leniency , Brno Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Stručná historie 2001 Oznámení o leniency (vzorem EC Leniency 1996) 2004 Decentralizace aplikace soutěžního práva Modelový program ECN - EC Leniency 2006

Struktura prezentace 1. Zkušenosti s Leniency Modelový program ECN 3. EC Leniency Leniency 2007

I. Leniency 2001 Minimální aplikační úspěchy „leniency“ během určovacího řízení „leniency“ na závěr sankčního řízení řízení ukončené závazky Kartel PISU

ad Leniency 2001 Základní problémy Zahrnutí vertikálních dohod Absence procedurálních pravidel a záruk Absence právního základu

II. Modelový program ECN leniency programů v rámci EU Podání k jednomu úřadu nemá přímý význam pro další jurisdikce Výlučná jurisdikce nereálná „nejměkčí“ harmonizace

ad Modelový program ECN Jen „utajované kartely“ Kategorizace leniency I. (A / B), II. Základní procesní rámec Možnost „rezervace“ (Marker) „souhrnná žádost“ (Summary Application)

III. EC Leniency 2006 Důvody pro přijetí Harmonizace s Modelovým programem Získat „lepší“ podání Ochrana „corporate statements“

IV. Leniency 2007 Hlavní charakteristika Inspirací ECN Modelový program, EC Leniency Jen utajované horizontální kartely Procedurální pravidla Souhrnné žádosti

Leniency I.A: imunita za „dawn raid“ Podmínky pro prvního žadatele Informace potřebné pro šetření na místě –fungování kartelu –„targeted inspection“: včetně eg. polohy kanceláří Úřad tyto informace neměl

Leniency I.B: imunita za „prokázání“ Podmínky pro prvního žadatele Informace potřebné pro prokázání dohody Úřad tyto informace neměl Neposkytnuta imunita dle I.A

Leniency II: snížení pokuty Podmínky pro žadatele Informace představující významnou přidanou hodnotu (significant added value) V případě žadatele ne-přitěžující

ad Leniency II: rozsah 1. žadatel: 30 – 50 % 2. žadatel: 20 – 50 % další žadatelé: do 20 %

Společné podmínky pro leniency úplná spolupráce po celou dobu řízení okamžité ukončení účasti na kartelu žádná manipulace s důkazy nevyzrazení podání žádosti (vyjma jiným úřadům) žadatel nebyl iniciátor ani vůdce kartelu

Podání žádosti písemnou nebo ústní formou písemné potvrzení o přijetí písemné podmíněné hodnocení posouzení v konečném rozhodnutí chronologické vyřizování žádostí

Podání žádosti – specifika Leniency I Kde všude byla žádost podána Možnost hypotetické žádosti Možnost žádosti o Marker –identifikace kartelu a jeho členů –odůvodnění žádosti o marker –ostatní údaje doplnit ve lhůtě

Souhrnné žádosti –Leniency I.A Pokud Komise „dobře umístěna“: dopad 3+ Žádost ke Komisi Obsah: –základní identifikace kartelu, účastníků a trhu –ve kterých státech důkazy, kde podána žádost Potvrzení o přijetí Možnost žádat dodatečné informace

Děkuji Vám za pozornost …

Benzinový kartel – procesní nástupnictví Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 84/2004 Rozhodnutí ÚOHS – cenový kartel šesti společností V průběhu řízení zánik dvou společností bez likvidace (fúze v rámci koncernu) ÚOHS pokračuje v řízení s nástupnickými společnostmi, ukládá jim pokutu

Benzinový kartel – procesní nástupnictví Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 84/2004 KS zrušuje rozhodnutí ÚOHS procesní nástupnictví možné u rozhodnutí in rem, nikoliv in personam in rem: deklarace uzavření jednání, zákaz do plnění budoucna in personam: výrok o udělení pokuty

Benzinový kartel – procesní nástupnictví Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 84/2004 Judikatura ESD Legal succession theory C – 49/92 P Anic, C – 279/98 P Cascades 40/73 Suiker Unie, odst. 84 až 87 – odpovědnost přechází na právního nástupce

SAZKA – obchodní zastoupení Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 133/2005 Rozhodnutí ÚOHS – zneužití DP – nepřiměřené obchodní podmínky Existence soutěžního vztahu mezi dominantem a jeho obstaravateli

SAZKA – obchodní zastoupení Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 133/2005 Nelze ztotožňovat pojmy „soutěžitel a konkurent… Soutěžiteli jsou tedy i subjekty, které si přímo nekonkurují…; postačí zde i jen možnost existence jejich protichůdných zájmů při jejich vlastní hospodářské činnosti“ Interpretační pomůckou Vertical Guidelines Soutěžní vztah existuje – nemožnost vrátit zboží

Teplárenská společnost hlinsko Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 142/2005 Teplárna – dominant přerušila dodávky tepla během vyjednávání nové smlouvy Dominantní postavení –Možnost postavit si vlastní zdroj tepla dominantní postavení nerelativizuje –Při tržním podílu 100 % není třeba dalšího dokazování

Eurotel Praha – Refusal to Deal Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 152/2005 Určovací řízení – možnost odmítnout uzavření smlouvy bez uvedení objektivních důvodů Relevantní trh – jedinečný produkt (Go kupon) „je důvodné po [dominantovi] požadovat, aby kriteria, která zvažoval, společně s jejich vyhodnocením, a to v klíčových směrech svých úvah, potenciálnímu zájemci sdělil“

Jednání ve shodě – časové vymezení Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 84/2004 (Benzinový kartel) Rozsudek KS Brno sp. zn. 31 Ca 58/2005 (Pekařský kartel) Dvě hlavní kartelové kauzy zrušené soudem Vymezení jednání ve shodě

Jednání ve shodě – Pekařský kartel „koordinace mezi jednotlivými soutěžiteli, která vědomě nahrazuje rizika vzájemné konkurence praktickou kooperací“ „jednotlivý soutěžitelé se předem … navzájem informují o svých budoucích krocích na trhu, což každému z nich umožňuje upravit své soutěžní jednání“ Prvek subjektivní (budoucí očekávání) a objektivní (vzájemné kontakty, následné jednání)

Jednání ve shodě – Pekařský kartel „je tedy třeba nejprve shody vůle (předchozí koordinace soutěžitelů) a následně jejího projevu na trhu (společně koordinovaného postupu)“ Časové vymezení deliktu ve výroku ÚOHS až projevením na trhu Výrok nezahrnuje fázi koordinace