VY_32_INOVACE_08_PEK_421_Kop Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_08_PEK_421_Kop Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Kopicová
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie Předmět Písemná a elektronická komunikace Ročník 4. Název tematické oblasti (sady) Písemnosti fyzických a právnických osob, vnitropodnikové písemnosti Název vzdělávacího materiálu Osobní dopisy Anotace Prezentace názorně ukazuje, jaké existují druhy osobních dopisů, jak se tyto písemnosti správně stylizují a formálně píší. Součástí prezentace je i názorná ukázka osobního dopisu. Zhotoveno, (datum/období) 26. června 2013 Ověřeno 3. února 2014
Osobní dopisy Osobní dopisy lze také označit jako osobní korespondenci, kterou píší vedoucí pracovníci (ředitelé, manažeři, majitelé společností a firem) svým zaměstnancům, kolegům, přátelům apod.
Osobní dopisy můžeme rozdělit na dopisy: blahopřejné děkovné omluvné doporučující soustrastné (kondolence) pozvání formou osobního dopisu
Stylizace osobních dopisů Stylizace těchto dopisů se velmi liší od klasických obchodních dopisů zejména v těchto bodech: stylizace závisí především na tom, kdo komu píše příjemce dopisu by měl vždy z textu poznat, že si ho vedoucí pracovník váží tyto písemnosti jsou stylizovány v 1. osobě jednotného čísla odesílatel dopis vlastnoručně podepíše
text by měl být bez frází, zdvořilý, upřímný a srdečný je nutné psát bez překlepů, viditelně opravovaných chyb a především bez chyb gramatických při stylizaci těchto dopisů se řídíme ČSN 01 6910
Formální úprava osobních dopisů Formální úprava těchto dopisů se od klasických obchodních dopisů liší zejména v těchto bodech: píší se na kvalitní čistý papír, formátu A4 jsou vizitkou vedení firmy vlevo nahoře na dopisním papíře (záhlaví dopisu) je uvedeno jméno a příjmení pracovníka, který dopis píše; je zde rovněž uvedena jeho funkce, název a sídlo organizace jednotlivé řádky záhlaví jsou vycentrovány, může být použito i tučné písmo, popř. velká písmena; záhlaví může být i předtištěno
místo a datum odeslání dopisu se píše vpravo, a to vzestupně, měsíc se píše slovem vlastní dopis začíná vždy oslovením, které se píše od levé svislice při psaní dopisu řádkujme 1,5; bude-li text delší, je možné psát i pomocí jednoduchého řádkování dopis členíme do odstavců, nový odstavec lze psát od levé svislice nebo jej odsadíme o 1,25 cm pomocí tabulátoru, lze psát i blokovou úpravou
dopis je ukončen neformálním pozdravem např dopis je ukončen neformálním pozdravem např. Zdraví Vás, Srdečně Vás zdravím apod. adresu příjemce napíšeme od levé svislice pod vlastním textem dopisu, neuvádíme v ní PSČ (poštovní směrovací číslo), spodní okraj by měl být minimálně 2,5 cm osobní dopisy jsou podepsány vlastnoručně, a to vpravo; razítko se nedává
Ukázka osobního dopisu: Jedná se o dopis blahopřejný, ve kterém ředitel společnosti blahopřeje dlouholeté zaměstnankyni k životnímu jubileu.
Použitá literatura: Úprava písemností zpracovaných textovými editory: ČSN 01 6910. Praha: Český normalizační institut, 2007. 45 s. ŠTIKOVÁ, Stanislava. Písemná a elektronická komunikace 2: Uzavírání a plnění kupních smluv. Ing. Stanislava Štiková - KORESPONDENT, Plzeň 2007. Zdroj: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=461&t=19159 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.