Hodnocení rizik v procesu EIA/SEA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Advertisements

Integrovaný systém řízení (ISŘ)
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Facility management ČSN EN
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Hodnocení rizik v procesu EIA/SEA
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Michal Musil 10. listopadu 2011
Ochrana kritické infrastruktury
Integrovaná střední škola,Slaný
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Eva Měráková, Lenka Jandová
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Koncepce environmentální bezpečnosti
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Proces řízení rizik.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Přístup k posouzení rizika
Mgr. Magdaléna Peterková
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Přehled živelních pohrom
Program bezpečnostního výzkumu České republiky
Transkript prezentace:

Hodnocení rizik v procesu EIA/SEA PROGRAM 29.09.2010  Hrozba a riziko v denním životě  Teorie rizika  Metodologie rizika  DEMO-příklady rizikové analýzy v ČR v rámci EIA/SEA  Samostatná práce účastníků semináře  Shrnutí výsledků hypotetického příkladu a závěr

Hodnocení rizik v procesu EIA/SEA Část 1 Hrozba a riziko v denním životě

Pojmy Hrozba též nebezpečí (threat) vyjadřuje potenciální možnost vzniku; existuje, avšak nemusí se projevit. Riziko (risk) představuje kvantikaci pravděpodobnosti výskytu hrozby. Ohrožení (hazard) znamená naplnění charakteristik hrozby do krizového stavu, kdy skupina států, stát nebo obec přijímají ochranná opatření proti uskutečnění nebo pro zmírnění hrozby; například vyhlášení prvého stupně povodňového ohrožení.

Stochastický parametr V procesu EIA/SEA odhad vlivu – dopadu – změny   náhodná veličina v terminologii teorie pravděpodobnosti  rizikový faktor v terminologii analýzy rizika

Pomocné nástroje Systémový přístup  analýza + syntéza Matematický aparát  indexová metodologie Metoda postupných kroků  vstupy + výstupy Formalizované hodnocení  verbálně numerická stupnice Riziková analýza  riziková rozhodovací matice Přijatelné integrované riziko  míra přijatelnosti pro nejméně příznivé agregované (dílčí) riziko Nejistota a nevědomost  princip předběžné opatrnosti Klíčový axiom  hodnota chráněného společenského zájmu

Zdroje rizik ( typy pohrom) přírodní pohromy: povodně, sucho, lesní požáry, vichřice, tornáda, sesuvy svahů, řícení skal, laviny, horké vlhké letní dny, protržení hrází, zemětřesení, nadměrné dešťové nebo sněhové srážky, výrony plynů ze zemského nitra; technologické pohromy: nehody v chemickém a dalším průmyslu, dopravní havárie, velká znečištění životního prostředí, havárie při dopravě a skladování chemických materiálů, indukovaná zemětřesení (důlní či horské otřesy, otřesy indukované přehradami, injektáží tekutin do zemského nitra, čerpáním tekutin ze zemského nitra, umělými explozemi), radiační havárie;  pohromy přímo narušující rovnováhu lidské společnosti: defekty v životním prostředí: hromadné nákazy polních kultur, hromadné nákazy zvířat, defekty v lidské populaci: epidemie a pandemie, defekty v lidské společnosti: defekty ve veřejné bezpečnosti a pořádku, ekonomické sféře, v územní a společenské infrastruktuře, v řízení (uplatnění korupce, požadavků mafie), v informačních technologiích, komunikacích, energetice, peněžnictví, dále kriminalita, terorismus, ozbrojené konflikty, války, atd.

Dominující jevy bezpečnostního rizika se zřetelem k podmínkám ČR.

Světová statistika pohrom podle OECD

Mimořádná událost Definice mimořádné události dle zákona 239/2000 Sb. §2, písmo b) stanoví, že „mimořádnou událostí se rozumí škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo ŽP a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací". Sledovaný parametr systému – v územním průmětu počet zraněných a mrtvých obyvatel, škody na majetku, na životním prostředí, kulturních a historických památkách atd. U technologických a ekonomických systémů – překonání meze normálního průběhu dějů a procesu (obecně je přijímána limita 3-5 % z plánované kodifikované či schválené sledované hodnoty systému).

Postavení rizikové analýzy v procesu EIA/SEA Procesy posuzování rizika a posuzování vlivu na životní prostředí mají společný generický základ. Oba pracovní nástroje jsou výrazně interdisciplinární a jejich aplikace zahrnuje velký počet podobných kroků řešení. V rozporu s tímto zjištěním v obou oblastech posuzování v praxi probíhá nezávisle a paralelně; navíc se zřetelně diferencuje posuzování např. bezpečnostního, ekologického, zdravotního rizika v rámci různých odvětví.

