Gymnaziální fyzika Aleš Trojánek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Kariérové poradenství
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Databáze.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
PT – obecná charakteristika
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Lékařské zobrazovací metody
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
Gramotnost: definice pojmu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Elektrické a magnetické momenty atomových jader,
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_19  Název materiálu: Fyzika elektronového obalu atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace:
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
Jak pozorujeme mikroskopické objekty?
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Vybrané kapitoly z fyziky se zaměřením na atomistiku a jadernou fyziku
Průřezová témata.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Zprovoznění experimentu "Elektronspinová a jaderná magnetické rezonance" pro pokročilé praktikum T. Přeučil, J. Kubant (Gymnázium Jaroslava Seiferta) Ing.
KVANTOVÁNÍ ELEKTRONOVÝCH DRAH
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
GLOBÁLNÍ ROZVOJOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ ZDROJE METODICKÉ PODPORY PaedDr. Markéta Pastorová
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Elektronový obal atomu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Úvodní hodina, plán výuky
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Reforma školství v ČR.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
podzim 2008, sedmá přednáška
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Gymnaziální fyzika Aleš Trojánek

Proč učit fyziku (na gymnáziu) (či zda vůbec učit fyziku) Součást všeobecného vzdělání a kultury vůbec Praktické hledisko (jak některé věci „fungují“) Příprava k pomaturitnímu studiu (zejména na univerzitě) … První dva důvody se týkají všech žáků, tj. i budoucích politiků, novinářů, umělců, právníků apod.

Jak učit fyziku Obsah a rozsah (prochází vývojem,…), jaká je minimální dotace pro všechny, záleží na počtu hodin?,… jaká je minimální dotace pro všechny, záleží na počtu hodin?,… Formy a podání (zajímavé a přístupné,…) (zajímavé a přístupné,…) Učebnice (přitažlivé,..) …

Příklady poznatků, které by si měl každý (nebo skoro každý) žák odnést z gymnaziálního fyzikálního vzdělávání porozumět pojmu aritmetický průměr znát jiné závislosti než lineární vědět, že nemůže fungovat perpetuum mobile ani 1., ani 2. druhu neděsit se při vyslovení slova jaderný kriticky posuzovat nestandardní lékařské postupy …

O čem by se mohlo ve fyzice vykládat Řada nových aktuálních témat: kosmologická tematika kvantová teleportace, kvantová kryptografie, kvantové počítání,… zpomalování a zastavování světla, nanotechnologie nové diagnostické metody (PET, NMR,…)

Jaderná magnetická rezonance (NMR) Ve vnějším mag. poli B (viz obr.) má proton (atomu vodíku v kapce vody) spinový mag. dipólový moment μ z souhl. nebo nesouhl. orient. vůči B Střídavým elmag. polem může dojít k překlopení spinu hf = 2 μ z B (NMR) hf = 2 μ z B (NMR) B stálé mag. pole B 1 malé lokální pole hf = 2 μ z (B + B 1 ) hf = 2 μ z (B + B 1 )

Protony v lidských tkáních jsou obklopeny různým magnetickým prostředím. Příslušná část těla je umístěna do vnějšího magnetického pole, lokální rozdíly se při zpracování počítačem zobrazí….Žádné jaderné záření! NMR tvoří základ analytické metody (spektrum jaderné magnetické rezonance), na principu NMR je založena i zobrazovací technika- NMR tomografie

PET (pozitronová emisní tomografie) V molekule O 2, H 2 O jádro kyslíku jádro kyslíku p → n + e + + ν p → n + e + + ν → + e + + ν → + e + + ν e + + e - → γ + γ e + + e - → γ + γ (anihilace) (anihilace) detekce fotonů Fyzikálně bohaté téma Kde se berou označené atomy? (cyklotron) …

Hodinové dotace fyziky 1. r. 1. r. 2. r. 2. r. 3. r. 3. r. 4. r. 4. r. ∑ Hum. větev Např. rok

Hodinové dotace fyziky,… 1. r. 1. r. 2. r. 2. r. 3. r. 3. r. 4. r. 4. r. ∑ min ∑ min RVP GV Člověk a přír. (5 před.) P P V V GVM (2) 2 (2)10(12) Minimum: poslední řádek (?),věc fyziků, učitelů fyziky a přípravy učitelů fyziky!

