Textová média v DV AR 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Výuka dějin 20. století.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Úvod do učiva dějepisu.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Maturita 2015.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Školní rok 2013/2014. Organizace výuky  Zahájení vyučování v 7:50 (ranní kruh)  Týdenní služba – tabule, květiny, sešity, pořádek ve třídě (vždy dvojice,
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Příběh vojáka z první světové války
Učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
Úvod do studia.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Písemná práce z CJL.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Skupinové interview (Focus group)
Věcné zpracování trochu jinak Ze zkušenosti Centra informačních a knihovnických služeb (CIKS) VŠE v Praze.
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.17 Anotace: Prezentace je zaměřena na výtah, jeho hlavní znaky a funkci. Slouží jako zápis pro žáky. Vzdělávací oblast: český.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Vyhledávání na internetu, SEO
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Vlastenectví a národní tradice.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Úvodní hodina dějepisu Uspořádání učebnice Časová osa Prameny 9. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Zpracování textů efektivně
První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše
Ukázka zpracování referátu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Vzor individuální prezentace
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Informační prameny II. část
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzor individuální prezentace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Číst Havla v praxi.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Textová média v DV AR 2013/2014

Uplatnění TM ve výuce D Frontální výuka – ověřování porozumění, vyhledávání hlavních myšlenek obsahu a jeho analýza, vyhledávání vztahových a časových souvislostí včetně sestavování synchronizačních přehledů, spoluúčast žáků na zápisu do sešitu Skupinová práce – hledání odpovědí na zadané otázky řešení zadaných úkolů Samostatná práce Ž – výpisky, zpracování osnovy

Textová média ™ Explikativní TM Dokumentární TM Narativní TM

ETM –dějepisná učebnice, odborná literatura, populárně naučná literatura, historická publicistika, literatura faktu DTM – písemné historické prameny ( dle Pandela): listiny a zákoníky akta dopisy, deníky časopisy autobiografie a memoáry proslovy

NTM – krásná literatura: Díla, která vznikala jako obrazy současnosti autorů, dnes – svědectví o minulosti (specifický druh historického pramene) Historické romány, povídky, dramata atd.

Populárně naučná a odborná literatura ve výuce D písemné vypracování otázek vypracování shrnutí, výtahů, tezí nebo osnovy výběr četby k určité problematice porovnání informací získaných z popul. nauč. zpracování s jinými zdroji vypracování referátu ilustrace, doplnění a konkretizace učitelova výkladu hodnocení určité historické události na základě srovnání různých zdrojů samostatná práce žáků v hodině samostatné domácí studium

Písemné prameny ve výuce dějepisu V učebnicích většinou texty nepostačují – příliš krátké Kvirenc, J., Kunstová, E., České dějiny v dokumentech, Dialog 2006 Kvirenc, J., Evropa do roku 1914. Historie v dokumentech, Dialog 2007 Kvaček, R., XX. století o sobě. Dějiny v dokumentech, Dialog 2005

Postup při práci s písemnými prameny Analýza formální znaky (autor, sdělení, adresát, místo čas, druh textu) obsah (klíčové pojmy, struktura textu, hlavní myšlenky 2. Hodnocení problematizace a přezkoumání výpovědní hodnoty (argumentace, perspektiva, zájmy a záměry) 3. Začlenění do historického kontextu historická situace srovnání s jinými dokumenty srovnání s jinými ztvárněními

Otázky a úkoly pro analýzu a interpretaci písemných textů dle V Otázky a úkoly pro analýzu a interpretaci písemných textů dle V. Kratochvíla Kdo je autorem? Kdy byl napsán? Jedná se o primární nebo sekundární pramen? O jaký typ pramene se jedná? Které historické pojmy lze z pramene vyčíst? Které neznámé pojmy pramen obsahuje? O čem pramen vypovídá? Sleduje autor nějaký záměr? Ve kterých pasážích uvádí autor fakta? Ve kterých pasážích hodnotí? Je autor nestranný, snaží se být objektivní? Je zaujatý? Do jaké míry je text věrohodný?

Na příští seminář Krásná literatura ve výuce dějepisu – její využití ve výuce dějepisu Vyberte do příště vhodnou ukázku z krásné literatury věnované římským dějinám období husitství