ICT v životě základních škol Jiří Zounek http://www.zounek.cz Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka 1 602 00 Brno http://www.phil.muni.cz/wupv
Kniha vznikla v rámci řešení výzkumného projektu Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy) GA ČR (grant č. 406/03/P119)
Obal knihy (Praha: Triton, 2006)
Cíl výzkumu poznání vlivu ICT na kulturu české základní školy výzkum probíhal v letech 2003 - 2006
Kultura školy …důležitý a relativně stálý faktor života školy …zahrnující: přesvědčení, hodnoty, názory, normy, symboly, rituály, preferovaná chování, který se projevuje v chování lidí ve škole i ve vztahu školy k svému okolí
Fáze výzkumu 1. teoretická analýza problematiky 2. předvýzkum (respondenti ředitelé škol) 3. dotazníkové šetření (respondenti ředitelé škol) 4. případová studie školy
Vybrané výsledky výzkumu
Analýza médií Jaká témata týkající se problematiky ICT se v analyzovaném periodiku objevují? metoda obsahové analýzy
Výzkumný vzorek Odborné pedagogické časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue Pedagogické časopisy určené širší pedagogické veřejnosti: Učitelské listy, Moderní vyučování Internetový portál: Česká škola
Analýza médií - některé závěry silně zastoupeno téma využití ICT ve výuce (z pohledu učitele) velmi málo: ICT v přípravě učitelů neobjevují se témata např. vize rozvoje ICT ve školách, klima školy a integrace ICT, žáci a ICT (ICT a učení žáků)
Východisko empirického výzkumu výzkumná sonda (předvýzkum), ředitelé základních škol dotazník hloubkové rozhovory
Pořadí důležitosti jednotlivých oblastí fungování školy z hlediska významu ICT pro jejich chod Prostředí podporující učení a vyučování Otevřenost školy Vývoj a proměna školy Řízení školy Vize školy
Co řekli ředitelé „Prostředí podporující učení a vyučování považuji v tuto chvíli za opravdu dominantní a řekl bych, že všechno ostatní je v různé úrovni, v různé hierarchii, ale je méně podstatné.“ „Asi si nedovedu představit řídit školu bez počítačů nebo bez – obecně bez informačních a komunikačních technologií.“
Výsledky dotazníkového šetření
ICT A PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍ UČENÍ A VYUČOVÁNÍ V SOUČASNÉ ČESKÉ ŠKOLE
Co ICT ovlivňují nejvíce? Prvky Počet voleb % motivace žáků 109 81,3 aktivita žáků 95 70,9 metody výuky 60 44,8 interakce ve vyučování 59 44,0 tvořivost učitelů 58 43,3 Pozn.: pět nejčastěji volených možností
Respondenti vnímají menší vliv ICT na: obsah výuky (učivo), cíle výuky a vzdělávání, výsledky žáků řídící činnost učitele ve výuce
Způsoby podpory začleňování ICT do procesu tvorby „prostředí“ vybavení školy infrastrukturou (dostupnost) rozvoj lidských zdrojů ve škole (didaktika s podporou ICT, výměna zkušeností) počítačové programy (ukázka kvalitních programů ICT koordinátorem) změny ve výuce (nové metody, ICT do jednotlivých předmětů, využívání schopností žáků)
Proč ICT nemusejí být vždy plnohodnotně využívány k vytváření „prostředí“ lidé ve škole zatím nemají dostatečné znalosti a dovednosti v ovládání počítačů učitelé nechtějí měnit zavedené a vyzkoušené pojetí výuky
Proč ICT nemusejí být vždy plnohodnotně využívány k vytváření „prostředí“ školy nejsou dostatečně vybaveny počítači a připojením k internetu neexistuje odpovídající metodická podpora ze strany relevantních subjektů (např. MŠMT)
ALE: jsou již k dispozici použitelné výukové programy a materiály v elektronické podobě ICT nejsou vnímány jako něco cizorodého ve školách školy dlouhodobě nepreferují pedagogické principy a zásady, které by byly v rozporu s možnostmi ICT
ICT a „prostředí podporující učení a vyučování“ – situace v dnešních základních školách
Co se v poslední době podařilo v dané oblasti udělat zpřístupnit a začlenit ICT do činnosti učitelů i žáků vybavení počítačovými programy zřízení či dobudování počítačové učebny další vzdělávání učitelů
Kde jsou využitelné rezervy vybavenost školy ICT učitelé (znalosti, dovednosti, strach, že žáci umí více) výukové programy (nejsou dostupné ve třídách) využití ICT učiteli v hodinách (spolupráce s kolegy, osvojení metodiky)
Závěrem k této oblasti Hlavní způsoby podpory - budování a rozvoj infrastruktury, další rozvoj učitelů; méně již změny v pedagogické práci také v životě konkrétních škol poměrně silně zaznívá technologická rovina a teprve v druhém plánu se objevují pedagogicko didaktické aspekty věci
Případová studie školy jádro kultury sledované školy je silné a stabilní překážkou dalšího rozvoje je nedostatek učeben a dalších prostor ředitel školy je silnou osobností, což je výhoda i nevýhoda přetížení ICT koordinátora
Závěrem infrastruktura ve školách rozvoj lidských zdrojů ICT ve vyučování a učení
Děkuji za pozornost