ADOLESCENCE A RIZIKA DOBY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Rodina.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Domácí násilí.
VY_32_INOVACE_VkZ.8.15-Látky poškozující zdraví název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví -
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Internet v knihovně pro děti a mládež
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
ÚVOD DO PEDAGOGIKY A PSYCHOLOGIE
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Základní charakteristika
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb PROSTITUUJÍCÍ SE OSOBY Mgr. Irena Kudláčková.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Zdroj obrázků: Sociálně patologické jevy společensky nežádoucí jevy.
v knihovně pro děti a mládež
Rizika ohrožující zdraví
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Šikana.
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Školská sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

ADOLESCENCE A RIZIKA DOBY SZŠ Kroměříž

Adolescence Emoce Silné zážitky, nadšení, potřeba úspěchu a jeho prezentace Sociální situace Nová sociální pozice. Plnoletost, zodpovědnost. Závislost na rodině. Zaměření na budoucnost, první trvalejší vztahy, ideál partnera. Identifikace se skupinou. Faktory ovlivňující výběr přátel (zájmy, tradice, status, věk, rasa, pohlaví, vzhled, intelekt, zájmy, hodnoty…, apod.). Vliv part (kladné i záporné), stereotypy v chování, filozofie. Zábavy v adolescenci (potřeba hry, soutěže, poznání, vybití energie….sport, cestování, hudba a tanec, literatura, média, filmy a divadlo). Mění se vztah k víře. Nové hodnoty. Důležitá je svoboda. Příprava na povolání. Učení a profese jsou často pojímány jako nutné zlo.

ADOLESCENCE Myšlení a rozvoj inteligence Všechny myšlenkové operace. Převaha práce s pojmy (ne obrazy). Fluidní inteligence (bystrost) na vrcholu. Harmonizace, flexibilita v myšlení, nové způsoby řešení. Divergentní myšlení. Věcnost a snaha o objektivitu. Sociální zájmy, světonázorové diskuse. Preference rychlých a zásadních řešení (krajní, absolutní). Absolutní morálka (autonomní), altruismus. Sebepojetí Vliv vzhledu, atraktivity a vlastního úspěchu. Zdravé sebehodnocení: znalost své hodnoty, slabých a silných stránek, zvládají neúspěchy, zvládají úspěch – chybí pokora. Vrchol zápasu o identitu (znát se, rozumět svým citům, čemu věřím, co dokážu, kam směřuji, vědomí vlastní jedinečnosti, vědomí kontinuity...) Adolescentní moratorium (Erikson) – pozastavení, odklad úkolů – orientace na jeden zájem (např. hudba, sport, sex...), všechno ostatní počká

RIZIKA DOBY Široká oblast, co zde patří a co ne? Od 90. let – nárůst problémového a rizikového chování (u adolescentů) Nižší kontrola ze strany státu a institucí Větší benevolence, tolerantnost, respekt Důraz na výkonovou orientaci Zvýšená preference materiálních hodnot Větší tlak na vlastní rozhodování, názorovou pluralitu a osobní svobodu → ÚZKOST Méně pečlivého skrývání

RIZIKA DOBY Podle adolescentů (15 – 29 let): 51% tvrdé drogy 14% střídání sexuálních partnerů 12% hrací automaty 9% alkoholismus 3% měkké drogy 2% kouření 1% nadměrné užívání léků (ADAM, 1996 cit. dle Macek, 2003)

RIZIKA DOBY Alkohol Kouření Drogy Poruchy příjmu potravy Šikana Domácí násilí Internet Rizikové sexuální chování Delikventní chování Kriminalita

Alkohol ČR – liberální přístup 9. – 11. let – první zkušenost s alkoholem Zákonná hranice 18-ti let není překážkou Zdravotní rizika u dětí, riziko návyku „Jedna sklenička neuškodí.“ Hodnocení adolescentů: Škodlivost, nebezpečnost Přirozená součást společenského života Opilost – normální Abstinence – vhodná, přínosná, – nudná, nenormální

Alkohol Jak ho poznáme? Pach z úst Zarudlé oči Zhoršená souhra pohybů Nejistá chůze Ospalost Oslabení zábran Slovní i jiná agrese Zhoršená artikulace

