Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 2. 79 Společenský život živočichů Vytvořeno: 21.04.2013 Ověřeno: 10. 05. 2013 Třída: Ve2

2 Etologie Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:námluvy, páření Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Společenský život - úvod • Každý druh žije v oblasti rozšíření - areálu. • Obývá jen určité místo – biochor. • Přesnější určení místa (koruna stromu) – biotop. • Pro jedince, pár se dělí na okrsky – teritoria.

4 Velikost teritora • Podle velikosti zvířete. • Podle způsobu výživ.y • Podle úživnosti biotopu. • Příklady: • Ještěrka – 30 -40 m 2 • Labuť – 1km 2 • Srnec – 0,1km 2 • Jelen – 0,25km 2 • Tygr – 2Okm 2 • Teritorium si zvířata chrání a jeho hranice značkují – zvukově, pachově, opticky.

5 Rozmnožování • Základní projev sezóního rytí. • Sezóní rytí – má 3 fáze: 1. obsazení teritoria 2. námluvy 3. páření

6 Námluvy • Jsou složité, druhově charakteriystické, instiktivní projevy mezi samcem a samicí. U ptáků říkáme námluvám tok. U savců – říje. Je pro ně charakteristické: • imponování - zdůrazní velikost • zbarvení • naznačení chování • předání darů ( rybák – rybku, brkoslav bobuli) • triumfální ceremonie

7 Páření • Probíhá po námluvách. • U každého druhu je proces jiný, tak nedojde k mezidruhovému křížení. • Samice mívají pravidelné cykly – ovulace. • Někdy k ovulaci dojde až při námluvách, při páření (kočka, králík).

8 Péče o potomstvo • Výstavba hnízd, nory, atd…. • Krmení a ochrana mláďat. • Péče o čistotu. • Vodění mláďat až do samostatnosti. • Kdo se o potomstvo stará? • Rodina rodičovská – oba se starají (husy). • Rodina mateřská – matka se stará (kachna). • Rodina otcovská – otec se stará. • Velká rodina – i ostatní členové druhu (vlčí smečka).

9 Otázky a odpovědi • 1. Jak si zvířata chrání své teritorium? • Značkují si jej. • 2. Vyjmenuj 3 fáze rozmnožování zvířat? • Obsazení teritoria, námluvy, páření. • 3. Jak se říká námluvám u ptáků a savců? • Tok, říje. • 4. Když se stará o potomstvo velká rodina, tak kdo se stará? • Ostatní členové druhu.

10 Použité zdroje • BUMERL, J. a kol.: Biologie 2 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN 80-7235-314-4. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google