Pedagogika I, II NPED034, NPED035

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika I, II NPED034, NPED035
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Koncepce DVPP pro Českou republiku. Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Management a rozvoj obcí
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Pedagogická komunikace
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika I, II NPED034, NPED035 1. prezentace, 3. 10. 2011 Pedagogika I, II NPED034, NPED035 Akademický rok 2012/13 Pavla Zieleniecová pavla.zieleniecova@mff.cuni.cz Konzultace: osobně středa 14.30 – 15.30, Trója 7. patro, mailem kdykoliv 3.10.2012

Podmínky absolvování předmětu Zimní semestr: 2/0 Z Zápočet: Účast ve výuce min. ¾ (tj. 9 z 12) Čtenářský deník (záznam o každé z přečtených publikací v rozsahu 1 normostrany). Četba – minimálně 4 publikace: povinná (Komenský: Analytická didaktika) + po jedné zvolené publikaci ze tří výběrových okruhů. (Volbu jiné publikace, která není v seznamu, je třeba předem domluvit s vyučující.) Letní semestr: 2/0 Z Zápočet: Účast ve výuce min. ¾ Seminární práce na zvolené téma (možnost zvolit ze seznamu témat) v rozsahu 5 normostran 3.10.2012

Pedagogika I – zimní semestr - sylabus 1. Žák a jeho učení Učení, jeho vnější podmínky a vnitřní předpoklady. Řízení procesu učení, cesta k sebeřízení. Výsledky učení. Kompetence žáků. Hodnocení výsledků učení žáků, jeho cíle, funkce, typy, metody, cesta k sebehodnocení. Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Klasifikace a slovní hodnocení. Problémy školní úspěšnosti žáků. Zjišťování příčin žákova neprospěchu a možnosti jejich překonání. Kázeň a učení, výchovné problémy. Žák a škola, žák mimo školu. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich integrace do běžných tříd, přínosy a rizika. Inkluzivní vzdělávání. 2. Učitel a jeho pedagogická činnost Role učitele a její proměna, učitelská profese, problém autority. Kompetence učitele, jeho sociální dovednosti, verbální a neverbální komunikace. Vyučování jako činnost učitele v interakci s učícím se žákem. Tradiční vyučování a vyučování orientované na žáka. Zpětná vazba od učitele k žákům. Žákovské a učitelské otázky. Příprava učitele na vyučování. Didaktické chyby začínajících učitelů. Legislativní zakotvení učitele, požadavky na kvalifikaci, přípravné a další vzdělávání. Učitel a škola. Hodnocení a sebehodnocení učitele. 3. Cíle vzdělávání a výchovy Cíle vzdělávání. Kognitivní (poznatkové a operační), hodnotové a psychomotorické cíle, se zvláštním zřetelem ke vzdělávání v oblasti matematiky, přírodovědných oborů a informatiky. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Vědomosti, dovednosti, schopnosti a kompetence jako cílové kategorie. Kategorizace cílů, příklad: Bloomova taxonomie. Cíle vzdělávání v závazných školských dokumentech (zvl. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia). Jaké kategorie cílů jsou více/méně zdůrazňovány v reálné výuce na našich školách. Potenciál matematiky, přírodovědných oborů a informatiky k rozvíjení kompetencí žáků. Faktor cíle v činnosti učitele a žáků. Vztah cíle a výsledku vzdělávání. 3.10.2012

Pedagogika II – letní semestr - sylabus 4. Obsah vzdělávání Kultura, věda, technika, umění jako zdroj vzdělávacích obsahů. Didaktická transformace a její úrovně. Obsah vzdělávání, kurikulum, učivo. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Snahy o modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání. Koncept gramotnosti; matematická, přírodovědná, informační, funkční, finanční gramotnost. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Učební plán, učební osnovy, nástup školské reformy a přechod k dvoustupňovému kurikulu. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Standardy vzdělávání. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a učitele rozvíjející vzdělávací obsah a podporující práci s učitele a žáka s ním. 5. Vyučovací metody a organizační formy ,,Neuvědomělý'' metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a organizační formy výuky a jejich rámcová klasifikace. Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže. Vyučovací hodina, její typy a fáze. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování. Otevřené vyučování. Konstruktivistický přístup. Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky. 6. Vzdělávací soustava Vzdělávací soustava v ČR, školy a školská zařízení. Základní legislativní dokumenty. Řízení škol a odpovědnost. Financování škol. Domácí vzdělávání, alternativní školy — příklady a charakteristika. Autonomie škol. Současné tendence vývoje vzdělávací soustavy v ČR. Vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Kvalita vzdělávání, její indikátory. Efektivita vzdělávání. Pedagogická evaluace – na úrovni žáka, školy, vzdělávacího systému. ČŠI a hodnocení škol. Vlastní hodnocení školy. Mezinárodní výzkumy vzdělávání. 3.10.2012

Základní studijní literatura Monografie:  Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Kolář, Z., Vališová, A.: Analýza vyučování. Grada, Praha 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.) Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) (V těchto publikacích kapitoly odpovídající tématům podle sylabu.) Dokumenty: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 – 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 – 10). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně). 3.10.2012