Kouření Do 15-ti let – ¾ dětí zkušenost s cigaretou Před 15tým rokem – 29% kouří pravidelně Každý den – 40% středoškoláků → Zákonná hranice 18-ti let není překážkou Dlouhodobé závažné následky Cesta k jiným drogám Pasivní kuřáctví! Motivace Svobodná volba (zvažování pro a proti) Tlak vrstevnické skupiny

Kouření Jak ho poznáme? Pach cigaret Blednutí v obličeji Časté nevolnosti Bolesti hlavy Zhoršená výkonnost „Srazy“

Drogy Postoj k měkkým drogám (marihuana) Cesta k tvrdším drogám 80. léta – čichání těkavých látek (toluen, trichloretylen) 90. léta + současnost – kouření a intravenózní aplikace 1995 – 200 tisíc závislých 35,3% pervitin 12, 9% heroin 9,4% marihuana 8,1% organická rozpouštědla 37% nových uživatelů – věk 15 - 19 let

Drogy „vyzkoušení“ zejména měkké drogy (marihuana, extáze) → společenská událost, vrstevnický standard vymknutí kontrole – odsuzováno Nutné vyhledat odborníky Jak je poznáme? Úpadek zájmu o nejrůznější činnosti Podivné zmatené myšlenky Silná pasivita

Poruchy příjmu potravy Podmíněno osobnostně, sociálně i kulturně Módní a kulturní trendy Životní styl, hodnoty Poruchy sebehodnocení Ambivalentní hodnocení vlastního výkonu Potřeba sebekontroly Problémy s identitou, strach z dospělosti

Poruchy příjmu potravy 90. léta – 1 – 6% populace dívek a mladých žen Nespokojenost se svým tělem (1996): 77% dívek a 35% chlapců Dívky – „být štíhlejší“ Chlapci – ½ „být štíhlejší“; ½ „zesílit“ 7% dívek – narušený postoj k jídlu a tělu

Poruchy příjmu potravy Nespokojenost se sebou, stres, nuda → nadměrná kontrola, restrikce jídla (ANOREXIE) → nekontrolovatelné přejídání → pocit viny (BULIMIE)

Šikana???

Šikana Jeden nebo více lidí úmyslně a opakovaně ubližuje druhým. Agresor dělá to: co je oběti nepříjemné, co oběť ponižuje, co oběť bolí (např. strká do ni, nadává ji, schovává ji věci, bije ji). Další formy: pomluvy, intriky, navádění ostatních, aby s obětí nemluvili a nevšímali si ji. Kyberšikana

Šikana Významné vnější znaky šikanování: záměrnost pravidelné opakování nepoměr sil samoúčelnost agrese oběť prožívá tzv. „legraci“ nepříjemně

Šikana Typické příklady šikany: fyzické násilí (fackování, ničení školních pomůcek) omezování osobní svobody (agresor nedovolí oběti jít na záchod) slovní násilí (nadávání, urážení, rozšiřování pomluv)

Šikana Výzkum v rámci projektu Minimalizace šikany (2005): 40% žáků na školách bylo šikanováno. Přes 44% dětí se stalo svědkem šikany. Nejčastější formy šikany: posmívání, pomluvy a nadávky Fyzickou šikanou trpí nejméně 1 z 10 šikanovaných. 21 % dětí je šikanováno každý den. Častěji šikanují chlapci (68%) než dívky (20%). Nejčastěji šikanovanému pomohla: třídní učitelka či kamarádi (shodně 25%), pomoc rodičů přišla v 12%, 21% nikdo.

Šikana Jak ji poznáme? Je NUTNÉ věnovat pozornost SIGNÁLŮM! větší zamlklost, uzavřenost poškozené sešity, dříve měl všechno v pořádku škrábance na rukou, neumí vysvětlit rozumně, co se stalo chodí jinudy do školy a ze školy, než chodil dříve, nebo dříve chodil s kamarádem, teď chodí sám … Je NUTNÉ věnovat pozornost SIGNÁLŮM!

