ICT v životě základních škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Ústav pedagogických věd FF MU
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Klára Šeďová, Jiří Zounek. Podporovaný Grantovou agenturou ČR Metodologie kvalitativně kvantitativní: 1. Fáze kvalitativní – sběr dat prostřednictvím.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Profesní rozvoj řídících pedagogických pracovníků k zajištění rozvoje služeb ICT ve škole Radek MacaKSM2 – Obhajoba závěrečné práce Mgr. Radek Maca.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Petr SUCHÁČEK, Gabriela ŠTEFANOVÁ. * Teoretická část  Instituce a ICT  Učitelé a ICT  Studenti a ICT * Empirická část  Dotazníkové šetření mezi spolužáky.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Strategické dokumenty v kontextu ICT a škol Kurz Metodik ICT Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU 28. února 2015 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Institut Celoživotního Vzdělávání
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Rozvoj výuky cizích jazyků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Polytechnické vzdělávání v praxi
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

ICT v životě základních škol Jiří Zounek http://www.zounek.cz Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka 1 602 00 Brno http://www.phil.muni.cz/wupv

Kniha vznikla v rámci řešení výzkumného projektu Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy) GA ČR (grant č. 406/03/P119)

Obal knihy (Praha: Triton, 2006)

Cíl výzkumu poznání vlivu ICT na kulturu české základní školy výzkum probíhal v letech 2003 - 2006

Kultura školy …důležitý a relativně stálý faktor života školy …zahrnující: přesvědčení, hodnoty, názory, normy, symboly, rituály, preferovaná chování, který se projevuje v chování lidí ve škole i ve vztahu školy k svému okolí

Fáze výzkumu 1. teoretická analýza problematiky 2. předvýzkum (respondenti ředitelé škol) 3. dotazníkové šetření (respondenti ředitelé škol) 4. případová studie školy

Vybrané výsledky výzkumu

Analýza médií Jaká témata týkající se problematiky ICT se v analyzovaném periodiku objevují? metoda obsahové analýzy

Výzkumný vzorek Odborné pedagogické časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue Pedagogické časopisy určené širší pedagogické veřejnosti: Učitelské listy, Moderní vyučování Internetový portál: Česká škola

Analýza médií - některé závěry silně zastoupeno téma využití ICT ve výuce (z pohledu učitele) velmi málo: ICT v přípravě učitelů neobjevují se témata např. vize rozvoje ICT ve školách, klima školy a integrace ICT, žáci a ICT (ICT a učení žáků)

Východisko empirického výzkumu výzkumná sonda (předvýzkum), ředitelé základních škol dotazník hloubkové rozhovory

Pořadí důležitosti jednotlivých oblastí fungování školy z hlediska významu ICT pro jejich chod Prostředí podporující učení a vyučování Otevřenost školy Vývoj a proměna školy Řízení školy Vize školy

Co řekli ředitelé „Prostředí podporující učení a vyučování považuji v tuto chvíli za opravdu dominantní a řekl bych, že všechno ostatní je v různé úrovni, v různé hierarchii, ale je méně podstatné.“ „Asi si nedovedu představit řídit školu bez počítačů nebo bez – obecně bez informačních a komunikačních technologií.“

Výsledky dotazníkového šetření

ICT A PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ UČENÍ A VYUČOVÁNÍ V SOUČASNÉ ČESKÉ ŠKOLE

Co ICT ovlivňují nejvíce? Prvky Počet voleb % motivace žáků 109 81,3 aktivita žáků 95 70,9 metody výuky 60 44,8 interakce ve vyučování 59 44,0 tvořivost učitelů 58 43,3 Pozn.: pět nejčastěji volených možností

Respondenti vnímají menší vliv ICT na: obsah výuky (učivo), cíle výuky a vzdělávání, výsledky žáků řídící činnost učitele ve výuce

Způsoby podpory začleňování ICT do procesu tvorby „prostředí“ vybavení školy infrastrukturou (dostupnost) rozvoj lidských zdrojů ve škole (didaktika s podporou ICT, výměna zkušeností) počítačové programy (ukázka kvalitních programů ICT koordinátorem) změny ve výuce (nové metody, ICT do jednotlivých předmětů, využívání schopností žáků)

Proč ICT nemusejí být vždy plnohodnotně využívány k vytváření „prostředí“ lidé ve škole zatím nemají dostatečné znalosti a dovednosti v ovládání počítačů učitelé nechtějí měnit zavedené a vyzkoušené pojetí výuky

Proč ICT nemusejí být vždy plnohodnotně využívány k vytváření „prostředí“ školy nejsou dostatečně vybaveny počítači a připojením k internetu neexistuje odpovídající metodická podpora ze strany relevantních subjektů (např. MŠMT)

ALE: jsou již k dispozici použitelné výukové programy a materiály v elektronické podobě ICT nejsou vnímány jako něco cizorodého ve školách školy dlouhodobě nepreferují pedagogické principy a zásady, které by byly v rozporu s možnostmi ICT

ICT a „prostředí podporující učení a vyučování“ – situace v dnešních základních školách

Co se v poslední době podařilo v dané oblasti udělat zpřístupnit a začlenit ICT do činnosti učitelů i žáků vybavení počítačovými programy zřízení či dobudování počítačové učebny další vzdělávání učitelů

Kde jsou využitelné rezervy vybavenost školy ICT učitelé (znalosti, dovednosti, strach, že žáci umí více) výukové programy (nejsou dostupné ve třídách) využití ICT učiteli v hodinách (spolupráce s kolegy, osvojení metodiky)

Závěrem k této oblasti Hlavní způsoby podpory - budování a rozvoj infrastruktury, další rozvoj učitelů; méně již změny v pedagogické práci také v životě konkrétních škol poměrně silně zaznívá technologická rovina a teprve v druhém plánu se objevují pedagogicko didaktické aspekty věci

Případová studie školy jádro kultury sledované školy je silné a stabilní překážkou dalšího rozvoje je nedostatek učeben a dalších prostor ředitel školy je silnou osobností, což je výhoda i nevýhoda přetížení ICT koordinátora

Závěrem infrastruktura ve školách rozvoj lidských zdrojů ICT ve vyučování a učení

Děkuji za pozornost