Zbraně hromadného ničení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Jan Dvořák, Tomáš Hradil, Jakub Chovanec
Abiotické podmínky života
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
Přednášející: Ing. Miroslav JANÍČEK
OZON.
Vytvořil: Stanovský Michal, 9. A Zdroj: Wikipedie
Chemické zbraně.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nejsilnější jaderné zbraně představují obří ničivou hrozbu. Již testovací exploze první z nich měla podstatně větší sílu, nežli veškerá munice použitá.
Voda Rozdělení vody: -pevné - led a sníh -kapalné – voda
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Nebezpečné vlastnosti látek
Toxicita hasiv Toxicita je vlastnost chemických sloučenin, spočívající ve vyvolání otravy osob nebo zvířat, které látku požily, vdechly nebo absorbovaly.
Voda a vzduch = základ života
Přírodní katastrofy.
Biologické zbraně Biologické zbraně Obor : Lyceum Třída: 1L
Jaderná fyzika a stavba hmoty
Jaderné elektrárny Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
VODA Kateřina Beranová.
Voda Co o ní víme?.
Jaderné reakce.
Jaderný reaktor Jedná se o tlakovou nádobu ve které probíhá řízená štěpná reakce. Nejběžnější je tlakovodní reaktor označovaný PWR. Palivem je UO2 obohacený.
JEDOVATÉ A OTRAVNÉ LÁTKY
Lékařská toxikologie Lekce V. Bojové otravné látky a pesticidy
Jaderná energie Jaderné zbraně.
Malárie Jedna z nejobávanějších tropických nemocí.
Základní charakteristiky látek
Štěpení atomu a řetězová reakce
Jaderná energie.
VY_32_INOVACE_16 - JADERNÁ ENERGIE - VYUŽITÍ
RF 1.1. Klasifikace jaderných reaktorů Podle základního jaderného procesu, který probíhá v jaderném zařízení, lze jaderné reaktory rozdělit na dvě základní.
Zástupci prvků skupin RZ
Jaderná fyzika 1 Yveta Ančincová.
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
Atmosféra.
Významné areny 1.
Neseďte u toho komplu tolik !
Vodík IzotopHDT 99,844 %0,0156 % atomová hmotnost1, , , jaderná stabilitastabilní T 1/2 =12,35 let teplota tání °C-259, ,65-252,53.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
Alkany.
VY_32_INOVACE_B3 – 11 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Jaderné reaktory Pavel Tvrdík, Oktáva Jaderný reaktor Jaderný reaktor je zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce, kterou lze kontrolovat.
Agnès Sorel Dame de beauté Milenka krále Karla VII otrávena rtutí synem svého milence Karla VII., Ludvíkem XI. z důvodu špatného vlivu na krále.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Bojové chemické látky Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti nestátních.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_34_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Řetězová reakce.
Jaderné reakce. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_20_ Jaderné reakce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Biologické zbraně Vypracoval: Martin Zeman Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Třída: 1L Školní rok: 2015/2016 Datum.
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny.
Zástupci prvků skupin RZ
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Areny.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Problémy Ozónové vrstvy.
Plutonium.
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Zbraně hromadného ničení Autoři: Filip Vodrážka Karel Šlapák Petr Marek Jiří Kříž

Obsah této prezentace Termonukleární zbraně – rozdělení Jaderná bomba Energie uvolněná atomovým výbuchem Vodíková bomba Biologické zbraně - povídání Obrázky k tématu Chemické zbraně – povídání

Termonukleární zbraně Termonukleární zbraně se dělí na vodíkové (kobaltové) a neutronové. Výbuch v Hirošimě Kráter vzniklý po výbuchu 104kt bomby hluboký 100m