Šikana VIDEO

Domácí násilí Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami. Dochází k němu opakovaně v jejich soukromí a tím skrytě mimo kontrolu veřejnosti. Intenzita násilných incidentů se stupňuje a vede ke ztrátě schopností včas tyto incidenty zastavit a efektivně vyřešit narušený vztah.

Domácí násilí Klíčové znaky domácího násilí: Opakování a dlouhodobost Eskalace od urážek k psychickému snižování lidské důstojnosti až k fyzickým útokům a závažným trestným činům ohrožujícím zdraví a život. Rozdělení rolí domácí násilí nejsou vzájemná napadání, hádky, rvačky, spory, kde se role osoby násilné a osoby ohrožené střídají. Neveřejnost Aby skutek byl domácím násilím, musí být naplněny všechny čtyři znaky!

Domácí násilí Formy domácího násilí: Fyzické násilí Psychické násilí Bití, kopání, škrcení, řezání, pálení… Zaměřeno proti osobě přímo či nepřímo (např. oblíbené zvíře) Psychické násilí Nadávky, ponižování, zesměšňování… Sexuální násilí Znásilnění, donucení k sexu… Sociální násilí Izolace, zákaz vycházení z bytu, bránění v návštěvách rodiny či přátel, sledování telefonu, pronásledování… Ekonomické násilí Omezování přístupu k penězům, zakazování odcházet do práce…

Internet Děti jsou si vědomy, že o internetu vědí víc než jejich rodiče. Většina dětí ví, že nemají poskytovat osobní údaje, ale přesto jsou ochotny uvádět víc informací, než by povolili rodiče. SAFT Gross-European survey (2003): 14% dětí se osobně setkalo s někým, koho poznaly prostřednictvím internetu, ale jen 4% rodičů připouští, že k tomu mohlo dojít. 44% dětí, které surfují internetem navštívilo pornografické stránky. 30% dětí vidělo webové stránky obsahující násilí, zatímco tuto možnost připouští jen 15% rodičů. Děti i rodiče se shodují na skutečnosti, že internet je užitečným zdrojem informací a zábavy.

Rizikové sexuální chování Zákonná hranice 15-ti let Sekulární akcelerace (biologická x sociální) Informovanost až na střední škole Role vedoucího dětské skupiny Nejrizikovější skupiny – sexuální život okolo 15-ti Rizika: Nechtěná těhotenství Nezralé vztahy Pohlavní choroby

Delikventní chování a kriminalita 1993 – nezletilí tvořili celkem 15% odsouzených 1/3 majetková trestná činnost (krádeže) Násilné trestné činy Trestné činy pod vlivem drog, alkoholu Prostituce, obchod s pornografií Násilné trestné činy (včetně vražd) V 90. letech – nárůst trestné činnosti Oslabování rodinných vazeb Nezaměstnanost Skepse, nejistota Oslabení sociální kontroly

Další RIZIKA DOBY TV Sekty Neznámí lidé Počítačové hry …

Výchovné postupy a možnosti Zajímavý a pestrý program činností Přátelské a pevné vztahy Vytrvalost, důslednost, spravedlivost, trpělivost Znát děti, vědět, co dělají Otevřenost, důvěra ve vztazích Prevence, informovanost Naučit se říkat „ne“ Osobní příklad Dítě napodobuje – bohužel i negativně

Výchovné postupy a možnosti Diskuze se zkušenějšími, s odborníky Lepší planý poplach než zanedbání Hledání společného postupu Nutná je spolupráce s rodiči Komplexní působení na dítě Pokud se něco děje v rodině Složitá situace Odhad situace

Děkuji za pozornost!

ZDROJE www.knihovna.jinacovice.cz/bes5/rizika_internetu.pdf http://www.minimalizacesikany.cz/ http://www.rodina.cz/clanek1059.htm http://domaci.ihned.cz/c4-10014090-21432110-d00000_d-problem-sikany-rapidne-narusta http://www.domacinasili.cz/cz/redakce/domaci-nasili/r69 http://www.nasedite.cz/webmagazine/kategorie.asp?idk=187 Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Praha: Portál. Skautské příručky