Eye tracking ve vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Identifikátor materiálu: EU
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Využití časových řad v analýze dat
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Optické vlastnosti oka
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Psychické stavy.
Maturita 2015.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Video detektory pohybu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Flat shapes - obvod geometrických útvarů - matematika Holasová Alena - ZŠ a MŠ Ostrava - Zábřeh, Kosmonautů 15 Metodické pokyny pro učitele Předmět:
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Vymezení, funkce, zdroje
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Strukturální fondy EU a ICT v polygrafických podnicích Pavel Karásek.
Elektronické měřicí přístroje
Jednotky času - procvičování
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
Interpretace výsledků modelových výpočtů
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Hana Cídlová, Lenka Žemličková
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v polovodičích. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají využití dalších.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
„Stroop-Simonov“ test Prostorová varianta. Dobrý den, následující elektronický test obsahuje 8 částí. Nejdřív, prosím, uveďte KÓD, který jste obdržel/a.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Statistická významnost a její problémy
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Co je kognitivní psychologie?
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_15_Konverzace v Aj 6. ročník_ Reading Téma: Reading CZ.1.07/1.4.00/
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Pravidla pro tvorbu výukových PowerPointových prezentací
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Pozornost a vědomí.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Co je kognitivní psychologie?
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Eye-Trackingový výzkum mezikulturních odlišností ve zrakovém vnímání
Transkript prezentace:

Eye tracking ve vzdělávání Problémy fyzikálního vzdělávání 3. 1. 2013 Martina Kekule

http://zentrum-bildungsforschung. hu-berlin. de/ http://zentrum-bildungsforschung.hu-berlin.de/?Veranstaltungen:Seminar%3A_Research_in_Education_with_Mobile_Eyetracking_MET

Co je eye-tracking? řízení, facebook, třída, nádraží gorila

Zařízení mobilní pevně stojící hlava fixovaná pohyb hlavou volný obrázky text a obrázky videa webovky, letáky Učebnice, úlohy čtení v terénu zákazníci v obchodě sportovci řidiči učitelé, žáci

Zařízení SMI http://www.smivision.com/ http://www.youtube.com/user/smieyetracking Dobré mobilní brýle Tobii http://www.tobii.com/ User friendly, zaměření na marketing ASL http://www.asleyetracking.com/Site/ EyeLink http://www.sr-research.com/ Pro vědecké účely, přesný

Pohyby oka 6 svalů pohyby: nahoru/dolů, doleva/doprava, twist Signály kontrolující pohyb očí: Reflexivní (polokruhové kanálky) Bezděčné (superior colliculus) Volní (mozková kůra)

Ostrost vidění Největší ostrost 2° přesnost metody

Jak to funguje? Video-based Combined Pupil/corneal reflection Reflexe od očního pozadí Infračervené světlo (např. 3,5 mW/cm2, 70 cm) Kamera snímající oko/oči

Jak to funguje? 4 Purkyněho odrazy P1 vnější rohovka P2 vnitřní rohovka P3 povrch čočky P4 zadní stěna čočky typicky P1 a střed zornice Dual eye-tracking P1 a P4 P1 a střed zornice: mění se s pohybem očí, ale zůstává téměř neměnná při malém pohybu hlavy Dual: separate translational and rotational eye movements

3D gaze tracking method using Purkinje images on eye optical model and pupil Ji Woo Leea, Chul Woo Choa, Kwang Yong Shina, Eui Chul Leeb, Kang Ryoung Parka, , a Division of Electronics and Electrical Engineering, Dongguk University, 26, Pil-dong 3-ga, Jung-gu, Seoul 100-715, Republic of Korea b Division of Computer Science, Sangmyung University, 7 Hongji-dong, Jongno-gu, Seoul 110-743, Republic of Korea http://dx.doi.org/10.1016/j.optlaseng.2011.12.001, How to Cite or Link Using DOI Permissions & Reprints Optics and Lasers in Engineering Volume 50, Issue 5, May 2012, Pages 736–751

Left eye rotate to fixate nine points during calibration.

Nevýhoda této metody Nutná kalibrace! Nelze použít u zvířat, malých dětí Existují např. čočky viz obr.

Historie Louis Emile Javal (1839 - 1907) studium očních pohybů sledování čtení Edmund Huey (1870-1913) sledování očních pohybů mechanicky bolestivé, pokusné osoby dostávaly kokain a contact lens with a hole in the middle, and an aluminum pointer that moved as the eye moved `The curve shows the movements of the eye in reading six lines, preceded and followed by two free movements of the eye each way, in which it was swept from one end of the line to the other, the beginning and end alone being fixated

Historie 19. stol První pokusy 1920-1960 Behaviorismus – dark era Dodge (1908) první nekontaktní metoda zaznamenání odrazů na fotografickou desku 19. stol První pokusy 1920-1960 Behaviorismus – dark era Od poloviny 60. let Použití v kognitivní psychologii

Co zaznamenáváme? Sakády rychlý oční pohyb ~10-100 ms cca 3-4 x za sekundu Potlačený příjem signálu v době trvání sakády Zřejmě pohyb oka naprogragmovaný dopředu (ballistics) Volní a reflexivní Fixace třes, mikrosakády (rozptyl 1°-2°) 150 – 600 ms, průměrně 200-250 ms 90 % času

Proč? Porozumění procesům týkajícím se pozornosti.

