Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1
Část A: Zkušenosti z projektu Zelená technice Cílem projektu byla motivace vnímání technických věcí kolem nás a to jako materiálů, struktur, technologií a procesů Projekt byl určen pro žáky 7. a 8. tříd ZŠ pro studenty sekundy a I. a II. ročníku gymnázia Jak jsme zjistili o co mají žáci zájem dotazník – na základě výsledků vzniklo 10 oblastí část výuková + část laboratorní Moderní technologie Přírodní materiály Kompozitní materiály Polymerní materiály Kovy Keramika Sklo Mikroskopie Energie Povrchové jevy 2
Část A: Příklad – Přírodní materiály 3
4
Část A: Zkušenosti z projektu Zelená technice Hodnocení projektu Žáci mají znalosti z předmětů fyzika, biologie, chemie odpovídající úrovni 7. a 8. třídy Zájem o výklad záleží na škole a složení kolektivu žáků Výklad je zajímavý pro jednotlivce, nelze zaujmout všechny Význam projektu Prvotní seznámení s více nebo méně známými jevy, materiály a strukturami Propojení základních znalostí z přírodovědných předmětů s moderními technologiemi a technikou kolem nás Vysvětlení na jednoduchých příkladech, které žáci znají Zavedení pojmu materiálový a technologický cyklus 5
Část B: Připravovaná projektová žádost Teorie v praxi Teorie v praxi volně navazuje na Zelenou technice Projekt je určen pro žáky SŠ ve věku od 16 do 19 let (3. a 4. ročník) Cílem projektu je propojení teorie s praxí, respektive usnadnění pochopení vybraných pojmů a jevů na základě jejich předvedení a vysvětlení jejich využitelnosti v praxi Realizace 8 kurzů vycházejí ze základů fyziky, chemie, biologie a odborných předmětů Proč V tomto věku mají studenti již větší znalosti a vytváří se i zájem o některý předmět či obor Volí si směr dalšího studia nebo vybírají zaměstnání Kurzy jsou využitelné pro motivaci k dalšímu studiu: přírodovědných oborů technických oborů okrajově i humanitních oborů (historie, archeologie) 6
Část B: Připravovaná projektová žádost Teorie v praxi 1) Mikroskopie Optická mikroskopie Rastrovací elektronová mikroskopie Mikroskopie atomových sil 2) Rentgenová difrakce 3) Termické analýzy 4) Destruktivní a nedestruktivní zkoušení materiálů 5) Matematicko - fyzikální kurz z metrologie 6) Plazma a možnosti jeho využití 7) Nanomateriály a nanotechnologie 8) Polymery a biopolymery 7
Část B: Připravovaná projektová žádost Teorie v praxi Motivace V kurzech se studenti seznámí s konkrétními výzkumnými úkoly řešenými v oblasti nových materiálů a technologií Budou seznámeni s problémy, které se řeší v průmyslové praxi Individuální přístup lektorů – 2až 3 studenti v kurzu Mladí lektoři kurzů Přístup žáků k modernímu vybavení laboratoří – zajímavé například pro řešení zadaných ročníkových prací Propojení - „most“ mezi SŠ a VŠ Kurzy nenahrazují základní výuku, ale snaží se ji zajímavým způsobem rozšířit. Kurzy s technickým vybavením takovéhoto rozsahu zatím nikdy nebyly žádnou českou VŠ nabízeny ani realizovány. Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace TUL umožní využít špičkové laboratorní vybavení, vysoce kvalifikovanou obsluhu a vhodné prostory. Odhadovaná celková cena zařízení, která budou pro tyto kurzy k dispozici, se pohybuje kolem 45 miliónů Kč. 8
? Děkuji za pozornost. 9