Dva citáty nakonec (1.) Mnozí lidé dnes tráví svůj volný čas cestováním. Má-li si člověk se zájmem prohlížet pamětihodnosti města, musí na to být připraven, např. tak, že zná historii. Nejvyššího uspokojení dosahuje ten, kdo samostatně nachází souvislosti a smysl viděného a porovnává je s historií jiných zemí nebo se současností. Aby člověk dosahoval plného uspokojení, musí k tomu být veden a musí to odpovídat jeho tvůrčím schopnostem. Mnozí lidé dnes tráví svůj volný čas cestováním. Má-li si člověk se zájmem prohlížet pamětihodnosti města, musí na to být připraven, např. tak, že zná historii. Nejvyššího uspokojení dosahuje ten, kdo samostatně nachází souvislosti a smysl viděného a porovnává je s historií jiných zemí nebo se současností. Aby člověk dosahoval plného uspokojení, musí k tomu být veden a musí to odpovídat jeho tvůrčím schopnostem.

Dva citáty nakonec (1.) P. L. Kapica (1970) P. L. Kapica (1970) Cílem vzdělání tedy je nejenom poskytovat člověku všestranné znalosti potřebné Cílem vzdělání tedy je nejenom poskytovat člověku všestranné znalosti potřebné k tomu, aby se stal plnocenným občanem, ale také v rozvíjení samostatnosti myšlení, nutného pro rozvoj tvůrčího chápání světa, který člověka obklopuje. k tomu, aby se stal plnocenným občanem, ale také v rozvíjení samostatnosti myšlení, nutného pro rozvoj tvůrčího chápání světa, který člověka obklopuje.

Dva citáty nakonec (2.) Před dvěma lety jsem četl v LN článek, ve kterém jeden biolog s velkým doktorátem pronesl výrok: „Je mi 50 let a celý život jsem nepotřeboval k ničemu diskriminant kvadratické rovnice“. Když to říkají někteří herci nebo zpěváci, tak bych to snad pochopil. Je to sice poněkud zvláštní, sdělovat třináctiletým dívkám, že jejich idol měl pětku z matematiky, ale budiž. Výrok z úst biologa je závažnější. Já bych také mohl říci, že je mi 50 let a v životě jsem k ničemu nepotřebovat trepku, nezmara a krásnoočko zelené. l Před dvěma lety jsem četl v LN článek, ve kterém jeden biolog s velkým doktorátem pronesl výrok: „Je mi 50 let a celý život jsem nepotřeboval k ničemu diskriminant kvadratické rovnice“. Když to říkají někteří herci nebo zpěváci, tak bych to snad pochopil. Je to sice poněkud zvláštní, sdělovat třináctiletým dívkám, že jejich idol měl pětku z matematiky, ale budiž. Výrok z úst biologa je závažnější. Já bych také mohl říci, že je mi 50 let a v životě jsem k ničemu nepotřebovat trepku, nezmara a krásnoočko zelené. l

Dva citáty nakonec (2.) Dva citáty nakonec (2.) Až bude nařízeno, že ve škole budeme učit žáky pouze to, co lze okamžitě uplatnit v praktickém životě, tak nechci být učitelem. \Mám dojem, že v diskuzích o všeobecném vzdělání se začíná nadměrně užívat ekonomické terminologie. Domnívám se, že hlavním cílem vzdělání nemůže být uplatnění na trhu. Primárním cílem výuky matematiky je vychovat svobodného člověka, kterému vzdělání umožní prožít kvalitnější život. D. Hrubý (2004) Až bude nařízeno, že ve škole budeme učit žáky pouze to, co lze okamžitě uplatnit v praktickém životě, tak nechci být učitelem. \Mám dojem, že v diskuzích o všeobecném vzdělání se začíná nadměrně užívat ekonomické terminologie. Domnívám se, že hlavním cílem vzdělání nemůže být uplatnění na trhu. Primárním cílem výuky matematiky je vychovat svobodného člověka, kterému vzdělání umožní prožít kvalitnější život. D. Hrubý (2004)

ŠVP na GVM Budeme se (snad) „specializovat“ na kvalitní všeobecné vzdělání všech studentů ve všech oborech na kvalitní všeobecné vzdělání všech studentů ve všech oborech

Systematická usilovná práce přinese ovoce