1 SOCIÁLNÍ DRUŽSTVO A PODNIK Projekt partnerství CIP EQUAL ESF EU SČMVD a partneři
Základní myšlenky pro sociálně ekonomické podnikání Pod globálním tlakem vysychají zdroje veřejné podpory také v zaměstnanosti Svépomocné a veřejně prospěšné formy podnikání na principu „not-for-profit“ se sociálním cílem jsou nejen pro stát, ale i pro veřejnost více transparentní a přijatelné Osoba znevýhodněná (např. OZP) je v lepší pozici jako podnikatel, člen družstva, společník, účastník, než jako pouhý pasivní (zpravidla nekvalifikovaný) zaměstnanec Z diverzity managementu se stává „self – management“
Pohled obchodně - manažerský Nesmí se jednat o „hru na podnikání“, ale o opravdový podnik, byť v malém (problém i v řadě tradičních systémů EU 15, obecně by mělo více jak cca 50% disponibilních zdrojů pocházet z tržeb, pak má aktivita ekonomický smysl) ale o opravdový podnik, byť v malém (problém i v řadě tradičních systémů EU 15, obecně by mělo více jak cca 50% disponibilních zdrojů pocházet z tržeb, pak má aktivita ekonomický smysl) Nejdůležitější osobou je zákazník, nikoli sociální „klient“ (problém častý v soc. ekonomických projektech některých NNO v ČR – podnikání a práce v SP není nadstavbou sociálních služeb klientům, pokud to není předmětem činnosti ) nikoli sociální „klient“ (problém častý v soc. ekonomických projektech některých NNO v ČR – podnikání a práce v SP není nadstavbou sociálních služeb klientům, pokud to není předmětem činnosti )
Nejdůležitější jsou lidé Mnohem důležitější roli než jinde hraje u sociálního družstva/podniku participace lidí – včetně znevýhodněných (členů, společníků i zaměstnanců, dobrovolníků) na fungování firmy a jejím podnikání. Relativně jasné je to u družstva – práva a povinnosti členů jsou dané zákonem a stanovami. Ani zde, ani u jiných forem však nelze zaměňovat demokracii a participaci za anarchii (členská schůze nebo mítink se zaměstnanci nesmí oslabovat manažerské řízení)
Inovativnost a kreativita Kreativita - typické je hledání dosud neexistujících příležitostí, možností a kombinací: „nalézání příležitostí tam, kde je trh nezná“, naslouchání „hlasu života“ a objevování nových segmentů trhu „nalézání příležitostí tam, kde je trh nezná“, naslouchání „hlasu života“ a objevování nových segmentů trhu Inovativnost chování – přizpůsobení se prostředí a poptávce za hranice běžného tržního chápání
To nejpodstatnější, čím se liší moderní sociální podnik nebo družstvo od klasické dotované chráněné dílny evropského typu je RIZIKO, které na sebe dobrovolně bere
Proč družstvo ? Historie 160 let, 1844 „Rochdale society of equitable pioneers“ Spořitelní a úvěrní družstva (Reiffeisen) Papež Jan XXIII - encyklika „Mater et Magistra“ Pražský potravní a úsporný spolek „OUL v Tmáni u Berouna“ První záložna Vlašim 1858, Živnobanka jako sdružení záložen 1865
Dnes Družstva tvoří mimo jiné: 8% zaměstnanosti v EU Zemědělství 80% v Nizozemí a ve Finsku, 50% v Itálii a Francii, 50% bankovního trhu Francie V ČR 3000 družstev, cca členů, zaměstnanců, 500 tis.bytů, prodejen, 35% zemědělské půdy bližší informace např.
Jak to děláme my Projekt „Sociální družstvo a podnik“ CIP EQUAL 9 partnerů, 2 úřady práce, 2 hospodářské komory, 3 NNO a 2 podniky 5 regionálních spádových center a poradců 2-stupňové vzdělávání zájemců a následná podpora “after care“ Zázemí svazu a partnerů „Nechceme jen radit – chceme pomáhat“ „Nechceme jen radit – chceme pomáhat“
Co jsme dosud dokázali Více jak 1500 oslovených osob se zájmem o spolupráci, cca 300 různých subjektů, 25 úřadů práce, cca 60 obcí a 9 mikroregionů 260 účastníků motivačních školení 165 účastníků tzv. manažerského vzdělávání, z toho více jak polovina je dodnes aktivních 7 vzniklých sociálních družstev, nejméně 45 nových pracovních míst, několik živností a pár „rozjetých případů“, které ještě dovedeme do zdárného konce
Projektem nekončíme. Začínáme.