Tomáš Lázna, t.lazna@gmail.com Jak psát práci SOČ Tomáš Lázna, t.lazna@gmail.com
Středoškolská odborná činnost 36. ročník 18 oborů školní kolo (březen) okresní kolo (duben) krajské kolo (do 15. května) celostátní přehlídka polovina června, Plzeň
Obory SOČ Simsonova věta a její zobecnění v rovině a prostoru Matematika a statistika Simsonova věta a její zobecnění v rovině a prostoru Dirichletův princip Rovinné grafy 2. Fyzika Experimentální studium valivých pohybů Detekce sekundárního kosmického záření v závislosti na meteorologických podmínkách Elektronová litografie
Obory SOČ Chalkogenidové skelné luminofory pro fotoniku 3. Chemie Chalkogenidové skelné luminofory pro fotoniku Syntéza nových metallakarboranových inhibitorů HIV-1 proteasy Nové materiály pro organickou fotovoltaiku 4. Biologie Bílkoviny na klíč Studie molekulárních markerů pro účely DNA Barcodingu a fylogenezi Juncaceae Teplotně dependentní mutace nádorového supresoru p53
Obory SOČ 5. Geologie a geografie MOŽNOSTI MODERNÍCH ZOBRAZOVACÍCH METOD VE STUDIU POSTMORTÁLNÍCH PROCESŮ U DÍRKOVCŮ (FORAMINIFERA) Paleontologický průzkum a popis lokality v obci Zašová v istebňanském souvrství slezské jednotky (svrchní křída, Vnější Západní Karpaty) Tuaregové
Obory SOČ 6. Zdravotnictví Využití nanotechnologií jako moderních nástrojů v léčbě infekcí vyvolaných multirezistentními kmeny bakterií Výzkum rezistence vybraných bakteriálních kmenů na Incidur Kochleární implantát a jeho přínos pro mladé lidi 7. Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství Výnos a stolní hodnota vybraných odrůd brambor Dysplazie kyčelního kloubu u psů Vliv různých druhů cytokininů na zakořeňování moruše černé in vitro
Obory SOČ 8. Ochrana a tvorba životního prostředí Semikvantitativní studie avifauny lokality Metylovičky - možnosti analýzy kompletních seznamů pozorovaných druhů Speciační analýza arsenu ve vodách, způsoby konzervace vzorku, mikrobiální mobilizace arsenu a dopady na životní prostředí v lokalitě Mokrsko Chiropterofauna v okolí města Nepomuk: stupeň ohrožení a ochranářské návrhy
Obory SOČ YuniControl - univerzální ovládací pult 9. Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design YuniControl - univerzální ovládací pult Dynamické řízení průjezdu dopravním omezením Elektrické vozítko "E-TRIKE" 10. Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace CISMON – Monitor vitálních funkcí s dlouhodobým záznamem s mikrokontrolery PIC Rotační displej Regulovatelný napájecí zdroj BD85/20S
Obory SOČ 11. Stavebnictví, architektura a design interiérů Návrh interiéru stravovacího zařízení pro Gymnázium Brno-Řečkovice RISIN´HOOD aneb bydlení jinak Administrativně bytový areál Žabovřesky 12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie Procvič si názvosloví Model dobíjecí a zapalovací soustavy motocyklu (s dynamem a bateriovým zapalováním) DOJDU dál Aneb tvorba a ověřování výukového programu zaměřeného na badatelské a skupinové vyučování v přírodě
Obory SOČ Cesta k evropské bankovní unii Inovace jako cesta z krize 13. Ekonomika a řízení Cesta k evropské bankovní unii Inovace jako cesta z krize Roční procentní sazba nákladů a její nepřesná definice v zákoně 14. Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času Herní novinařina a provoz webové stránky o počítacových hrách v praxi Hudební psychologie Vztah východní meditace a západní psychologie
Obory SOČ Krzysztof Penderecki - blázen nebo génius? 15. Teorie kultury, umění a umělecké tvorby Krzysztof Penderecki - blázen nebo génius? Umění baroka v Pozořicích za Liechtensteinů Problematika překladu Poeova díla - Teorie překladu a vlastní tvůrčí proces 16. Historie Soupis židovských podniků v Jihlavě v letech 1939 až 1940 a jejich historický vývoj Historie zaniklé osady Josefová v katastru obce Nové Losiny Pátrání po osudech bratří Mikešových za 1. světové války
Obory SOČ Hérakleitos z Efesu – Učení, život a vliv 17. Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory Hérakleitos z Efesu – Učení, život a vliv Budoucnost jaderné energetiky v ČR Novodobá syrská dynastie a nekončící jaro 18. Informatika LORRIS TOOLBOX - Sada nástrojů pro vývoj a řízení robotů Návrh řídicího systému CNC stroje se zaměřením na dynamiku pohybu Čištěníulic.cz - s námi nezapomenete přeparkovat své auto
Obory SOČ Podrobný přehled s anotacemi najdete na www.soc.cz nebo v Brožuře SOČ (dostupná ve vaší škole) Na tomtéž webu naleznete kompletní výsledkové listiny a archiv vítězných prací.