Srovnání síly atomových bomb

Jaderná bomba Jaderná bomba se obvykle skládá ze dvou oddělených podkritických množství štěpného materiálu, která v součtu tvoří množství nadkritické (typicky několik kilogramů). Ta jsou proti sobě vymrštěna explozí klasické výbušniny. Síla výbuchu zajistí, že nebudou obě části od sebe během prvních několika milisekund odhozeny teplem počínající řetězové reakce a tlakem vylétajících neutronů. V nadkritickém množství štěpného materiálu je pak nastartována řetězová reakce, která uvolní velké množství různých druhů energie. Používaným typem je také implozní puma (Fat Man, shozený na Nagasaki, síla výbuchu 21 Kt). Liší se zejména tím, že je zde použito plutonium namísto uranu 235. Po výbuchu konvenční trhaviny je plutonium stlačeno, čímž se zvýší hustota a dosáhne se kritického množství. Uvnitř koule plutonia je zdroj neutronů, které ve vhodném okamžiku zahájí řetězovou reakci. Dále bývá puma vylepšena vnějším pláštěm z odražeče neutronů, které takto neunikají mimo štěpný materiál anebo je v plášti uran 238, který štěpí rychlé neutrony unikající z plutonia. Puma je výhodná tím, že zde stačí daleko menší množství štěpného materiálu a každé vylepšení snižuje jeho další množství a zvyšuje účinnost pumy. Výbuch odpovídá obvykle několika tisícům až miliónům tun klasické výbušniny TNT (největší známá bomba byla ekvivalentní 57 Mt TNT, původně to mělo být dokonce 100 Mt – viz Car-bomba). Součástí jsou obvykle i inicializační neutronové zářiče, případně neutronové odražeče, které zajišťují zachycení co nejvyššího množství neutronů pro další štěpení.

Energie uvolněná atomovým výbuchem Energii uvolněnou atomovým výbuchem je možno rozdělit na následující kategorie: tlaková vlna — 40–60 % celkové uvolněné energie tepelné záření — 30–50 % celkové uvolněné energie ionizující záření — 5 % celkové uvolněné energie radioaktivní látky — 5–10 % celkové uvolněné energie Elektromagnetický impuls

Vodíková Bomba Vodíková bomba je atomová bomba, jejíž pouzdro tvoří těžké izotopy vodíku – deuterium a tritium. Atomový výbuch vytvoří počáteční teplotu několika milionů stupňů Celsia, která rozběhne termojadernou fúzi. Podle velikosti nálože výbuch odpovídá přes 100 kt TNT, největší sestrojené bomby mají účinek desítek megatun TNT. Bomba je schopna ničit domy v okruhu 20 km a zapalovat hořlavé předměty do vzdálenosti 100 km.

Biologické zbraně Biologická zbraň je zbraň založená na principu nějakého organismu (nejčastěji patogenu) nebo jím produkované látky (nejčastěji toxinu), jejichž cílem je nejčastěji přímo člověk, u něhož má vyvolat chorobný stav (infekční onemocnění či otravu jejímž přímým následkem jeho významné oslabení či smrt.) V širším slova smyslu lze za biologické zbraně považovat i mikroorganismy rychle znehodnocující fosilní paliva, patogeny likvidující plodiny a dobytek a vyvolávající tak hladomor etc. Biologické zbraně se počítají mezi zbraně hromadného ničení a jejich vývoj, výroba a skladování jsou celosvětově zakázány. Materiál pro výrobu biologických zbraní Pro výrobu biologické zbraně lze samozřejmě použít jakýkoliv patogen způsobující dostatečně závažné infekční onemocnění. U každého patogenu se vždy zvažovala následující kritéria: a) Jak závažné onemocnění vyvolává? (běžná chřipka, která se do týdne snadno vyléčí sama, by nebyla dobrou biologickou zbraní, zatímco některé smrtící mutace chřipkového viru by posloužily velmi dobře). b) Jak snadno ji lze šířit v prostředí? (lze použít pouze patogeny dostatečně odolné vůči vlivům vnějšího prostředí). c) Jak snadno se následně patogen přenáší z člověka na člověka? (a umožňuje tím vznik a trvání epidemie) d) Jak snadno lze chránit vlastní armádu či obyvatelstvo očkováním? e) Jak nákladná je jeho výroba a skladování, případně jak dlouho vydrží. S ohledem na tato kritéria se patrně nejvíce se zvažovalo a zkoumalo použití černých neštovic, anthraxu a eboly .