Lidské oči x oči ostatních primátů mnohem větší bělmo  mnohem jednodušší zjistit, kam se dívá někdo druhý Směr pohledu  prostředek komunikace (i malé děti jsou k tomuto senzitivní)

Visual attention Many filtered into few for perception. Humans are finite beings that cannot attend to all things at once. Visual scene inspection is performed minutatim (one by one) not in toto (as a whole).

Visual attention Hermann von Helmholtz (1821-1894) visual attention – nezbytný mechanismus vizuální percepce pozornost může být kontrolována necháváme naše oči klouzat po scéně a tak ji prozkoumáváme oční pohyby odrážejí záměr prozkoumat detail objektu  zjevná pozornost, důraz na „where“

Visual attention William James (1842-1910) Pozornost je aktivní proces Vnitřní proces Předvídáme, máme očekávání Náš zájem odráží to, kam se díváme Informace z periferie může být příčinou přesunu naší pozornosti

Visual attention James J. Gibson (1904-1979) Jsme dokonce více aktivní, než předpokládal James „viewer advanced preparation“ - zda a případně jak budeme reagovat Př. Když očekáváme popis zvířete, chybu v tisku „sael“ budete číst jako seal, pokud očekáváme popis lodi, budeme číst sail Respondentovo očekávání, jaký přijde stimul, může být ovlivněno instrukcemi experimentátora!

bottom-up top-down (modely) Visual attention 2 zdroje informací bottom-up top-down (modely) Bottom-up Daný fyzickým charakterem podnětu Relativní výraznost prvku (např. kontrast) perceptual salience Dominantní během prvních dvou sekund Itti, Koch, Niebur model Top-down faktory předchozí znalosti, očekávání, cíle úlohy  Paradigma expert x začátečník

Analýza očních pohybů Úloha: určit, co je fixace a co je sakáda.

Analýza očních pohybů Úloha: určit, co je fixace a co je sakáda. 2 základní přístupy př. pro mobilní oční kameru: 3 měření v rámci 14 pixelů = fixace Př. Pro EyeLink systém: rychlost > 30°/s = sakáda M, N, D určené empiricky

Eye tracking metrics

AOI video kódování 45 min výuky cca 15 hodin

Fotografie v PowerPointu Výzkumná otázka: zda mají nějaký účel dekorativní obrázky/fotografie? ?? well-designed multimedia presentation?? Klasifikace fotografií podle míry „dekorativnosti“ Dle Pozzer a Roth: 4 kategorie Dekorativní – bez jakéhokoliv vysvětlení Ilustrativní – mají nadpis S vysvětlením – samostatný obr. s krátkou vysvětlivkou Doplňující – odkazy k textu

Fotografie v PowerPointu 15 studentů učitelství 16 slidů (kombinace obrázky/text) Definice AOI (nadpis, text, obrázek, ostatní plocha) Porovnání

Řešení problémů s elektrickými obvody Eyetracking jako doplněk Srovnání experti a začátečníci Posuzování jednotlivých scanpath Vzorek: jednotky respondentů Bez ohledu na obtížnost úlohy experti více kontrolují zadání – schéma obvodu.

Eye tracking při řešení fyzikálních problémů 6 úloh AOI – 3 typy perceptual salience (model) relevantní (na základě posouzení expertů) začátečníci (na základě interview)

Eye tracking při řešení fyzikálních problémů 24 pokusných osob Systém EyeLink 20-40 min Zjišťovány rozdíly v celkovém času fixovaných jednotlivých AOI mezi správnými a špatnými odpověďmi

Eye tracking při řešení fyzikálních problémů Koncept The “quiet eye” (Panchuk and Vickers,2006) Experti se dívají na klíčové oblasti a ne na ty ostatní. Learning to look like an expert is learning where/how/when not to look V 5 z 6 příkladů, ti co odpověděli správně strávili více času na relevantních oblastech. Ti, co řešili nesprávně, více času v oblastech vytipovaných začátečníky/z výzkumů o miskoncepcích. Žádný vliv percepčního kontrastu, ani během prvních 2 s (průměrná doba fixace různá, ale stat. nevýznamný rozdíl)  Visual cues

Eye tracking v práci učitele Situation awareness (Endsley, 1995, 2000) - vnímání smysluplných elementů v daném prostředí porozumění jejich významu a odhad důsledků v blízké budoucnosti Cognitive tunneling (Dirkin, 1983) - zploštění pozoronosti při komplexní úloze Piloti začátečníci se zaměřují pouze na nějaké přístroje (Wickens, 2002) Multitasking

Corey, S. , & Teague, M. (2001). Horus’s horrible day Corey, S., & Teague, M. (2001). Horus’s horrible day. New York: Turtleback books

20 učitelů experti (víc než 5 let praxe) ASL mobile eye dvě učitelky M S4/S6 81%/19% S3/S21 65%/35%

Děkuji za pozornost!

http://www.tobii.com/eye-tracking-research/global/library/white-papers/tobii-eye-tracking-white-paper/