Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 1.26 Soustava trávicí Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve1
Orgánové soustavy Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:1. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o souměrnosti viz. učebnice Klíčová slova:dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, střevo Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.
Trávicí soustava Prvoci a někteří paraziti přijímají potravu osmoticky. Houby už mají prvostřevo. Nezmar má láčku. Trávící trubice. Má 2 otvory - ústní a řitní.
Trávicí soustavy
Ústní orgán živočichů Jak vypadají ústní orgány pro příjem? Hmyz má bodavě sací. Pijavice má chitinové čelisti. Plži mají radulu. Členovci mají kusadla čelisti obratlovci zuby.
Trávicí trubice Trávicí trubice po vývoji je tvořena: Dutinou ústní, hltanem, jícnem, žaludkem, střevem, řití. Do trávicí trubice ústí žlázy: Slinné Žaludeční Játra Pankreas Napomáhají trávení.
Trávicí soustava Umožňuje metabolické procesy: Trávení Vstřebávání Zažívání
trávení Jde o enzymatický rozklad na látky jednodušší, vstřebatelné. Houby – vnitrobuněčné – přímo v buňkách. Obratlovci – mají trávení mimobuněčné, enzymy štěpí potravu v dutině trávicí. Pavouci – mimotělní trávení - vstřikují do těla objeti enzymy.
Vstřebávání Je to přechod látek z trávicí trubice do tělních tekutin, které živiny rozvedou na místo určení.
Zažívání Přijmuté látky se syntetizuje na látky vlastní. Příklad: Přijatá bílkovina se mění na bílkovinu - stavební látku vlastní.
Otázky a odpovědi 1. Které dva otvory má trávicí trubice? Ústní a řitní. 2. Části trávicí trubice po vývoji? Dutinou ústní, hltanem, jícnem, žaludkem, střevem, řití. 3. Vyjmenuj 3 základní metabolické procesy? Trávení, vstřebávání, zažívání.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.