Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Bi 1.28 Soustava vylučovací a smyslová Vytvořeno: 01.02.2013 Ověřeno: 14.03.2013 Třída: Ve1
Stavba a funkce živočichů Vzdělávací oblast: Obecná biologie Předmět: Biologie Ročník: 1. ročník Autor: Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: základní informace o souměrnosti viz. učebnice Klíčová slova: mechanoreceptory, chemoreceptory,fotoreceptory Anotace: Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.
Vylučovací soustava Odvádí zplodiny metabolismu, které přechází do tělní tekutiny a jejich filtrací jsou vylučovány. Tím se reguluje poměr vody, solí, koloidů a udržuje správný osmotický tlak v tkáních.
Vylučovací soustava živočichů - přehled U prvoků jsou pulzující vakuoly. U bezobratlých – jsou nefridie – protonefridie (obrvená buňka) metenefridie (obrvená buňka s obrvenou nálevkou). Vzdušnicovci - malpigická trubice Obratlovci – mají ledviny a základem je ledvinové tělísko (nefron).
Smyslové orgány Zajišťují spojení s vnějším prostředím, jsou to tzv. exteroreceptory = smyslové orgány. Spojení s vnitřním prostředím jsou to tzv. interoreceptory = smyslové orgány.
Mechanoreceptory Hmat – vnímá tlak, bolest. Polohu – víme kde je dole a nahoře. Sluch – vnímá zvuk. Proudový smysl – u vodních živočichů – ryby mají postranní čáru, kterou vnímají změnu tlaku a proudění vody.
Termoreceptory Zachytí změny teploty. Hmyz je má na tykadlech. Obratlovci na povrchu těla.
Chemoreceptory Zachytí chemické látky prostředí. Jsou to čichové a chuťové orgány. Čichová sliznice Chuťová sliznice
Chemoreceptory
Fotoreceptory Vnímají světlo. Světločivné buňky na těle žížaly. Oči – zrakové buňky na určitém místě těla. Vzhled očí: medúza – ploché. ploštěnky – miskové měkkýši – polárkové hlavonožci a obratlovci – komorové členovci – složené
Otázky a odpovědi 1. Jak se nazývá ledvinné tělísko? Nefron. 2. Které orgány informují o chemických látkách prostředí? Čichové a chuťové orgány. 3. Jaké oči mají hlavonožci a obratlovci? Komorové.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN 80-7235-314-4. http://www.latinsky.estranky.cz/fotoalbum/smyslova-soustava/smyslova-soustava/jazyk-se-zonami-vnimani-chuti--pohled-shora-.png.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.