Zuzana Drhová, Zelený kruh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INFORMAČNÍ SYSTÉMY EIA/SEA
Advertisements

Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
Implementace Aarhuské Úmluvy Alena Dodoková, Zelený kruh.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Michal Musil 10. listopadu 2011
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Úvodní veřejný seminář Radim Misiaček Ústí nad.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. Ekologie a životní prostředí 2014 Petr Vybral Původní základ prezentace: Barbora Kněžínková, 2011.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
Občanská společnost Participační nástroje environmentální politiky prosinec 2005, Jan Činčera.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Informace o stavu prací na II. plánovací cyklus Zpracovali: Ing. Mgr. Michal Pravec, Ing. Martin Pytloun.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Posouzení vlivů Národního rozvojového plánu pro programové období 2007 – 2013 na životní prostředí Regionální environmentální centrum ČR Praha,
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
Odbor životního prostředí MHMP
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Umisťování staveb.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb.
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Zuzana Drhová, Zelený kruh Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA/SEA) a požadavky Aarhuské úmluvy Zuzana Drhová, Zelený kruh

Východiska Posuzování vlivů na životní prostředí je hlavním nástrojem pro naplňování čl. 6 a čl. 7 Aarhuské úmluvy. Aarhuská úmluva vychází z předpokladu, že informovaná veřejnost má zájem vyjadřovat se ke kvalitě svého životního prostředí. Od veřejné správy se očekává, konzultuje své záměry, programy a plány, a to v co nejranější fázi rozhodovacích procesů. Úmluva nestanovuje jednotný vzorec pro zapojení veřejnosti, ale jako minimum požaduje účinné oznamování, přiměřené poskytování potřebných informací zavedení vhodných postupů pro zapojení veřejnosti do rozhodování zavedení postupů pro zohlednění připomínek

Dvojí charakter účasti veřejnosti Konzultativní účast veřejnosti je ošetřena zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí (100/2001 Sb., ve znění 93/2004 Sb.), kdy se veřejnost může vyjadřovat písemnou formou (v některých případech i na veřejných slyšeních) k projektovým záměrům (politikám a strategiím) z hlediska dopadů na životní prostředí. Smyslem těchto posouzení je expertní vyjádření, zvažující rizika, hledající optimální variantu a navrhující opatření pro zmírnění dopadů na životní prostředí - princip prevence a předběžné opatrnosti.

Dvojí charakter účasti veřejnosti Plnoprávná forma zapojení veřejnosti do rozhodování dává možnost se vyjádřit, ale také se odvolat a rozhodnutí právně napadnout. Tomuto požadavku odpovídá postavení účastníků správních řízení, kterými se mohou stát v některých případech také zástupci veřejnosti - občanská sdružení. Postavení účastníků řízení lze získat: na základě aktivní účasti v procesu EIA, na základě zákonů o ochraně přírody a krajiny (zákon č. 114/1992 Sb), o prevenci průmyslových havárií (zákon č. 353/1999 Sb.), o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC, zákon č. 76/2002 Sb.).

Jak je účast veřejnosti vnímána v praxi? Účast veřejnosti je spojována s prodlužování povolovacích procesů, a tím i prodražování staveb. Otevření veřejné diskuse, zvažování variant z hlediska dopadů na životní prostředí, včetně nulové varianty, v rámci posuzování vlivů na ŽP tupí hrany pozdějších sporů. Při formálnm přístupu dochází k odsunutí nevyřešených problémů do pozdějších fází rozhodovacích procesů – správních řízení s možností odvolání se k soudu a dalších průtahů (plnoprávná účast).

Jak zajistit účast veřejnosti ? Musí se o konání možnosti připomínkovat (písemně či ústně) včas dozvědět Musí ji problém zaujmout (oslovit dotčenou veřejnost) Musí být přesvědčena o tom, že její účast má smysl (není formální)

Formy účasti veřejnosti v rámci EIA/SEA Písemné připomínkování ( ve fázi oznámení, lhůta 20 dní od jeho zveřejnění, ve fázi zveřejnění dokumentace, návrhu koncepce) Veřejné projednání (ke zveřejnění odborné dokumentace, vyhodnocení koncepce, oznámeno min. 5 dní předem) Účast v pracovním týmu posuzovatelů

Proč lidé přijdou na veřejné projednání ? Jsou zvědaví a chtějí mít více informací Obavy. Lidé se cítí být plánovaným záměrem ohroženi – své obavy si chtějí potvrdit či vyvrátit. Mají co k plánovanému záměru říci a veřejné slyšení je místo, kde tak mohou učinit.

Co komplikuje zapojení veřejnosti do posuzování vlivů na životní prostředí? Nedostatek času. Nepřehlednost procesu – neví, co se po nich přesně chce. Přílišná odbornost tématu – nerozumí tomu. Přílišná obsáhlost projednávaných dokumentů. Přílišná obecnost projednávaných dokumentů. Jiné.

Na kterou otázku snáze odpoví veřejnost: A) nebo B) ? A) Pokud připravíme veřejné projednání na začátku posuzování vlivů na životní prostředí (fáze tzv. scopingu) – jak doporučuje Aarhuská úmluva – hlavní otázkou pro veřejnost je: Jaké jsou možné škodlivé vlivy záměru na životní prostředí, na které by se nemělo při posuzování vlivů na životní prostředí zapomenout a které musí být zapracovány do odborné dokumentace? B) Pokud se veřejné projednání koná v pozdější fázi procesu při zveřejnění dokumentace posuzování vlivů na životní prostředí (v ČR častější), otázka pro veřejnost zní: Jaké jsou připomínky ke zpracované dokumentaci vlivů na životní prostředí? Zapomnělo se na něco, je to zpracováno nedostatečně?

Kroky pro zapojení veřejnosti v rámci EIA/SEA (konzultativní účast) Vytipovat dotčenou veřejnost Vybrat vhodné informační nástroje, aby dotčená veřejnost byla o zahájeném posuzování vlivů na životní prostředí informována (internet, místní časopis, odborný tisk, e-mailová rozesílka – přímé oslovení) Poskytnout informace veřejnosti o procesu posuzování vlivů na životní prostředí a jejích právech na účast a možnost se vyjádřit. Zvolit pro veřejnost přijatelnou formu pro vyjádření se ( písemné připomínky x veřejná projednání) Zveřejnit připomínky veřejnosti i to, jak s nimi bylo naloženo – vypořádání připomínek ( např. u SEA na územní plány je povinnost vypořádat připomínky majitelů nemovitostí a obcí, nikoliv veřejnosti, občanských sdružení).

Jaká jsou slabá místa současné praxe? (dle Zprávy o implementaci AÚ) nejasné vyřizování připomínek veřejnosti (chybí definování pojmu dotčená veřejnost) informování veřejnosti zbytečně podrobná dokumentace, která je veřejnosti obtížně srozumitelná (EIA), přílišná obecnost (SEA) veřejné projednání až na konci procesu slabá právní ochrana ( připravuje se na popud EK nový zákon) nedostatečná kontrola, jak jsou doporučení v následných řízeních zohledňována (EIA), chybí monitoring (SEA)

Děkuji za pozornost. zuzana.drhova@ecn.cz