Cyklistická doprava a její bariéry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Budování cyklistické infrastruktury v extravilánu
Nové výzvy v cyklistické dopravě a cykloturistice
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Stavební zákon a územní plánování
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert seminar Cyklotrasa 14.
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
Moderní cyklistická doprava
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Úvod do pozemních komunikací
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Příspěvkové programy SFDI Praha, 7. dubna 2016 Ing. Karel Havlíček.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Dotační programy sfdi.
Další výzvy ve Specifickém cíli 3.3 IROP Regulační plány
Nový zákon o ochraně ovzduší
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Projektová dokumentace „Pěší stezka - lokalita Šance“ byla podpořena z rozpočtu Moravskoslezského kraje v rámci dotačního programu na přípravu projektové.
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dotační program pro rok 2019
Dětské dopravní hřiště Liberec
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Cyklistická doprava a její bariéry Ing. Jaroslav Martinek Ing. Květoslav Syrový Pozemní komunikace 21.6.2012 Cyklistická doprava a její bariéry

důvody Cyklistická doprava je: nezbytnou součástí dopravní obsluhy území; v zákonech, vyhláškách i technické literatuře dosud dlouhodobě zanedbávána či zcela opomíjena. Současné řešení prostoru i silničního provozu je utvářeno především z hlediska motorové dopravy, čímž se podmínky pro jízdu na kole často významně zhoršují. Potřebné úpravy nejsou preferencí vybraných uživatelů nebo druhu dopravy, ale pouze zabezpečením srovnatelných podmínek pro všechny druhy dopravy. Vytváření podmínek pro vznik příjemného a bezpečného prostředí pro všechny uživatele, v souladu s celoevropským rozvojem a bez nutnosti nákladných opatření. 2

1. kam směřovat rozvoj našich měst? Langerstraat v nizozemském Alkmaaru v roce 1966 a 2006 3

Jak ale často je taktový plán uplatňován při projektování?: 2. koncepční a projektová bariéra Je všeobecně známé, že základem je zahrnutí cyklistické dopravy do územního plánu obcí a měst a vypracování podrobného generelu cyklistické dopravy. Při jeho zpracování je nutná koordinace se správci komunikací, toků a lesů, kudy trasy velmi často vedou. Jak ale často je taktový plán uplatňován při projektování?: 4

2. koncepční a projektová bariéra rekonstrukce krajských a státních silnic tak, aby na těchto komunikacích mohly být například cyklistické pruhy – pokud se realizují, tak se jedná o výjimky 5

2. koncepční a projektová bariéra Protipovodňová opatření. V Německu byly postaveny stovky km cyklostezek v rámci protipovodňových opatření, u nás např. v Křešicích došlo ke kolizi staveb. Ba co více, pokud obec na hrázi chce vybudovat cyklostezku, tak od správců toku dostávají požadavky např. na únosnost vozovky, které stavbu opět prodražují. Správce toku získává při výstavbě cyklostezky zdarma novou komunikaci. 6

2. koncepční a projektová bariéra Když už se podaří projektovat dle plánu, narazí se na další bariéry: nedořešené církevní restituce, které značně komplikují přípravu liniových staveb, majetkoprávní projednání s veřejnoprávními subjekty (PF, SŽDC, Lesy ČR, správci povodí), kde je problémem časové hledisko, protože schvalování prodejů, nájmů, apod. je velmi zdlouhavé, nedohledatelnost vlastníka pozemku, na kterém má být cyklostezka (případně neúměrné požadavky vlastníka na cenu pozemku). 7

3. FINANČNÍ bariéra Podpora ze SFDI – rozhodně ANO, ale pokusme se… a) Zvýhodnit výstavbu cyklostezek v extravilánu, v úsecích, kde cyklisté musí nyní používat na svých cestách do zaměstnání a škol nebezpečné silnice I., II. a III. třídy, umožnit zvolit šířku a povrch cyklostezky dle místních specifik. Příklad podpory Královéhradeckého kraje: silnice I/11 Třebechovice n.O. – Kostelec nad Orlicí 8

3. FINANČNÍ bariéra Podpora ze SFDI – rozhodně ANO, ale pokusme se… b) vytvořit v pravidlech podmínky pro to, aby v intravilánu měst na silnicích I., II. a III. třídy bylo možné realizovat cyklistické pruhy a další integrační opatření Modelový příklad: město Letovice a Břeclav 9

3. FINANČNÍ bariéra Podpora ze strukturálních fondů EU pro další období V období 2007 – 2012 bylo ze strukturálních fondů podpořeno více jak 200 projektů s cyklistickou tématikou, kdy výše podpory přesáhla 3,5 miliardy korun. Nicméně tyto fondy jsou k roku 2012 již bez prostředků. Východiskem pro další období je příprava podmínek pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů EU pro plánovací období 2014 - 2020. Cílem je zapracovat do relevantních programových dokumentů pro období 2014 - 2020 možnost čerpání dotací na cyklistickou dopravu, konkrétně do Souhrnného návrhu zaměření budoucí kohezní politiky EU po roce 2013 v podmínkách České republiky, obsahující i návrh rozvojových priorit pro čerpání fondů EU po roce 2013 pro vymezení operačních programů pro programové období 2014 – 2020. Při podrobném studiu se zatím nenajde jediná přímá zmínka o podpoře cyklistické, nebo nemotorové dopravy. Je možné nalézt jen nepřímé odkazy na tuto podporu. V pesimistickém scénáři při by se také mohlo stát, že budou stanoveny jednotlivé operačním programy, aniž by zde byla kdekoliv řešena tato doprava. 10

