RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. Tvořivá biologie RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. Plzeň, 6. května 2010
SOKRATES/COMENIUS/ SOFIA (128958-Cp-1-2006-1-FR-COMENIUS-C2.1), « Science orchestration preparing holistic-inducting actualisation »
Projekt EU – 5 univerzit: University of Cyprus, Nicossia, Kypr St Patrick’s College, Dublin, Irsko Univerza v Lubjana, Slovinsko Západočeská Univerzita v Plzni, Česká republika UCO (Catholic University) Angers Francie.
Sophia
Dr. Z. Chocholoušková M. Dolenská Česká republika Dr. Z. Chocholoušková M. Dolenská P. Prknová Kypr C.Angeli Irsko H. Gash T. Mc Cloughlin Francie P.Picot, B. David Slovinsko B. Badj S. ROBERT Kypr N. Valanides
Konstruktivistický přístup Klasická vyučovací hodina v ČR je založena na výkladu učitele. Poté učitel napíše poznámky na tabuli a děti si je opíší do sešitu. Při konstruktivistické hodině učitel motivuje žáky k vytváření problému (emočního a rozumového). Společně se snaží nalézt řešení. Děti nejen pozorují, ale i vytvářejí vlastní pokusy a vysvětlují své myšlenky týkající se problému. Jejich poznatky se doplňují o nové informace a posouvají je na vyšší úroveň. x
Konstruktivistický přístup Motivační část – vytváření rozumového a emočního problému Žákovský či frontální experiment Vytváření/ testování jednoduchých hypotéz Meeting v Dublinu, 2009
241 učitelů nižšího stupně SŠ Cílová skupina : 80 - 1. stupeň ZŠ základních škol 164 – nižší stupeň středních škol 693 žáků prvního stupně ZŠ a 675 žáků nižšího stupně SŠ 261 učitelů 1. stupně ZŠ 241 učitelů nižšího stupně SŠ
Základní otázka: Jsou učitelé přírodních věd schopni experimentovat a používat jiné přístupy ve vyučovacím procesu?
Témata vyučovacích modulů v jednotlivých zemích: Irsko Síla Hustota Kypr Světlo a stín Spalování Slovinsko Poznávání rostlin Fotosyntéza Česká republika Voda Výživa Francie Dýchání
Moduly vytvořené během projektu v ČR Modul 1 – voda Modul 2 – výživa Modul 3 – směsi Modul 4 – smysly (zrak) Meeting v Ljubljaně, 2008
Proč se říká Zemi „MODRÁ PLANETA“?
Otázky pro všeználky Napište, co jste právě viděli na obrázcích. Vytvořte z napsaných pojmů skupinky, podle vašeho uvážení. Připište, co jednotlivé obrázky ve skupinkách spojuje. Už víte o čem si dnes budeme povídat?
Co jsme viděli? Déšť na ulici Oblaka před tornádem Západ slunce u moře Ledová kra na moři Ledovec Oblázkové dno Obláčky Oblaka z letadla Padající kapka Sněhová vločka Kroupy Jinovatka Kresba mrazu na skle
Příklady skupinek
Otázky pro neználky Každý z vás nyní napíše, co by vás o těchto obrázcích zajímalo. Pokud chceš znát odpověď, přihlaš se a řekni otázku. Možná ti odpoví spolužák, učitel nebo encyklopedie.
Pokusy pro žáky Ledová kostka v kádince Rostlina v plastovém sáčku Zamžené zrcadlo
Voda Různé formy vody na Zemi: mrak, pára, sníh, led, kroupa, kapka, déšť, moře, řeka, louže, jinovatka … Tyto podoby jsou dány skupenstvím vody Pevné skupenství – led, sníh, kroupa Kapalné skupenství – voda, kapka Plynné skupenství – pára, mrak
Najděte konkrétní příklady těchto forem vody.
VODA Za jakých podmínek vzniká led? Za jakých podmínek vzniká pára?
Už víš proč se říká Zemi „MODRÁ PLANETA“?