Systémový přístup k předvídání kvalifikačních potřeb Ing. Věra Czesaná, CSc. Národní observatoř zaměstnanosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
ECVET v Programu celoživotního učení
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
PŘEDVÍDÁNÍ KRÁTKODOBÝCH TRENDŮ 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2b Bořetice, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Základy návrhu metodiky: Význam – Principy – Přínosy Josef Horňáček, Lenka Klimplová (FSS MU) Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Budoucnost profesí Budoucnost profesí – pohled za obzor Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
1 Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji Jaroslava Mikulecká Univerzita Hradec Králové.
Personální plánování.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
/v Pardubickém kraji/ Iva Svobodová, ITP PÚP v Pardubicích
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Podpora začleňování cizích státních příslušníků na trh práce, reg. č
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Hlavní manažér SP Kvalita I
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Systémový přístup k předvídání kvalifikačních potřeb Ing. Věra Czesaná, CSc. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Národní vzdělávací fond, o.p.s.

Dosavadní vývoj předvídání - probíhal parciálně, iniciativa výzkumných týmů, v rámci dílčích projektů, v průběhu dlouhého časového úseku (10 let), menší rozsahy aktivit (přizpůsobení rozsahu prostředků, které byly k dispozici), nejistota pro spolupráci Proč má být předvídání systematické?  Nutnost zajistit kvalitu a věrohodnost předpovědí – spolehlivost vstupních informací, ověřování výsledků, využívání výstupů  Rozvoj náročného odborného now how vyžaduje průběžný rozvoj výzkumných aktivit  Systematická kooperace při šíření a využívání výsledků Systémový přístup

Požadavky na systém předvídání Má-li předvídání kvalifikačních potřeb dobře plnit svou roli, měly by být zajištěny :  Pravidelnost – v určitých intervalech produkovat projekce, studie, analýzy a výhledy, které budou tvořit databanku informací a jejichž aktualizace bude zaručena  Metodická kontinuita – pro zajištění návaznosti a srovnatelnosti výstupů v čase je nezbytné využívání stabilních metodických nástrojů + jejich zdokonalování  Validita výsledků – jedna metoda neposkytne všestranný obraz budoucnosti – nutnost kombinace kvantitativních a kvalitativních metod (zvládnutí jejich propojení)  Vazby národní, sektorové, regionální a nadnárodní úrovně  Kooperace a partnerství – všech institucí produkujících relevantní data (přímé vstupy dat, doplňující informace, konfrontující informace pro ověření výstupů); - institucí využívajících výstupy (spolupráce při přejímání a sdílení dat, zpětná vazba)

 Projekce zaměstnanosti pro 42 sektorů s využitím dostupných projekcí a odhadů profesních skupin a 29 oborů vzdělání  Projekce nabídky a poptávky (střednědobé a dlouhodobé) pro 45 profesních skupin a 29 oborů vzdělání s hodnocením napětí a vyhlídek na trhu práce (kvantitativní projekce každé 2 roky)  Sektorové studie na národní úrovni (2-3 studie ročně)  Regionální prognózy – odhady výsledků projekcí pro regiony, průměty sektorových studií do regionů – spolupráce s reg. partnery  Zajišťování vazeb na předvídání kvalifikačních potřeb na evropské úrovni  Udržování databanky informací o působení klíčových faktorů na vývoj zaměstnanosti v sektorech a na trhu práce  Produkce účelových analýz a informačních produktů dle potřeb klíčových skupin uživatelů – spolupráce s uživateli  Provoz webového portálu Budoucnost profesí Klíčové činnosti

Vstupy do kvantitativních projekcí  Výhledy a projekce ekonomického vývoje (MF, ČNB, výzk. pracoviště, mezinárodní instituce, zahraniční zdroje) – makro a strukturace  Dlouhodobé statistické řady – ČSU (VŠPS, demografie, migrace, statistika nár. účtů, …)  Data o vzdělávání, projekce absolventů škol (UIV, MPSV, NUOV,..)  MPSV (údaje o trhu práce), ostatní rezorty (analýzy, výhledy, záměry politik)  Evropské projekce + trendy vývoje ve vyspělých zemích + informace ze sektorových studií Vstupy do sektorových studií:  Panely expertů (vědci, akademičtí pracovníci, nezávislí odborníci vč. zahraničních, zaměstnavatelé) + sekundární informační zdroje (studie, web)  Informace od profesních, oborových zaměstnavatelských asociací, Sektorových rad)  Statistiky + Informace z kvantitativních projekcí  Doplňková šetření (zaměstnavatelů, regionální) Datové a informační vstupy

Výstupy pro politiku a služby zaměstnanosti  Analytické podklady pro rozhodování a tvorbu politiky zaměstnanosti (ohrožená pracovní místa, rizika, příležitosti pro vznik nových pracovních míst, nároky na kvalifikace),  Doporučení pro zvýšení efektivnosti nástrojů APZ (rekvalifikace, podpora podniků při získávání kvalifikovaných pracovníků,..)  Odhady dopadů budoucích trendů na regionální trhy práce  Podklady pro politiku migrace (diskrepance mezi poptávkou po PS a demografickým vývojem, strukturální charakteristiky, identifikace profesí vhodných pro udělování povolení, zelené karty,..)  Informace pro poradenství: výhled napětí na trhu práce, profese ohrožené nezaměstnaností, příležitosti pro kariérní rozvoj Výstupy

Výstupy pro politiku vzdělávání a vzdělávací instituce  Podklady pro vzdělávací politiku a vzdělávací instituce: napětí mezi poptávkou a nabídkou v rámci vzdělanostních skupin – poptávané kvalifikace  Podklady pro kurikulární politiku, NSK, Sektorové rady: Očekávané změny v nárocích na výkon profesí, požadavky na nové dovednosti v sektorech  Informace pro poradenství: výhled uplatnění na trhu práce pro skupiny oborů vzdělání, podpora zájmu o studium žádaných oborů,.. Výstupy

Výstupy pro širokou veřejnost – zaměstnavatele i jednotlivce  Požadavky na informace – srozumitelnost, dostupnost, uživatelské pohodlí  webový portál Budoucnost profesí – propojení na další portály a informační zdroje (ISA, NSP, regionální informační portály, zahraniční zdroje,…)  Informační brožury, tisk, média Výstupy

 Informace pro regionální strategie, regionální samosprávu a  Předcházení strukturálním problémům regionálního trhu práce,  Informace pro investory a zaměstnavatele v regionech v regionech ČR  Spolupráce s regionálními analytickými pracovišti – vzájemné předávání a sdílení informací: rozdíly v připravenosti a zkušenostech regionálních institucí - průměty sektorových studií z národní úrovně na regiony + odhady vývoje projekcí kvalifikačních potřeb na regionální úroveň (regionální projekce – rozšíření vzorku VŠPS) - regionální informace, regionální analýzy, šetření potřeb zaměstnavatelů Regionální výstupy a spolupráce

DĚKUJI ZA POZORNOST Věra Czesaná Národní vzdělávací fond – Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání