Proč seznamovat s cizím jazykem v raném věku?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Fetální období.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Komunikace s dětským pacientem
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(komentovaný přehled)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Alternativní a augmentativní komunikace
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Kejřová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Proč seznamovat s cizím jazykem v raném věku? Workshop I k projektu Angličtina pro předškoláky 23. listopadu 2006 Milena Lásková milena.laskova@nuov.cz

Základní info o projektu Aktivita 1.3 Národního plánu výuky cizích jazyků vyhlášeného MŠMT „Zařadit angličtinu s metodikou výuky do programu přípravy učitelů mateřských škol v pedagogických školách a na pedagogických fakultách “* *poznámka

Základní info o projektu Název projektu Angličtina pro předškoláky Časový horizont projektu 07/2006 – 12/2007 Odpovědnost za projekt Národní ústav odborného vzdělávání Autorka projektu Milena Lásková

Co je cílem projektu Seznámit učitele anglického jazyka středních pedagogických škol s metodikou výuky předškoláků a připravit učitele k předání získaných dovedností (TTT) Nastavit podmínky pro výuku studentek – budoucích učitelek MŠ - v rámci volitelného předmětu. Zpracovat materiály k výuce předškoláků.

Pojmy v kontextu projektu Předškolák v ČR = dítě ve věku 3 až 6/7 let Školní docházka začíná v 6+ letech Předškolák v zahraničí = dítě ve věku (2) 3 až 4/5 let Školní docházka začíná v 4+/5+ letech

Very early learner Very early learner = nečte, nezná písmena, nepočítá, nedokáže vytvářet abstraktní dedukce, spoléhá na skutečné věci a jejich vyobrazení; Umí uchopit tužku,vybarvovat, rozezná tvary, rozlišuje podobnosti a rozdíly, užívá nůžky, lepidlo atd.

Vývoj řeči Proces učení se mluvit začíná před narozením Plod v děloze zažívá různé pocity a zvuky Od 24. týdne plod již slyší tlukot matčina srdce a matčin hlas, vnímá zvuky z okolního světa

Začíná lidská komunikace mezi plodem a okolním světem Vývoj řeči Později důvěrně zná hlasy obou rodičů Výzkum potvrdil, že tep plodu se zrychlí, slyší-li melodii a rytmus řeči rodičů Začíná lidská komunikace mezi plodem a okolním světem

Vývoj řeči Prostředkem komunikace novorozence je pláč, který vyvolává okamžitou reakci okolí (hlazení, upokojení, konejšení, povídání, krmení) Novorozenec má malinká ústa, velký jazyk a hrtan posazen vysoko, aby se neudusil Od prvního dne po narození novorozenci upřednostňují lidský hlas oproti jiným zvukům

Ale jakým způsobem jsou naladěni Vývoj řeči Ale jakým způsobem jsou naladěni na jazyk rodičů? Již 12 hodin po porodu novorozenci upřednostňují jazyk svých rodičů před jazykem, který nikdy neslyšeli Při pokusu, (dudlík zapojený na počítač – Kanada) kdy byl jazyk odfiltrován a novorozenec slyšel pouze intonaci jazyka rodičů intenzivně sál, zatímco během poslechu neznámého jazyka sání sláblo/ustalo..

Vývoj řeči Týdenní kojenec se obrací po matčině hlase, naslouchá a vstřebává ho. Rozpozná zvuky lidské řeči a rozlišuje ostatní zvuky – kašlání, hluk na ulici apod.

Vývoj řeči 24 hodin po porodu se zkoumalo, zda je novorozenec schopen rozlišit mezi různými úseky řeči. Na prvním seznamu byly předložky a gramatické členy, které nedávaly smysl. Na druhém seznamu byla slova s významem, podstatná jména a slovesa. 24 hodin starý novorozenec rozlišil slova s významem. Aplikováno i na další jazyky, vždy se stejným výsledkem. (dudlík, počítač, sání)

Vývoj řeči Novorozenec má vrozenou schopnost naučit se jakýkoliv jazyk; Novorozenec je nadaný a vybavený touhou po poznání; Proč se děti rodí jako univerzální lingvisté, ale přitom se stávají monolingvisty vázanými na vlastní kulturu?

Vývoj řeči Z pohledu antropologie pro novorozence je vše otevřené, možné a dosažitelné. Novorozenec může přijmout velké množství společenských, kulturních i jazykových norem najednou a bez předsudků; Jedinec – člen určité kultury - postupně ztrácí svou původní otevřenost v procesu integrace a adaptace a přijímáním zvyků. Získává požadované a společenstvím akceptované návyky, postoje a jazyk, a tak se stává monokulturním a monolingvním tvorem;

Vývoj řeči 3 měsíční kojenec brouká piští upoutává pozornost „konverzuje“ s matkou napodobuje výraz v její tváři, citlivě vnímá rozdíly ve výrazu tváře udržuje pohled z očí do očí vyměňuje si úsměvy s matkou

Vývoj řeči Kojenec chápe základní prvky komunikace a její rytmus učí se číst z tváře druhého člověka vnímá pravidla konverzace

