Práce s textem v hodinách biologie - podpora čtenářské gramotnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Advertisements

Absolutistická monarchie ve Francii
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
E-learningové kurzy BC Primary Essentials TKT Essentials Learning Technologies for the Classroom CLIL Essentials.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Setkání kontaktních osob Praha Marta Rybičková.
Příprava odborného textu pro výuku PAVEL KURFÜRST Ústav cizích jazyků LF UP Konference Cizí jazyky na Univerzitě Palackého Olomouc, 20. dubna 2006.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Co má obsahovat prezentace
Vítáme Vás na dnešním odpoledním setkání na téma…
Metoda INSERT Udělejte fajfku na okraji textu, jestliže něco z toho, co čtete, potvrzuje, co jste si věděli nebo si mysleli, že to víte. + Udělejte plus,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Šetření čtenářské gramotnosti
Prezentace záměru aktivit letošního projektu „Regionální konference“
Jak se stát dobrým právníkem?
Metody rozvíjení čtenářských dovedností
Distanční studijní texty
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
SEMINÁŘ Jana Doleželová, Knihovna AV ČR Petra Bártková, Knihovna AV ČR Praha.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Individualita žáků a její rozvíjení
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Obecná didaktika ÚVOD.
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
MGR. PETRA JIRÁSKOVÁ MOC újop uk
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Práce s textem v hodinách biologie - podpora čtenářské gramotnosti Brno 2014

Cíle výuky Zájem o téma, předmět Aktivní práce studentů – smysluplná činnost Kázeň – kdo pracuje, nezlobí Rozvoj čtenářských dovedností – porozumění textu, výběr podstatného Přemýšlivost – téma, věrohodnost, zdroj Rozvoj vyjadřovacích schopností Dovednost veřejně vystupovat Znalost faktů

Východiska pro práci s texty Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) – základní koncept Ideální struktura hodiny: E – U – R E: evokace – úvod do tématu U: uvědomění významu - „nová látka“ - ukázka metod R: reflexe – zopakování, shrnutí, porovnání se znalostmi na počátku hodiny E a R viz odpolední workshop

Metoda: V-CH-D Vím – chci vědět – dozvěděl jsem se Tabulka o třech sloupcích: „vím“ + „chci vědět“ vyplnit před četbou „Dozvěděl jsem se“ vyplnit po četbě + porovnání se sloupci „vím“, „chci vědět“ vím chci vědět dozvěděl jsem se

Metoda: INSERT - podtrhávání podstatných informací v textu - třídění informací pomocí značek: ⌡ znám + nová informace - informace v rozporu s tím, co vím ? nechápu, chci vědět víc - tvorba tabulky INSERT s výběrem označených informací

Tabulka INSERT ⌡ znám + nová informace - rozpor ? nechápu, doplnit 4x libovolně libovoně

Metoda: myšlenková mapa - vyplňování předkreslené myšlenkové mapy nebo tvorba vlastní

Metoda: párové čtení - práce dvojic - společná tichá četba odstavce, vymezené části textu - jeden z dvojice shrne podstatné informace - druhý z dvojice vymyslí otázku, zapsání otázky - při čtení dalšího odstavce výměna rolí

Metoda: podvojný deník Myšlenka, která mne zaujala: Můj komentář k myšlence:

Metoda: poslední slovo patří mně - tiché individuální čtení textu - zapsání zajímavé myšlenky na papír - vyvolaný student přečte myšlenku - ostatní odhadují, proč daná myšlenka studenta zaujala - poslední slovo – student „s myšlenkou“ odhalí, proč ho zaujala - slovo dostane další student s jinou myšlenkou

Metoda: Čtení s předvídáním - rozčlenění textu - proložení otázkami - Co si myslíte, že se dozvíte? - Jaké jste pro to v textu našli důkazy? - Co jste se dozvěděli? - viz přiložený soubor (včely)

Metoda: skládankové čtení - práce ve skupinách - počet členů skupiny podle počtu částí textu - každý člen si připraví výklad k jedné části a vykládá ostatním - psaní poznámek při výkladu

Metoda: domovské a expertní skupiny - v domovské skupině přidělení části textu každému studentovi - přesun do expertní skupiny – studenti se stejnou částí textu - expertní skupina: společná příprava výkladu - návrat do domovské skupiny: postupný výklad jednotlivých částí, psaní poznámek

Metoda: minipřednáška - práce skupin - rozdělení tématu na části (plazi: hadi, ještěři, želvy, krokodýli) - skupina na základě textu připraví výklad své části + poznámky na velký arch papíru, folii - jednotlivé skupiny vykládají před třídou

Metoda: Vennův diagram

Tabulka – porovnání dvou skupin

Příčiny – důsledky (pouště)

Vývojový diagram

Porovnání zdrojů

Metoda ne-a-na nestudovat a nastudovat David Gruber – techniky duševní práce

Tvorba chytrých otázek

„Jak poznám, co je pro vás důležité?“ - společné shrnutí - seznam klíčových slov - opakovací otázky pokrývající celou kapitolu (práce ve třídě, Moodle)

Úskalí a zisky - „Papíry, zase papíry!“ - časová tíseň – střídání metod - náročná domácí příprava - více času věnovaného didaktice, méně času na sebevzdělávání - spokojení spolupracující studenti - učivo zapamatované v hodině - práce, která vás baví

Zdroje textů: Campbell, Neil A.; Reece, Jane B.: Biologie, Computer Press, Brno 2006 Beazley, M.: Tajemství přírody, Blesk, Ostrava, 1993 Burnie, D.: Zvíře, Knižní klub, Praha, 2002 Časopis Respekt Ústav experimentální botaniky – webové stránky www.ueb.cas.cz/cs Osel – webové stránky www.osel.cz

Zdroje Kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Praha, 2002 Steel, J. L., Meredith, K. S., Temple C., Walter, S.: Čtením a psaním ke kritickému myšlení – příručky I – VIII, o. s. Kritické myšlení, Praha, 1997 Hicks, Diana: lektorka kurzu „Two week course for teachers who teach history, geography, a science or maths „bilingually“ in English (CLIL), Colchester, 2007 Mehisto, P., Frigols, M., Marsh D.: Uncovering CLIL. Macmillan, Oxford, 2008 Gruber, D.

Dotazy?