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
1. Vyberte si obor Který obor mě zajímá?
1. Vyberte si obor Který obor mě zajímá? Který předmět mi jde ve škole nejlépe?
1. Vyberte si obor Který obor mě zajímá? Který předmět mi jde ve škole nejlépe? Jaký druh školy studuji?
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
2. Vyberte si zaměření Narazil/a jsem na nějaký zajímavý problém?
2. Vyberte si zaměření Narazil/a jsem na nějaký zajímavý problém? Zaujalo mě nějaké konkrétní téma?
2. Vyberte si zaměření Narazil/a jsem na nějaký zajímavý problém? Zaujalo mě nějaké konkrétní téma? Existuje nějaký výrobek, který bych si chtěl/a zkusit vyrobit?
2. Vyberte si zaměření Narazil/a jsem na nějaký zajímavý problém? Zaujalo mě nějaké konkrétní téma? Existuje nějaký výrobek, který bych si chtěl/a zkusit vyrobit? Pozor! Zaměření by mělo být co nejužší a co nejkonkrétnější
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
3. Zjistěte, co už je vymyšleno Knihy, časopisy, (internet)
3. Zjistěte, co už je vymyšleno Knihy, časopisy, (internet) Pozor na relevantnost zdrojů!
3. Zjistěte, co už je vymyšleno Knihy, časopisy, (internet) Pozor na relevantnost zdrojů! Výsledkem by mělo být zjištění: 1, co už bylo v oboru vyzkoumáno 2, kterému konkrétnímu problému se chci věnovat
3. Zjistěte, co už je vymyšleno Knihy, časopisy, (internet) Pozor na relevantnost zdrojů! Výsledkem by mělo být zjištění: 1, co už bylo v oboru vyzkoumáno 2, kterému konkrétnímu problému se chci věnovat Na základě studia literatury se píše teoretická část práce
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce Teoretické řešení problému
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce Teoretické řešení problému Praktický výzkum
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce Teoretické řešení problému Praktický výzkum Návrh technického řešení nebo výrobku
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce Teoretické řešení problému Praktický výzkum Návrh technického řešení nebo výrobku Učební pomůcka
4. Komu tím prospějete? Na základě studia literatury máte hotovou teoretickou (kompilační) část práce Nyní je třeba vymyslet, co vaše práce přinese nového, co bude přínosem vlastní práce Teoretické řešení problému Praktický výzkum Návrh technického řešení nebo výrobku Učební pomůcka (Kompilační práce)
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce Nabídne vám jiný pohled
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce Nabídne vám jiný pohled Zkontroluje, zda dodržujete všechna pravidla
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce Nabídne vám jiný pohled Zkontroluje, zda dodržujete všechna pravidla Zajistí přístup k technice či literatuře
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce Nabídne vám jiný pohled Zkontroluje, zda dodržujete všechna pravidla Zajistí přístup k technice či literatuře Vysokoškolský učitel, odborník z praxe
5. Najděte si konzultanta Pomůže vám ve všech bodech, od volby oboru až po praktickou část práce Nabídne vám jiný pohled Zkontroluje, zda dodržujete všechna pravidla Zajistí přístup k technice či literatuře Vysokoškolský učitel, odborník z praxe Projekt Otevřená věda (www.otevrena-veda.cz)
Jak postupovat při tvorbě práce 1, vyberte si obor 2, vyberte si zaměření 3, zjistěte, co už bylo vymyšleno 4, komu tím prospějete? 5, najděte si konzultanta
Čistě teoretická práce
Čistě teoretická práce Úvod: motivace, formulace problému, současný stav
Čistě teoretická práce Úvod: motivace, formulace problému, současný stav Stať: teoretický úvod (nepřepisovat učebnice!) rozvinutí myšlenek za využití literatury popis vlastního objevu, řešení možno využít výzkumů a šetření
Čistě teoretická práce Úvod: motivace, formulace problému, současný stav Stať: teoretický úvod (nepřepisovat učebnice!) rozvinutí myšlenek za využití literatury popis vlastního objevu, řešení možno využít výzkumů a šetření Závěr: shrnutí dosažených výsledků, srovnání se stanovenými cíli
Čistě teoretická práce Úvod: motivace, formulace problému, současný stav Stať: teoretický úvod (nepřepisovat učebnice!) rozvinutí myšlenek za využití literatury popis vlastního objevu, řešení možno využít výzkumů a šetření Závěr: shrnutí dosažených výsledků, srovnání se stanovenými cíli Přílohy: informace o případných výzkumech, data
PRAKTICKÝ VÝZKUM Úvod: motivace, formulace hypotéz, dosavadní výzkumy
PRAKTICKÝ VÝZKUM
