CHYBY A OMYLY Pochybení v medicíně - prezentace problému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezioborová komunikace na OCSS ve FN Hradec Králové
Advertisements

Digitální učební materiál
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Nedostatky v BOZ a BOZP ve školách a školských zařízeních Zjištěné při kontrole na místě.
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Prevence nozokomiálních nákaz na OCSS FN Hradec Králové
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
TRANSPLANTACE LEDVIN.
Didaktické prostředky
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Prevence násilí na pracovištích 1. 2 šikana mobbing zastrašování urážky výhrůžky sexuální obtěžování rasové ponižování diskriminace fyzické napadení STRES.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
R O Z H O D O V Á N Í Patří ke klíčovým manažerským dovednostem (ve všech oborech a oblastech života): - výroba, finance, informatika, doprava, služby,
Střední zdravotnická škola Evangelické akademie
Projekt EPP-ED Riziko při poskytování zdravotní péče – politika WHO
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Prevence pádu a zranění pacienta
Trénink týmu porodního sálu
Perioperační bezpečnostní proces
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Bezpečnost pacientů jako atribut kvality zdravotní péče
Kvalita péče v českých psychiatrických léčebnách z hlediska práv pacientů LUCIE RYBOVÁ 22 dubna, 2009.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Specifické metody SP LS 2014
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
AKČNÍ PLÁN KVALITY A BEZPEČNOSTI ZDRAVOTNÍ PÉČE NA OBDOBÍ 2010–2012.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
BOZP 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Mezinárodní den sester květen 2009
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Didaktické prostředky
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Náměty pro vědu, výzkum a inovace v českém lázeňství
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

CHYBY A OMYLY 1 300 Pochybení v medicíně - prezentace problému Medicínské omyly – 3.7% všech hospitalizovaných pacientů, 9-13% z těchto omylů mají za následek smrt pacienta = 58 000 pacientů/rok v USA (IOM 1990) V Austrálii medicínské omyly postihují 16.6% všech hospitalizovaných pacientů (1995, QAHCS) Anglická studie naznačuje, že zdraví každého 10. pacienta v UK je poškozeno následkem medicínských omylů a chyb (WP QCH 2001) Nový Zéland (10.7%) - 2001 Dánsko (9.0%) - 2001 Jaká pochybení? Diagnostická pochybení – nesprávný výběr léčby, opomenutí reagovat na abnormální výsledek, opomenutí důležitého diagnostického vyšetření, operace zdravého orgánu atp. Selhání medicínské techniky – defibrilátory, infusní pumpy, ventilátory apod. Infekce – nozokomiální, pooperační Transfusní reakce Misinterpretace lékařských příkazů Medikační chyby Chyby při operačních zákrocích „Nejdůležitější je, aby jste nikomu neublížili“ Hippokrates Tradiční přístup k pochybením 1 Lidský faktor jako příčina 60-80% všech pochybení Vyšetřování individuálních pochybení Zaměření na selhání jedinců Prokazování odpovědnosti za pochybení Udělování sankcí Zaměstnavatel Profesní asociace Právní postih (došlo-li k poškození zdraví pacienta) Zlozvyky (nečitelné písmo) Vyrušování, spěch, únava Nedostačující dovednosti nebo znalosti, nezkušenost, přetížení Hněv, úzkost, nuda, strach Špatná komunikace, nerozhodnost Medikační chyby (60%všech pochybení) Pochybení v medicíně - prezentace řešení 40% během předpisu léků 10% během přípravy léků 50% během podání léků Nový přístup k řešení pochybení – kultura bezpečné péče 300 Citlivě vnímá rizika a možné následky chyb Rozumí systému a příčinám vzniku chyb Bere v úvahu výzkumy z oblasti vlivu lidského faktoru na pochybení Buduje proces vzdělávání, ne proces obviňování a trestání Vytváří bezpečný systém (systém, ve kterém není snadné chybu učinit) Analyzuje a inovuje oblasti s vysokými riziky: medikace (od předpisu k podání léku), rizikové oblasti identifikované jinými zdravotnickými zařízeními, oblasti identifikované programem managementu rizik. CHYBY A OMYLY Kultura bezpečné péče Má rozpočet pro projekt „redukce a prevence chyb“ Má systém hlášení a pravidelných analýz mimořádných událostí, chyb a „takřka pochybení“ Má absolutní podporu vrcholového managementu Řeší problematiku únavy a přepracování Věří, že nikdo nedělá chyby vědomě Ví, že všichni děláme menší nebo větší chyby takřka každý den Ví, že nikdo nepřizná chybu ví-li, že za ni bude potrestán Kultura bezpečné péče netoleruje Neochotu převzít profesionální odpovědnost za svou práci Anonymitu Hrubou nekompetentnost Hrubé porušení standardů/protokolů Hrubou neposlušnost Ilegální aktivity Práci pod vlivem toxických látek Neaplikování disciplinární akce v případě utajování omylu Řiďte se principy managementu chyb Uvědomte si, že i ti nejlepší zaměstnanci mohou učinit vážné chyby, že, krátkodobé stavy mysli, jako jsou zapomnětlivost nebo nesoustředění tvoří nejobtížněji řešitelnou část v řetězci pochybení, že, příčinou většiny chyb jsou komunikační problémy, že, většina chyb je neúmyslných; management nemůže kontrolovat něco, co lidé nechtěli udělat, že, lidé nebudou nikdy neomylní, protože chybovat je lidské, že, obviňování lidí za jejich chyby neovlivní jejich tendenci činit nové chyby. Nespoléhejte se na svou paměť Prevence pochybení- perspektiva sestry Připomínka, kterou má sestra s sebou nebo umístěnou na strategickém místě Písemné záznamy Zapojení spolupracovníků, sdílení odpovědnosti Seznam důležitých úkolů na daný den Poznámka na ruce napsaná propiskou Umístění specifického předmětu Kalendáře a harmonogramy Duševní asociace (spojování objektů s akcí), vizualizace Hodiny nebo budík natažené na dobu, kdy je třeba vykonat důležitý úkol apod. Analyzujte jednotlivé kroky procesů z hlediska jejich potenciálu pro pochybení. Zamyslete se nad možnými důsledky takových pochybení. Do procesů zabudujte mechanizmy/bariéry, které by možnost výskytu pochybení omezily nebo znemožnily. Identifikujte situace, které výskyt chyb aktivují, zvláště ty, kdy „málem“ došlo k pochybení. To co je „takřka pochybení“ pro jednu sestru může být vážným pochybením u jiné sestry. Vytvořte systém péče, který je „odolný“ proti chybám (standardizace, dokumentace, optimální počet sester apod.) Věnujte slupinám pacientů, které jsou vystavené většímu riziku pochybení sester (geriatrické nebo dětské oddělení, psychiatrické oddělení, JIP) mimořádnou pozornost, zaveďte ochranná opatření a strategie. Zapojte do programu prevence chyb celý léčebný tým, včetně pacientů. Uvědomte si, že sestry se musí stát „motorem“ budování „kultury bezpečí“ na oddělení (zaujetí pro bezpečí pacientů, touha po prevenci pochybení).