Oči hrají v lidské interakci důležitou roli Vývoj řeči Výzkum potvrdil, že pokud způsob sdělení osoby neodpovídá výrazu tváře nebo mluvící osoba přeruší oční kontakt při konverzaci, dítě je frustrováno, neboť samo nedokáže vyvolat odezvu. Přerušení konverzace bez varování končí nepokojem dítěte a pláčem. Oči hrají v lidské interakci důležitou roli

Vývoj řeči 6 měsíční dítě rozezná zvuky jazyka, který ve svém okolí neslyší, ačkoliv dospělý tyto zvuky nezaznamená vůbec; 6 měsíční dítě je stále univerzálním posluchačem detailně rozlišujícím všechny zvuky jazyků 10 měsíční dítě již na zvuky cizího jazyka nereaguje, neslyší je a přestává být univerzálním posluchačem;

Co se děje mezi 6.-10. měsícem života? Vývoj řeči Co se děje mezi 6.-10. měsícem života? Mozek odfiltrovává zvuky, které v jeho okolí nezaznívají, to zabraňuje slyšet odlišnosti vyskytující se v cizím jazyce;

Vývoj řeči Co se stane, jsou-li mezi 6.-10. měsícem života děti vystaveny cizímu jazyku? 9.-10. měsíční děti byly vystaveny při 12 sezeních mandarinštině, ačkoliv nebyly na jazyk zvyklé. Těšily se z příběhů a her, po 12. sezení byly testovány (pokus USA – čepice s elektrodami připojena k PC, zaznamenávaly se impulzy mozku na zvuky, které děti slyšely)

Dítě vychovávané ve vícejazyčném prostředí se naučí zvuky více jazyků Vývoj řeči Dítě vychovávané ve vícejazyčném prostředí se naučí zvuky více jazyků Důležité je, aby se děti naučily rozeznávat, kde jedno slovo začíná a kde končí. Matky sdělují dětem základní prvky jazyka Matky mluví s dítětem jasně, monotónně a s důrazem na slova s významem, neustále opakují……

Komunikace je přirozená a vypěstovaná Vývoj řeči Vývoj řeči dítěte závisí na tom, jak se řeč naučí od lidí, kteří jej obklopují. Komunikace je přirozená a vypěstovaná 9. měsíční dítě žvatlá a zvuky jeho řeči se soustřeďují na rodný jazyk, hraje si s produkovanými zvuky, poslouchá se, napodobuje to, co slyší a zkouší vše opakovat.

Potřeba napodobování je rozhodující při učení se cizímu jazyku Vývoj řeči Napodobování je první metodou komunikace mezi dospělými a kojenci. Dítě pochopí i princip střídání neboli pravidla hry – jádro komunikace Roční dítě umí interpretovat výraz tváře a gesta za účelem udržení komunikačních spojů Potřeba napodobování je rozhodující při učení se cizímu jazyku

POZOR NA DIREKTIVY VE ŠKOLÁCH Vývoj řeči Než dítě vysloví první slůvko, imituje zvuky jazyka, který kolem sebe slyší, kopíruje nejen zvuky, ale i úkony osob kolem něj, i když se jedná o zvláštní postupy (rozsvítí hlavou žárovku apod.) Napodobování a střídání – základní struktura komunikace (pokus se zelenou hračkou, dítě provokuje hračku k mluvení, napodobuje vědce a udržuje pauzy mezi promluvami) POZOR NA DIREKTIVY VE ŠKOLÁCH

Začíná přiřazovat zvuky slovům a slovům význam Vývoj řeči Od 12.do 18. měsíce má dítě repertoár 50-100 slov, ale rozumí mnohem většímu počtu slov. 12 měsíční dítě reaguje na otázky a následné instrukce, na názvy běžných věcí a věcí nezapomenutelných, na části těla a zná pár univerzálních termínů „je pryč, už není“, vyjádří své obavy, údiv, kalamitu. Začíná přiřazovat zvuky slovům a slovům význam

Ve věku 18-24 měsíců přichází jazyková exploze/mentální skok Vývoj řeči Ve věku 18-24 měsíců přichází jazyková exploze/mentální skok Spojování zvuků do slova do významů Vše má jméno Nová otázka „Co je to?

Vývoj řeči Co pomáhá zrychlení učení se novým slovům? 17 měsíční dítě si všímá tvarů věcí kolem sebe; 2 leté dítě najde požadované věci podle tvaru, i když jsou různých velikostí nebo jsou vyrobeny z různých materiálů; ROZHODUJÍCÍM MOMENTEM V UČENÍ SE NÁZVU VĚCÍ JE ROZEZNÁNÍ TVARU

Vývoj řeči Dětí naučené soustředit se na tvar při učení se názvu věcí se učí 3krát rychleji ve srovnání s ostatními netrénovanými dětmi; Děti se posunují k mikrovětám, výslovnost není perfektní; Mění se způsob hry; Dospělí se často ve slovech a chování svých dětí poznávají;