Výstražný symbol využívající se pro znázornění biologického nebezpečí Následek opětovné nákazy morem I bakterie mohou být užity jako zbraně hromadného ničení

Chemické zbraně Chemické zbraně jsou zbraně, které na objekt útoku působí anorganickými či organickými sloučeninami, jejichž účelem je působit buď dráždivě nebo toxicky na různé organizmy (rostliny, zvířata, lidi). Působení na organizmy je různé – od cíleného poškozování určitých částí těla (blokace enzymu cholinesterázy v synapsích neuronů u nervově paralytických látek) až po působení systémové (látka je toxická pro celé tělo, např. yperit). Chemické zbraně jsou velice účinné a efektivní při použití proti nechráněné živé síle vojsk nebo při zneužití proti civilnímu obyvatelstvu. Výroba je relativně velmi levná, některé potenciální otravné látky se používají v průmyslu jako suroviny ve velkém (chlor, kyanovodík, fosgen). Z toho vyplývá vysoká nebezpečnost těchto látek při havárii zařízení či cíleném útoku na ně. Otravné látky se mohou vyskytovat ve skupenství pevném (obvykle ve formě aerosolu), kapalném i plynném, přičemž druhé dva jsou typické.

Rozdělení chemických zbraní Nervově paralytické Zpuchýřující Dusivé Dráždivé

Nervově paralytické Zpuchýřující Dusivé Dráždivé Působí na nervovou soustavu člověka tím, že blokují cholinesterázu v neuronech, čímž vyřazují nervovou soustavu z činnosti. Obvykle mají kumulativní vlastnosti (do určité koncentrace v těle zasažený téměř nic nepociťuje a až po jejím překročení se rychle rozvíjí příznaky zasažení a nastává rychle smrt). Do těla se dostávají přes plíce, sliznice a kůži. Z těla se špatně odstraňují a vydrží působit v organizmu poměrně dlouhou dobu. Antidotem proti většině nervově paralytických látek je atropin jako antagonista jejich účinků. Další látky používané v terapii intoxikací organofosfáty jsou syntetické reaktivátory cholinesterázy. Existoval kombinovaný přípravek Trimedoxim + Atropin (TMB 4 Compositum) vyráběný před lety českou firmou Léčiva, nyní se již nevyrábí. Je omezeně dostupný obidoxim chlorid (obchodní název Toxogonin) a dále přímo lidská cholinesteraza (Serum cholinesterase P Behring). Zástupci: sarin, soman, tabun, látka VX Zpuchýřující Působí na organizmus tzv. všeobecně otravně, po zasažení a proniknutí do organizmu jej poškozují celý. Typický znak zasažení je poškozeni pokožky v místě zasažení, vytvoření puchýřů a následná nekróza tkáně v zasaženém místě. Zasažená místa se dlouho (týdny až měsíce) a špatně hojí, navíc látka a její metabolity v těle působí celkově toxicky a tím ještě prodlužují rekonvalescenci, popř. vyvolávají další komplikace (selhání ledvin, jater apod.). Zástupci: různé druhy yperitu Dusivé Působí na organizmus dusivě a to buď vyřazením plic z činnosti jejich otokem a následným udušením (fosgen, chlór), nebo zablokováním přenosu kyslíku ze vzduchu do krve (oxid uhelnatý) nebo z krve do tkání (kyanovodík). Fosgen i kyanovodík jsou používány v průmyslu ve velkých množstvích při výrobě plastů, je zde tedy nebezpečí havarijních úniků. Do těla se dostávají přes plíce, kyanovodík proniká i přes kůži. Oxid uhelnatý není otravná látka, ale je velmi zákeřný (lehčí než vzduch, bez barvy i zápachu) a výrazně toxický. Zástupci: kyanovodík, fosgen, difosgen, trifosgen, oxid uhelnatý, chlór, chlorpikrin Dráždivé Působí pouze dráždivě – hlavním cílem není zasaženou osobu zabít, ale vyřadit z činnosti. Do této kategorie spadají tzv. „slzné plyny“. Obvykle při zasažení působí na sliznice velmi dráždivě, vyvolávají kašel, slzení a ostrou bolest v očích, případně ještě tlak či bodavé bolesti ve hrudi, která zasaženou osobu dočasně může oslepit a vyřadit ji z činnosti. Tyto látky obvykle používá policie k potlačování odporu davu nebo se používají jako náplň do osobních ochranných prostředků (různé obranné spreje apod.) Zástupci: CS – tzv. „slzný plyn“, látka CR, kapsaicin (náplň tzv. „pepřáku“)

Konec Zdroj: www.wikipedia.org