COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Členy.
Použito z webu TICK.CZ Determinanty (členy a/the/-) dávají se k podstatným jménům doplňují, “určují” jeho význam a/an, the, (-) Členy my, your, his, her,...
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Počítatelná a nepočítatelná podstatná jména. Počítatelná podstatná jména  Věci, které se dají spočítat na kusy  Vyjadřujeme počet  Př.: people, books,
Počitatelná podstatná jména
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
POČITATELNOST PODSTATNÝCH JMEN
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY_22_INOVACE_1.2.5.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA, OSTRAVA - VÍTKOVICE, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. DAGMAR ANDRYSOVÁ DATUM: NÁZEV: VY_22_INOVACE_1_2_17.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
stručný přehled a závěrečné procvičení
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Articles VY_22_INOVACE_23 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_435_Počitatelnost podstatných jmen AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
COUNTABLE and UNCOUNTABLE NOUNS Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_107 ZŠ Jenišovice.
Počitatelné – nepočitatelné Některá podstatná jména můžeme počítat:
vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_01
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Countability – some, any VY_22_INOVACE_03 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Countable and Uncountable Nouns, some, any, a/ an
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině How much, how many VY_22_INOVACE_34 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_04
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Some, any VY_22_INOVACE_33 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_427_Zájmena neurčitá a ukazovací AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_51.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_678_STUPŇOVÁNÍ_PŘÍDAVNÝCH_JMEN_KRÁTKÁ.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Množné číslo podstatných jména Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Tereza Svobodová. Dostupné z Metodického portálu
 Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Bc. Lucie Ševčíková  VY_22_INOVACE_2.2.2 AJ8,9g_23  Téma: členy   8.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_11.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_12 TÉMA:
Some/any Zájmenné a příslovečné složeniny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Countable and uncountable nouns Číslo vzdělávacího materiálu: AJ1 – 29 Šablona: II/2 Inovace a.
Množné číslo u podstatných jmen tvoříme :
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Mgr. Jaroslava Majlišová Název prezentace: (DUMu)
Neurčitá zájmena SOME, ANY, NO
AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_20
Quantifiers.
Mgr. Jaroslava Majlišová Název prezentace: (DUMu)
Podstatná jména počitatelná/nepočitatelná
VY_22_INOVACE_23.AJ.7 GRAMATICKÉ ČLENY I. (Articles I.) Ročník: 7.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_17Množství.
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Vloženo: much_many.ppt Začátek. Vloženo: much_many.ppt Začátek.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová

rozdělení podstatných jmen podstatná jména v angličtině musíme rozlišovat na počitatelná= countable a nepočitatelná = uncountable každá skupina má své vlastnosti, podle kterých používáme daná podstatná jména ve větách rozlišení počitatelnosti je důležité zejména: pro správné tvoření plurálu (množného čísla) pro správné používání členů pro správné používání determinantů some, any pro správné vyjadřování množství –mnoho, málo

vlastnosti nepočitatelných podstatných jmen nemají jednotné a množné číslo nikdy nemůžeme: přidat na konec slova koncovku –s použít před nimi neurčitý člen a/an použít před nimi číslovku vždy musíme: používat s nimi sloveso být jako v jednotném čísle: is, was počítat je pomocí fráze a piece /……. pieces of…. např. dva domácí úkoly = two pieces of homework

poznámka: některá podstatná jména jsou v češtině počitatelná, ale v angličtině jsou nepočitatelná, v některých se často chybuje pozor zejména na slova: homework information knowledge bread money některá slova mohou být počitatelná i nepočitatelná podle významu např. experience = a) zážitek , pak je počitatelné b) zkušenost , pak je nepočitatelné Některá látková podstatná jména(často jde o potraviny) mohou být rovněž počitatelná i nepočitatelná, podle toho, jestli je chápeme jako hmotu, materiál, nebo jako kus, dávku, porci Např. There´s a lot of coffee. - káva jako materiál - máme-li na mysli šálek kávy - I´d like to have a coffee

