Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 2. 65 Dědičnost monogenních znaků Vytvořeno: 21.02.2013 Ověřeno: 21. 02. 2013 Třída: Ve2

2 Genetika Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:Mendele, monohybridní křížení Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Historie Jsou určeny malou skupinou genů – geny velkého účinku, tzv. majorgeny. Znaky které přenáší jsou kvalitativní: tvar, barva, rohatost,… Jsou málo ovlivněny prostředím. Studoval je J.G. Mendele v letech 1854 – 1865 na křížencích hrachu setého v Brně – v Augustiniánském klášteře. V roce 1900 (po 35 letech), kdy je ověřili a publikovali další vědci, byly pochopeny. Formuloval obecně platná pravidla – Mendelovy zákony.

4 Monohybridní křížení Křížíme mezi sebou jedince, llišící se jedním párem rozdílných znaků. Rozlišujeme monohybridní křížení s úplnou a neúplnou dominancí.

5 Monohybridní křížení s úplnou dominancí PBBXbb Gamety samičí- B Gamety samčí - b F 1 BbXBb Kombinační čtverec Genotyp 1:2:1 Fenotyp3:1

6 Monohybridní křížení s neúplnou dominancí PBBXbb Gamety samičí- B Gamety samčí - b F 1 BbXBb Kombinační čtverec Genotyp 1:2:1 Fenotyp 1:2:1

7 Kontrolní otázky 1.Kdo dělal pokusy na hrachu? J.G.Mendele. 2. Jak říkáme genům přenášející kvalitativní znaky? Geny velkého ůčinku. 3. Jaké poměry fenotypové a genotypové vznikají monohybridním křížení s úplnou a neúplnou dominancí? F 3:1,G 1:2:1, který je totožný s fenotypem při neúplné toleranci.

8 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 2 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN 80-7235-314-4. http://www.spektrumzdravi.cz/5.-cytogenetika Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google