Hodnocení dopadů koncepcí a záměrů na lokality Natury 2000 v České republice RNDr. Petr Roth, CSc. Ministerstvo životního prostředí, Praha, ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Advertisements

INFORMAČNÍ SYSTÉMY EIA/SEA
Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
Nástroje územního plánování
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Michal Musil 10. listopadu 2011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Úvodní veřejný seminář Radim Misiaček Ústí nad.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. Ekologie a životní prostředí 2014 Petr Vybral Původní základ prezentace: Barbora Kněžínková, 2011.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Politika územního rozvoje ČR 2008 Hodnocení vlivů na evropsky významné lokality a ptačí oblasti Ondřej Volf, 2008.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
NATURA 2000 Právní rámec v ČR Prameny právní úpravy Část čtvrtá zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění Vloženo.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Věra Velecká Löw a spol. s.r.o. Vranovská 102, Brno
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Správní řád -vybrané instituty
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Přijímací řízení nově Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK Krajský úřad Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Posouzení vlivů Národního rozvojového plánu pro programové období 2007 – 2013 na životní prostředí Regionální environmentální centrum ČR Praha,
AKTUÁLNÍ INFORMACE K PROVÁDĚCÍM PRÁVNÍM PŘEDPISŮM zákona č. 95/2004 Sb. Hana Blechtová vedoucí oddělení lékařských povolání a uznávání kvalifikací.
Aktuální změny v oblasti EIA a stavebního zákona Mgr. Lukáš Záruba oddělení SEA (MŽP)
1 Přijímací řízení do SŠ 2016/2017 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Ing. Veronika Vindemanová
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
náměstek Ministerstva životního prostředí
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 3/ Ing. Jaromír Vachta.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí Ústí nad Labem 4/ Ing. Jaromír Vachta.
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb.
E.I.A. porada ÚÚP
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Porada ochrany přírody – Brno,
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

Hodnocení dopadů koncepcí a záměrů na lokality Natury 2000 v České republice RNDr. Petr Roth, CSc. Ministerstvo životního prostředí, Praha, ČR

Původní záměr 1999: „malá zelená EIA“ – speciální naturové hodnocení

Původní záměr 1999: „malá zelená EIA“ – speciální naturové hodnocení 1999 – 2003: menší a ještě menší novely zákona

Původní záměr 1999: „malá zelená EIA“ – speciální naturové hodnocení 1999 – 2003: menší a ještě menší novely zákona listopad 2003: neschválení novely o 1 hlas

Původní záměr 1999: „malá zelená EIA“ – speciální naturové hodnocení 1999 – 2003: menší a ještě menší novely zákona listopad 2003: neschválení novely o 1 hlas: 3 měsíce na přípravu „nejmenší“ novely

Původní záměr 1999: „malá zelená EIA“ – speciální naturové hodnocení 1999 – 2003: menší a ještě menší novely zákona listopad 2003: neschválení novely o 1 hlas 3 měsíce na přípravu „nejmenší“ novely: z. č. 218/2004 Sb. – účinný od (!)

Realita -NZOPK plně odkazuje na zákon EIA/SEA

Realita -NZOPK plně odkazuje na zákon EIA/SEA -NZOPK zavádí některá speciální ustanovení hmotněprávní i procesní

Realita -NZOPK plně odkazuje na zákon EIA/SEA -NZOPK zavádí některá speciální ustanovení hmotněprávní i procesní -zpočátku velké nepochopení orgánů EIA

Realita -NZOPK plně odkazuje na zákon EIA/SEA -NZOPK zavádí některá speciální ustanovení hmotněprávní i procesní -zpočátku velké nepochopení orgánů EIA -nyní situace relativně stabilizována

Realita -NZOPK plně odkazuje na zákon EIA/SEA -NZOPK zavádí některá speciální ustanovení hmotněprávní i procesní -zpočátku velké nepochopení orgánů EIA -nyní situace relativně stabilizována -zásadní nevýhoda: je-li nutné naturové hodnocení, musí se vždy provést kompletní EIA

Proces -žadatel se domnívá, že záměr/koncepce může mít významný vliv na naturové lokality → → žádá o stanovisko orgán ochrany přírody

Proces -žadatel se domnívá, že záměr/koncepce může mít významný vliv na naturové lokality → → žádá o stanovisko orgán ochrany přírody -stanovisko do 15 dnů, dvojí možná podoba:

Proces -žadatel se domnívá, že záměr/koncepce může mít významný vliv na naturové lokality → → žádá o stanovisko orgán ochrany přírody -stanovisko do 15 dnů, dvojí možná podoba: -významný vliv je vyloučen -významný vliv nelze vyloučit