V rámci zemí EU v oblasti EIA existuje silně nekonzistentní praxe. Administrativně v rámci EK je posuzování rizika v působnosti několika generálních ředitelství a výkonných agentur. Vedle GŘ pro životní prostředí to je GŘ pro výzkum, GŘ pro regionální politiku, GŘ pro zdraví a ochranu spotřebitele, GŘ pro záležitosti spravedlnosti, svobod a bezpečnosti, popř. další Signálem vlastní kritiky je dokument EK z roku 2002 (COM(2002)276), který si klade za cíl „konstrukci integrovaného procesu posuzování impaktu“, který následně vyústil do technického průvodce pro IA (EC, 2005).

Postavení rizikové analýzy v procesu EIA/SEA v ČR V dokumentech ČR pro EIA je zmíněna povinnost posoudit riziko např. (viz zák.č. 100/2001 Sb.): § 5 Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí, odst. (3) ... Posuzuje se běžné provozování i možnost havárie; Příloha č. 3, část III. Údaje o výstupech - například množství a druh emisí do ovzduší, množství odpadních vod a jejich znečištění, kategorizace a množství odpadů, rizika havárií vzhledem k navrženému použití látek a technologií; Příloha č. 4, oddíl D - Komplexní charakteristika a hodnocení vlivů záměru na obyvatelstvo a životní prostředí, část III. Charakteristika environmentálních rizik při možných haváriích a nestandardních stavech. S výjimkou kontrolního seznamu (checklist) nejsou uvedeny žádné oficiální metodické požadavky na postup a metodiku posouzení rizika nehody.

Hledání strategie pro zlepšení konceptu EIA/SEA Výzkum a dokument „(IMP)3“ (Lexer et al., 2006)  bezzubost konceptu EIA Nabídnuto šest pro-aktivních scénářů: liší se robustností navrhovaných inovací a mírou integrace posuzování rizika do procesu EIA/SEA. Opatření pro nejvyšší stupeň možné inovace navrhuje podstatnou změnu Směrnice EIA spolu se zpracováním souboru řady nových technických manuálů a zajištění nezbytné organizační podpory. Projektant má být povinen explicitně formulovat hrozby a rizika pro proces EIA, tzn. jejich identifikaci, popis a posouzení. Cílem pro-aktivního chování aktérů v oblasti EIA by měla být snaha obligatorně začlenit riziko jako screeningové kritérium do procesu posuzování a současně vytvořit katalog neopominutelných rizikových ukazatelů pro předběžné zjišťovací řízení.

Postupné dílčí kroky Začlenění explicitního požadavku a povinnosti identifikovat, popsat a posoudit mimořádné nebezpečí a specifická rizika pro člověka a životní prostředí do nové Směrnice EIA; Formulovat explicitní závazné odkazy na Směrnici Seveso II, Směrnici IPPC, apod.; Upřesnit terminologii a definovat některé výrazy např. „environmentální citlivost geografických oblastí potenciálně ovlivněných projekty“ a v Příloze III.2 doplnit povinná kritéria typu „potenciální nebezpečí v prostředí před projektem, zejména náchylnost lokality k výskytu přírodní pohromy“, nebo „zranitelnost projektového prostředí vč. možné potenciální škody v daném místě“; Rozšířit pojem „riziko nehody“ o specifikaci hrozeb, které budou posuzovány v rámci procesu EIA, tzn. přírodní pohromy; vnitřní nehody, které zaviní selhání technologie, lidského faktoru, rozhraní člověk-stroj, vč. různého stupně nestandardního provozu apod.; vnější nehody, které jsou způsobeny uměle (man-made disasters) a v důsledku kumulativního efektu; sabotáže neoprávněných osob, vandalů, teroristů; impakty navrhovaného projektu ve smyslu potenciálního ohrožení zvoleného místa.

Postoje domácí odborné veřejnosti (Motto: Neodepřeš poznané pravdy !) Výsledek E-panelu 2008: Hledání nové strategie EIA/SEA v duchu vědecko výzkumné zprávy „(IMP)3“ je odmítáno; rizika spojená s hrozbou např. nepředvídané přírodní katastrofy, ekonomického rizika nebo teroristického útoku se pro proces EIA/SEA pokládá za „nesmysl a zbytečnost“. Razantní postoj vyjadřuje téze, že tento proces nemůže být „holkou pro všechno“. Příznivý je postoj k námětu zavést riziko jako screeningové kritérium do procesu hodnocení scénářů.

Kritická infrastruktura „Kritickou infrastrukturou se rozumí výrobní a nevýrobní systémy a služby, jejichž nefunkčnost by měla závažný dopad na bezpečnost státu, ekonomiku, veřejnou správu a zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva.“ Důvody, proč se určují kritické prvky, kritické procesy, kritické funkce, kritická infrastruktura a kritické technologie v území jsou dány požadavkem na snížení bezpečnostního rizika v nejširším slova smyslu. Jde o snížení míry zranitelnosti (zvýšení odolnosti) klíčových elementů pro existenci společnosti na všech úrovních organizace a státní správy, zajištění funkčnosti systémů a racionální ochranu KI.