PRAKTICKÝ VÝZKUM Úvod: motivace, formulace hypotéz, dosavadní výzkumy Stať: stručná teorie (co budu zkoumat?) metodika měření, průzkumu konkrétní dosažené výsledky, srovnání
PRAKTICKÝ VÝZKUM Úvod: motivace, formulace hypotéz, dosavadní výzkumy Stať: stručná teorie (co budu zkoumat?) metodika měření, průzkumu konkrétní dosažené výsledky, srovnání Závěr: Potvrzení/vyvrácení hypotéz, diskuse
PRAKTICKÝ VÝZKUM Úvod: motivace, formulace hypotéz, dosavadní výzkumy Stať: stručná teorie (co budu zkoumat?) metodika měření, průzkumu konkrétní dosažené výsledky, srovnání Závěr: Potvrzení/vyvrácení hypotéz, diskuse Přílohy: dokumentace použitých přístrojů a pomůcek, výzkumné materiály
PRAKTICKÝ VÝROBEK
PRAKTICKÝ VÝROBEK Úvod: konkurenční výrobky, požadavky na funkcionalitu
PRAKTICKÝ VÝROBEK Úvod: konkurenční výrobky, požadavky na funkcionalitu Stať: popis návrhu a konstrukce výrobku představení různých řešení zdůvodněná volba toho nejlepšího
PRAKTICKÝ VÝROBEK Úvod: konkurenční výrobky, požadavky na funkcionalitu Stať: popis návrhu a konstrukce výrobku představení různých řešení zdůvodněná volba toho nejlepšího Závěr: shrnutí dosažených výsledků, využití výrobku, rozšiřitelnost
PRAKTICKÝ VÝROBEK Úvod: konkurenční výrobky, požadavky na funkcionalitu Stať: popis návrhu a konstrukce výrobku představení různých řešení zdůvodněná volba toho nejlepšího Závěr: shrnutí dosažených výsledků, využití výrobku, rozšiřitelnost Přílohy: výkresová dokumentace, zdrojové kódy, fotky
Didaktická pomůcka
Didaktická pomůcka Úvod: formulace problému, zkušenosti ze školy, existující pomůcky
Didaktická pomůcka Úvod: formulace problému, zkušenosti ze školy, existující pomůcky Stať: popis vyučované látky postupný návrh učební pomůcky testování pomůcky v praxi ustálení na nejlepším řešení a jeho zdůvodnění
Didaktická pomůcka Úvod: formulace problému, zkušenosti ze školy, existující pomůcky Stať: popis vyučované látky postupný návrh učební pomůcky testování pomůcky v praxi ustálení na nejlepším řešení a jeho zdůvodnění Závěr: zhodnocení, možné nasazení ve vzdělávací instituci
Didaktická pomůcka Úvod: formulace problému, zkušenosti ze školy, existující pomůcky Stať: popis vyučované látky postupný návrh učební pomůcky testování pomůcky v praxi ustálení na nejlepším řešení a jeho zdůvodnění Závěr: zhodnocení, možné nasazení ve vzdělávací instituci Přílohy: hotová učební pomůcka a didaktický manuál k ní
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby!
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt…
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt… Obsah
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt… Obsah Úvod
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt… Obsah Úvod Stať
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt… Obsah Úvod Stať Závěr a diskuse
Formální stránka práce Rozsah 20 – 30 stran textu + přílohy Pozor na gramatické chyby! Titulní strana, čestné prohlášení, poděkování, anotace, abstrakt… Obsah Úvod Stať Závěr a diskuse Bibliografické citace!
Formální stránka práce • používají se listy papíru formátu A4 (210x297 cm); lze psát a tisknout oboustranně • za základní se považuje jednoduché řádkování • nepoužívá se písmo menší než 10 bodů (doporučuje se používat písmo stojaté a kurzívou pouze zvýraznit krátké úseky textu) • poznámky pod čarou se číslují v textu průběžně výše položenými arabskými číslicemi • tabulky a obrázky se číslují průběžně v celém dokumentu (zvlášť se číslují tabulky, zvlášť obrázky apod.) • stránky se průběžně číslují arabskými číslicemi v záhlaví nebo v zápatí stránky • důležité části textu lze zvýraznit (umístěním na samostatný řádek, změnou řezu písma – tučně, kurzíva; podtržením, změnou velikosti písma, změnou fontu písma, velkými písmeny, uvozovkami, proložením)
Formální stránka práce • nepoužívá se více než tři druhy velikostí a fontů písma • delší texty získávají na přehlednosti rozdělením na odstavce • při řádkování 1 a řádkování 1,5 se mezi odstavci nechává mezera o velikosti jednoho řádku • při řádkování 2 se mezi odstavci mezery nedělají • nadpisy větších částí textu se od předcházejícího textu oddělují dvěma prázdnými řádky, od následujícího textu jedním prázdným řádkem • nadpis lze zvýraznit velkými písmeny, tučným tiskem, velikostí nebo druhem písma (podtrhávám se pouze text, nikoliv číselné nebo písemné označení). Převzato z Brožury SOČ
Dotazy? t.lazna@gmail.com