Rozšiřující literatura a okruhy výběrové četby I. okruh Povinná četba Komenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947   Rozšiřující literatura a okruhy výběrové četby I. okruh Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001. Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/2010_09_02_McKinsey&Company_Klesajici_vysledky_ceskych_zakladnich_a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009 OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. http://www.oecd.org/dataoecd/33/47/49479976.pdf Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008 3.10.2012

Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 2. okruh Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011 Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999 Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005 Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004 Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005 Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007 Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003 3.10.2012

Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 3. okruh Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009 Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008 Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000 Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995 Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996 Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004 Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002 Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012 Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 3.10.2012

Otázky, na které budeme hledat odpověď Proč (se) učit, vzdělávat, vychovávat, vyučovat…? → Téma sylabu: Cíle vzdělávání Co je obsahem výchovy, vzdělávání? → Téma sylabu: Obsah vzdělávání Jak postupovat, abychom vzdělávali, vyučovali, vychovávali, učili se… efektivně a kvalitně? → Téma sylabu: Metody a formy výuky V jakých podmínkách? → Témata sylabu: Žák a jeho učení; Učitel a jeho pedagogická činnost; Vzdělávací soustava ČR 3.10.2012

Časový plán ZS Termín Téma 3. 10. 2012 Cíle vzdělávání 10. 10. 2012 17. 10. 2012 24. 10. 2012 31. 10. 2012 Učitel a jeho pedagogická činnost 7. 11. 2012 Výuka se nekoná 14. 11. 2012 21. 11. 2012 28. 11. 2012 5. 12. 2012 Žák a jeho učení 12. 12. 2012 19. 12. 2012 2. 1. 2013 9. 1. 2013 Vyhodnocení semestru Odevzdání čtenářského deníku, kontrola splnění podmínek zápočtu, zápis zápočtu 3.10.2012

Na úvod několik základních termínů v kostce: Učení – psychický proces, v němž jedinec získává (osvojuje si) to, co je nad rámec vrozeného: zkušenosti, vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty, normy, … Vzdělávání (edukace) – proces získávání a rozvoje vědomostí a intelektových a praktických dovedností Vzdělání – stav, jehož dosáhl učící se jedinec prostřednictvím vzdělávání v kognitivní oblasti; souhrn osvojených znalostí (vědomostí, dovedností) Výchova – týká se celé osobnosti člověka. Je to záměrná a cílevědomá činnost, jíž vychovávající podporuje rozvoj osobnosti vychovávaného (tj. nejen stránku kognitivní). Výuka – organizovaný proces edukace, v němž dochází k interakci vyučujícího (učitele) a učícího se (žáka, studenta). Vyučování – činnost učitele v procesu výuky. 3.10.2012

Téma 3: Cíle vzdělávání 1. část = Odpověď na otázku „PROČ?“ = Očekávání, ideální představa o tom, kam by mělo učení, vzdělávání, výchova dospět Cíle formulují různé subjekty (jedinci, skupiny, instituce …), ale: Cíle vzdělávání se vždy vztahují k učícímu se jedinci (jedincům). 3.10.2012

Jak jsou určovány cíle vzdělávání v českém vzdělávacím systému 3.10.2012

Cíle a učební požadavky formulované učitelem „Pyramida“ cílů vzdělávání podle obecnosti Kurikulum plánované realizované dosažené „Bílá kniha“ - Národní program vzdělávání Školský zákon obecné cíle, koncepce, strategie Rámcové vzdělávací programy Státní dokumenty, ze zákona konkretizace konkretizace Školní vzdělávací programy Dokumenty školy, ze zákona konkretizace Cíle a učební požadavky formulované učitelem Realizace naplánovaných cílů Proces výuky výsledky vzdělávání Žák 3.10.2012

Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (2001) http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf = koncepce rozvoje vzdělávacího systému ve střednědobém výhledu (do roku ≈ 2010) Cíle vzdělávání podle Bílé knihy: Rozvoj lidské individuality Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti Výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti Posilování soudržnosti společnosti Podpora demokracie a občanské společnosti Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě Zvyšování konkurenceschopnosti a prosperity společnosti Zvyšování zaměstnatelnosti 3.10.2012

Školský zákon www.msmt.cz, rubrika Dokumenty Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 2 Zásady a cíle vzdělávání Cíle jsou stanovené obecně a pro každý stupeň vzdělávání (§ 57 Cíle středního vzdělávání) 3.10.2012

§ 2, (1) Vzdělávání je založeno na zásadách: a) rovného přístupu každého státního občana České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana, b) zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce, c) vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání, d) bezplatného základního a středního vzdělávání státních občanů České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, e) svobodného šíření poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání světa a jsou v souladu s obecnými cíli vzdělávání, f) zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod, g) hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy, h) možnosti každého vzdělávat se po dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své vzdělávání. 3.10.2012

§ 2, (2) Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména: rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života, získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání, pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti, utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku, získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví. 3.10.2012