vlastnosti počitatelných podstatných jmen mají jednotné a množné číslo, to je základní vlastnost, od které se odvíjí používání počitatelných podstatných jmen musíme rozlišit podstatná jména pravidelná, která tvoří plurál přidáním koncovky – s a nepravidelná např. child-children man- men woman-women person-people foot-feet tooth-teeth mouse- mice

použití neurčitého členu neurčitý člen má v angličtině dva tvary a / an před podstatnými jmény, která čteme od samohlásky používáme tvar an, před ostatními tvar a význam neurčitého členu je JEDEN NĚJAKÝ protože neurčitý člen má stejný význam, jako číslovka jedna, je logické, že jej můžeme použít POUZE PŘED JEDNOTNÝM číslem počitatelného podstatného jména a pouze ve větách, kde toto podstatné jméno není blíže určeno – to znamená, že o něm mluvíme poprvé, obecně, bez bližšího určení a popisu, není určeno ukazovacím zájmenem ten,ta, to, ty, ti např. Máme nový dům. – We have a new house. Potřebuji počítač. – I need a computer, Viděla zajímavý film. – She saw an interesting film

zapamatujte si ! neurčitý člen NIKDY nelze použít: před množným číslem před nepočitatelným podstatným jménem před takovým podstatným jménem, které je blíže určeno

použití určitého členu určitý člen má jeden tvar THE, který se před samohláskou vyslovuje jako [ đi:], před souhláskou jako [đ∂] určitý člen můžeme v češtině vyjádřit krátkými ukazovacími zájmeny ten, ta, to, ty, ti – ale ne v každé větě je to možné určitý člen lze POUŽÍT PŘED VŠEMI PODSTATNÝMI JMÉNY POKUD JSOU VE VĚTĚ BLÍŽE URČENA the girl / the girls / the water –ta dívka, ty dívky, ta voda rozpoznat, kdy je podstatné jméno blíže určeno nemusí být vždy snadné

použití determinantů some, any výrazy some a any se používají před NEPOČITATELNÝMI PODSTATNÝMI JMÉNY some money, some homework, some coffee, some water PŘED MNOŽNÝM ČÍSLEM some girls, some people, some children, some cars ale pouze POKUD NEJSOU BLÍŽE URČENA- jsou tedy ekvivalentem neurčitého členu a/an pro podstatná jména, která jsou ve větách obecně nepoužíváme je před jednotným číslem !

rozdíl mezi some x any v kladných oznamovacích větách používáme výraz SOME, který znamená NĚJAKÝ – vyjadřuje neurčitý počet nebo množství Mám nějaké přátele. – I have some friends Potřebuji nějaký cukr. – I need some sugar v záporných větách používáme výraz ANY, který znamená ŽÁDNÝ Nemám žádné přátele. – I don´t have any friends Nepotřebuji žádný cukr. - I don´t need any sugar. v otázkách používáme výraz ANY, který znamená NĚJAKÝ Máš nějaké přátele? - Do you have any friends? Potřebujete nějaký cukr? - Do you need any sugar ?

výrazy pro množství MNOHO univerzální výrazy – lots of, a lot of, plenty of (spousta) používají se v kladných oznamovacích větách, nemusíme rozlišovat počitatelná a nepočitatelná podst.jm. There are a lot of people / There is a lot of salt. v záporech a otázkách musíme rozlišovat: před nepočitatelnými podstatnými jmény používáme výraz MUCH There isn´t much sugar. / Is there much money? před počitatelnými podstatnými jmény používáme výraz MANY (+ vždy množné číslo!) There aren´t many people. / Are there many students ?

výrazy pro množství MÁLO neexistuje žádný univerzální výraz, vždy musíme rozlišovat před nepočitatelnými podst.jm používáme výraz LITTLE We can´t make a cake. There´s little milk in the fridge. před počitatelnými podst.jm používáme výraz FEW He isn´t happy. He only has few friends.

a little / a few význam výrazů little a few můžeme pozměnit přidáním neurčitého členu little = málo (nedostatek) x a little = trochu (malé, ale dostačující množství) I have little money. Mám málo peněz, I have a little money . Mám trochu peněz few = málo (nedostatek) x a few = pár několik, trochu (malé, ale dostačující množství) He has few friends. Má málo přátel. He has a few friends, Má pár přátel.