Základní legislativní rámec. Obr Základní legislativní rámec. Obr. 1-1  v ČR definováno 9 oblastí KI a 37 produktů a služeb

Postupné upřesnění přinese projekt “Výzkum nových principů a metod v rámci opatření ochrany obyvatelstva, krizového řízení a zvýšení připravenosti IZS v případě možných účinků chemických, radiačních a jaderných zbraní a jiných nebezpečných látek. Bezpečnostní výzkum v rámci bezpečnostního systému ČR, predikce budoucích změn bezpečnostního prostředí a jejich dopad na bezpečnostní politiku”, řešený pro Ministerstvo vnitra ČR. Jedním z výstupů bude „Návrh certifikované metodiky pro stanovení objektů, produktů a služeb krajské kritické infrastruktury“.

Vizualizace způsobu identifikace KKI metodou devíti postupných kroků Vizualizace způsobu identifikace KKI metodou devíti postupných kroků. Obr. 1-2

Procesní model pro identifikaci KKI. Obr. 1-3

KRITÉRIA Katalog kritérií je definován v rámci tří skupin průřezových kritérií, tj. obětí, ekonomického dopadu a dopadů na veřejnost. Kritéria je třeba dále agregovat s tím, že struktura musí pokrývat prostor hodnocení z pohledu potenciálních hrozeb a zdrojů rizik, objektů infrastruktury, produktů a poskytovaných služeb na území kraje. Cílem je zpracování kvalifikovaného přehledu relevantních hrozeb pro jednotlivé objekty civilní infrastruktury v rámci zájmového území.

Základním kritériem je bezpečnost a zdraví člověka v daném zájmovém území (tomu musí být přiznána absolutní priorita). Toto kritérium je doplněno souborem průřezových kritérií, které umožňují zpracovat multikriteriální rozhodovací analýzu a formalizovaným způsobem určit pořadí potenciálně možných scénářů pro ochranu KKI. Volba kritérií (hledisek, indikátorů, ukazatelů) vychází z aktuálně platné klasifikace KI v ČR z roku 2007 podle Přílohy 1 (Dokument „Oblasti kritické infrastruktury v  ČR“ podle usnesení BRS ze dne 3. července 2007 č. 30).

Průřezová kritéria Průřezová kritéria podle EU (Justice and Home Affairs Council EU ze dne 5. června 2008) jsou definována ve třech robustních skupinách (v souladu se Směrnicí 2008/114/EC)  kritérium obětí (posuzováno podle možného počtu mrtvých či zraněných);  kritérium ekonomického dopadu (posuzováno podle závažnosti hospodářské ztráty nebo zhoršení kvality výrobku či služeb, včetně případných dopadů na životní prostředí);  kritérium dopadů na veřejnost (posuzováno podle dopadu na důvěru veřejnosti, fyzické strádání a narušení každodenního života, včetně ztráty nezbytných služeb).

Paradoxon udržitelného rozvoje Nepřekročitelné hranice fyzikálních zákonů – druhý termodynamický zákon v uzavřeném systému nastane totální degradace báze přírodních zdrojů Absence teoretického zdůvodnění Celosvětový podnět: „Sumit Země I“ 1992 - Konf. OSN o ŽP - Rio de Janiero „Sumit Země II“ 1997 – tzv. „Rio + 5“ - ¨Program další realizace Agendy 21“ – 19. zvl. zas. VS OSN

Čtyři strategické scénáře pro UR (ⅰ) Velmi slabě udržitelný rozvoj zachovat celkové zásoby kapitálových aktiv nezávisle na čase možnost úplné vzájemné substituce přírodního a umělého kapitálu (ⅱ) Slabě udržitelný rozvoj definován koncept kritického přírodního kapitálu udržet populaci a zdroje uvnitř prahových hodnot (homeostáze) (ⅲ) Silně udržitelný rozvoj – přístup ekologické ekonomie chránit přírodní kapitál – princip předběžné opatrnosti (ⅳ) Velmi silně udržitelný rozvoj stacionární stav ekonomického systému – nulový růst ekonomiky nulový přírůstek obyvatelstva

Užitná hodnota přírodního zdroje Neexistuje rovnováha jakéhokoliv druhu materiálových vztahů mezi ekonomikou a životním prostředím !!! Dva koncepční přístupy ekonomie ŽP    (A) Neoklasická ekonomie (environmental e.) oceňování zdrojů na principu ochoty platit (B) Ekologická ekonomie (ecological e.) netržní metody oceňování