3. FINANČNÍ bariéra Odvody za vynětí ze zemědělského půdního fondu Další problém, na který je třeba upozornit je novelizace zák. č.334/1992 Sb., která se udála v prosinci 2010 jako přílepek k zákonu č.402/2010 Sb. k solárním elektrárnám. Novelizace se promítla do stávajícího textu zákona tak, že se výkup půdy v lokalitách I. a II. bonitní třídy zvýší 6 až 9krát a dále se ještě násobí koeficientem vyjadřujícím např. polohu v CHKO, což je pro případ výstavby např. Moravské cyklostezky naprosto neakceptovatelné. V zákoně č.334/1992 Sb., §11 odst.3 by měla být uvedena cyklostezka sloužící bezmotorové dopravě a stávající výjimky by měly být o toto rozšířeny. Jinak toto opatření zmrazí výstavbu cyklostezek v rovinatých partiích naší země. Aktuálně tak budou obce nuceni platit desítky milionů za vynětí, přestože budují veřejně prospěšnou infrastrukturu.   11

3. FINANČNÍ bariéra Další specifické problémy cena pozemků,   Další specifické problémy cena pozemků, přeložky sítí a další požadavky správců sítí – přeložky a ochrana sítí tvoří velmi významnou položku rozpočtu při výstavbě; správci sítí při realizaci získávají jako bonus přesné zaměření svých sítí (což mnohdy nemají), kvalitní ochrany nebo nové vedení sítí, to vše z rozpočtu na výstavbu cyklistické infrastruktury, výstavba, údržba a rekonstrukce cyklistické infrastruktury není běžně součástí veřejných rozpočtů, V tomto směru je nutná osvěta pro zástupce samosprávy, aby automaticky počítali s těmito výdaji. 12

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 1. Ochrana slabších uživatelů - motivace k vyšší vzájemné ohleduplnosti (realizace funkčnějších a méně nákladnějších opatření). 2. Menší množství značení - mnoho situací půjde efektivně nahradit obecnou právní úpravou anebo zjednodušením dopravního značení. 13

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 3. Jízda na kole nejen při pravém okraji vozovky - v mnoha situacích je bezpečnější průjezd na jízdním kole nikoliv při pravé straně vozovky, ale středem jízdního pruhu, zejména na úzké vozovce bez možnosti bezpečného předjíždění, při průjezdu okružní křižovatkou apod. (dosud je tento způsob průjezdu v rozporu s obecnou právní úpravou). 14

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 4. Nepovinné použití opatření pro cyklisty - infrastruktura vždy nemusí vyhovovat širší škále potřeb uživatelů, proto by měla být zachována možnost individuální volby s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu (například rodina s dětmi na výletě má zcela jiné požadavky pro jízdu na kole než ten, kdo jede rychle do práce). 15

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 5. Víceúčelové pruhy - z prostorových důvodů často nelze vytvořit samostatné cyklistické pruhy, pásy ani stezky tam, kde společný provoz s automobilovou dopravou není optimální. Víceúčelové pruhy vhodně přerozdělují alespoň provoz jízdních kol a osobních vozidel a zvyšují tak celkovou bezpečnost provozu. 16

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 6. Prostor s preferencí převažujícího druhu dopravy - umožnění legálního průjezdu na kole v liniovém průběhu stezky pro chodce, průjezdu vybraných vozidel po stezce pro cyklisty (např. Jihlava – Třebíč - Raabs) apod. 17

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 7. Stezka podél hlavní komunikace - možnost vyznačit v místech křížení přednost na stezkách 8. Křížení stezky pro chodce a cyklisty s vozovkou - stále není vyřešena jedna z nejčastějších dopravních situací – křížení vozovky a stezky pro chodce a cyklisty se společným provozem. 18

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 9. Sjednocení práv a povinností ve shodných situacích - u přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty jsou dnes práva povinnosti zcela odlišné: dopravní značení by mělo působit intuitivně a při obdobném provedení by měla platit obdobná práva a povinnosti, včetně možné preference pohybu ve směru pěší a cyklistické vazby anebo ve vozovce. 19

Návrh legislativních úprav 2012 4. LEGISLATIVNÍ bariéra Návrh legislativních úprav 2012 10. Cykloobousměrky - umožnění plošného zavádění obousměrného provozu jízdních kol v jednosměrných komunikacích. 11. Světelné signalizace / křižovatky - zohlednění rozdílných rychlostí a způsobu průjezdu jízdích kol a automobilů (umožnění realizace nepřímého levého odbočení, cyklistické pruhy s vlastními návěstidly apod.). 20

Výhled Výhled: 2012 - 2015 Sjednocení požadavků - spolupráce měst a obcí s Cyklostrategií (převážně interní jednání) Aktivní iniciační proces Cyklostrategie s podporou měst a obcí (přenos požadavků na půdu odpovědných ministertev, resp. vlády ČR a do poslanecké sněmovny, resp. senátu) Komunikace s veřejností (nejen odbornou) – PR, vzdělávání, osvěta atd. 21

5. AKTUALIZOVANÁ CYKLOSTRATEGIE

Děkujeme za pozornost Ing. Jaroslav Martinek +420 602 503 617 Jaroslav.martinek@cdv.cz Ing. Květoslav Syrový slavasyrovy@gmail.com