Vývoj řeči Hra se slovy – podporuje rozkvět fantazie 22 měsíční dítě zaznamenává prudký nárůst slovní zásoby Každých 90 minut se naučí minimálně jedno nové slovo

Může hra podpořit osvojení cizího jazyka u dětí? EXPERIMENTOVÁNÍ HRA BÁDÁNÍ A POSUZOVÁNÍ VYJADŘOVÁNÍ MYŠLENEK A POCITŮ KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI SPOLUPRÁCE OBJEVOVÁNÍ PŘEDSTAVIVOST VYTVÁŘENÍ SPOLEČENSKÝCH VAZEB VLASTNÍ VÝBĚR PLNĚNÍ PODNĚTNÝCH ÚKOLŮ POSKYTNUTÍ ÚKRYTU ZODPOVĚDNOST ZNALOSTI ŘÍZENÍ AKTIVIT DÍTĚTEM TĚLESNÉ PROCVIČENÍ ROZHODOVÁNÍ ZJIŠŤOVÁNÍ A UVĚDOMOVÁNÍ SI SDÍLENÍ S OSTATNÍMI SPOUSTA LEGRACE ROZVOJ A ZPRACOVÁNÍ EMOCÍ TVOŘIVOST IMITACE JAZYKOVÉ POVĚDOMÍ

Rané dětství je rozhodující pro naučení se jazykům Vývoj řeči Než dítě dosáhne 2 let umí 300 slov a rozumí 1000 slovům; Rané dětství je rozhodující pro naučení se jazykům Televize? Kazety? CD? Jesle? Domovy?

Vývoj řeči Dítě ve 2 letech života si hraje se slovy rozvíjí svůj myšlenkový svět vyjadřuje svoje pocity má představivost přemýšlí o minulosti

Very early learner Very early learner se lépe naučí mimikou a užíváním jazyka v kontextu; Ve věku 4/5 let je zcela normální, i u dětí rodilých mluvčích, říkat „I did went“ a není nutné trvat na správné gramatice; Děti se musejí radovat z užívání jiného jazyka;

Very early learner Je důležité dětem ukázat, že angličtina je prostředkem k dorozumění; Že se přes ni naučí i mnoho dalších, úžasných a zajímavých věcí;

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Dítě zdvojující hlásky jako „baba , dada“ již vstupuje do prostoru mateřského jazyka, a tím ztrácí polyglotní talent. Ačkoliv děti zdvojující hlásky již přizpůsobují svůj sluch mateřštině, pokud jsou aktivovány dokáží rozvinout nové neutronové sítě v mozku a reaktivovat staré. To znamená, že během této doby si ukládají nový cizí jazyk ve stejné části mozkové kůry jako mateřštinu. V pozdějších letech se si již vytvářejí vlastní jazyková centra. Tuto schopnost jsou děti uchovat do pěti let.

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Netrpí zábranami při mluvení; Nezatěžují vědomí tím, že dělají chyby; Rádi zkoušejí nové věci „jen tak“; Dokáží se nadchnout pro pohrávání si s jazykem Akceptují instrukce a vedení dospělého; Mají úžasnou schopnost naslouchat a imitovat zvuky; Rádi zpívají, učí se říkanky a jazykové hříčky;

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Cizí jazyk zakomponovaný do každodenního života mateřské školky se pro dítě stává samozřejmostí; Dítě si automaticky zafixuje komunikativní kompetence ve spojitosti s cizím jazykem ve třech dimenzích – pragmatické, kognitivní i postojové;

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Vykročení mimo vlastní kulturu a mateřský jazyk startuje schopnost komunikovat ve více než jednom jazyce s ostatními lidmi; Čím dříve se s výukou cizího jazyka začne, tím lepších výsledků se dosáhne „v běhu na dlouhou trať“; *poznámka–nutné propojení se školou, nezačínat několikrát znovu (demotivující)

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Neurofyziologové potvrzují, že v případech úrazu mozku u dítěte pod devět let věku se mozek díky jeho pružnosti zahojí většinou kompletně; Lidský mozek se pro potřeby učení cizím jazykům stává ztuhlým a nepoddajným po dosažení devátého roku věku;* *poznámka – různé strategie učení

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Polovina světa je bilingvní; Znalost cizího jazyka by se měla stát součástí základní gramotnosti společně s psaním a čtením;* *poznámka – stejně jako dnes běžná počítačová gramotnost a řidičský průkaz

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? V osmi měsících má dítě podle neurologů největší počet neuronových spojení = největší potenciál Předškolní věk je ideálním časem pro budování cílené podpory jazykové kompetence dítěte – možnost dvojjazyčné školky (dva jazyky na stejné úrovni)

Proč seznamovat mrňata s angličtinou tak brzy? Závěrem Novorozenec má vrozenou schopnost naučit se jakýkoliv jazyk; Děti v raném dětství jsou velmi vnímavé a stanou se citlivými k cizímu jazyku; Naučí se řešit a zvládat situace, které vznikají při setkáních s cizinci; S přibývajícím věkem tato schopnost ubývá a v osmi/devíti letech mizí;

Děkuji vám za pozornost a těším se na spolupráci milena.laskova@nuov.cz