Proces -žadatel se domnívá, že záměr/koncepce může mít významný vliv na naturové lokality → → žádá o stanovisko orgán ochrany přírody -stanovisko do 15 dnů, dvojí možná podoba: -významný vliv je vyloučen -významný vliv nelze vyloučit ↓ nutná EIA s naturovým posouzením

EIA/SEA - zjišťovací řízení → závěr: EIA je/není nutná

EIA/SEA - zjišťovací řízení → závěr: EIA je/není nutná EIA/SEA nutná: dvoustupňový proces: -dokumentace - posudek + veřejné projednání + stanovisko EIA/SEA

EIA/SEA -zpracování dokumentace a posudku – autorizované osoby EIA

EIA/SEA -zpracování dokumentace a posudku – autorizované osoby EIA -kvůli naturovému hodnocení zavedena další speciální autorizace

Proč nová zvláštní autorizace? Požadavky na AO EIA/SEA jsou velmi nízké: VŠ vzdělání zvláštní zkouška

AO EIA/SEA dnes 525 AO 361, tj. 68 % z nich jsou inženýři – z nich většina nikdy neslyšela o ekologii ani zbytek, tj. kolem 32 %, nutně nemusí mít ekologické vzdělání: jde o absolventy příriodovědných VŠ

AO EIA/SEA výsledek: jen mizivý počet AO má ekologické vzdělání tyto AO tedy nemohou provádět hodnocení podle článku 6.3 směrnice o stanovištích – nejsou schopnygarantovat odborně podložené závěry

Proč?

Požadavky článku 6.3 HD: Hodnocení záměru/koncepce se má vztahovat k: významným dopadům na cíle ochrany dané lokality dopadům na integritu lokality

Co je to „významný účinek“? Účinek, vedoucí ke zhoršení současného stavu předmětů ochrany Předměty ochrany = nejrůznější habitaty a druhy, tj. složky ekosystémů: → mají složité vztahy k ostatním habitatům a druhům, ale i hydrologii a pedologii lokality; roli někdy hrají i složité etologické (behaviorální) vzorce

Co je to účinek na integritu lokality? Účinek na funkční – nikoli (pouze) geografickou – integritu v ekologickém smyslu

Co z toho plyne ? Naturové hodnocení může garantovat jedině osoba, která chápe ekologické vztahy a vazby uvnitř jednotlivých lokalit i mezi nimi navzájem

Jak ale nahradit AO EIA/SEA a zároveň nevybočit ze standardního procesu EIA/SEA? řešení: nikoli nahrazovat, ale postavit stranou a doplnit

osobami se zvláštní autorizací pro hodnocení vlivů na Naturu 2000, začleněnými do procesu EIA/SEA

Začlenění nových AO do procesu EIA/SEA dokumentaci zpracovává 1. AO EIA + 1. AO N2000 posudek zpracovává 2. AO EIA + 2. AO N2000 orgán EIA vydává závěrečné stanovisko, přičemž hodnocení 2. AO N2000 je závazné

Speciální AO pro Naturu 2000 institut založen zákonem a prováděcí vyhláškou (2004) předepsané vzdělání: PhD. v oboru ekologie či oborech příbuzných, kde ekologie je předmětem s povinnou zkouškou velmi složitá zkouška zákonem daná možnost odebrání autorizace pro silné nebo opakované porušení zákona

Zkouška zkoušející: MŽP 2 části: složitý test and a obhajoba „modelového hodnocení“

Test: 4 části: - ekologie (24/12) - botanika (9/3) - zoologie (9/3) - právo (čl. 6.3 & 6.4) (6/2)

Test: 4 části: - ekologie (24/12) - botanika (9/3) - zoologie (9/3) - právo (čl. 6.3 & 6.4) (6/2) každá otázka má 4 možné odpovědi

Test: 4 části: - ekologie (24/12) - botanika (9/3) - zoologie (9/3) - právo (čl. 6.3 & 6.4) (6/2) každá otázka má 4 možné odpovědi správná může být 1, 2, 3 nebo 4 odpovědi

Test: 4 části: - ekologie (24/12) - botanika (9/3) - zoologie (9/3) - právo (čl. 6.3 & 6.4) (6/2) každá otázka má 4 možné odpovědi správná může být 1, 2, 3 nebo 4 odpovědi otázka je uznána, jen pokud je 100% správná

ústní část (obhajoba): po úspěšném absolvování testu - uchazeč obdrží zadání fiktivní studie: skutečná lokalita Natury 2000, avšak fiktivní záměr -uchazeč předem zašle písemné hodnocení - během ústní zkoušky komise prověřuje uchazečův přístup k hodnocení, znalost legislativy a postupu EIA/SEA

úspěšnost dosti nízká: od XI dodnes proběhlo 11 kol zkoušek; 75 osob se ucházelo o autorizaci (některé až 4x), 35 autorizací uděleno 1 autorizace odebrána

Děkuji za pozornost.