DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Projekt FUTURA Kateřina Koutská. Cíle projektu  Projekt realizuje společnost Respekt institut, o.p.s. ve spolupráci s partnery:  Institut pro evropskou.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ c) formulace dotazů Kvalitativní dotazování
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
B. Workshop Josefa Vojty: Neuromarketing, FMK C ÍLE Můj: přesvědčit vás, že všichni respondenti nemusejí lhát Tohoto modulu: Seznámení se a osvojení.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Marketingový výzkum Petra Krajníková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Techniky marketingového výzkumu Ročník / obor.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
P LÁN ( PROJEKT ) MARKETINGOVÉHO PRŮZKUMU = seminární práce do MAVY1 Odevzdání SP v termíny zápočtu před zkouškou, tj do 11:30 h nebo 8.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Virtuální AC/měření efektivity vzdělávání. Struktura virtuálního AC/DC Test znalostí Dilemata DialogSimulator Modelová situace off-line Sociogram Individuální.
Metoda ohniskových skupin
Zápatí prezentace1 Analýzy vnitřního prostředí Marketingový výzkum 3. přednáška MVVS.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Kvalita služeb Ročník.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nábor a výběr zaměstnanců
PORTFOLIO PEDAGOGA – DATA Z RYCHLÉHO ŠETŘENÍ NIDV 2016 Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogů , Praha Tomáš Machalík.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Analýza marketingového mixu ve vybraném podniku
Úvod do kvalitativního výzkumu
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Transkript prezentace:

DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů Metody a techniky dotazování Kvalitativní dotazování – rozhovory Formulace dotazů Konstrukce dotazníku Ing. Martina Juříková, Ph.D. jurikova@fmk.utb.cz

1. METODY A TECHNIKY DOTAZOVÁNÍ …..EXISTUJÍ RŮZNÁ ČLENĚNÍ

1. METODY A TECHNIKY DOTAZOVÁNÍ Písemné (PAPI - dotazník) Osobní (rozhovor individuální či skupinový, CAPI x CASI) Elektronické (CAWI - chat nebo el. dotazník) Telefonické (rozhovor - CATI)

2. KVALITATIVNÍ DOTAZOVÁNÍ Znaky rozhovoru: - není speciální technikou MAV - přímý verbální kontakt mezi tazatelem s ohledem na sociálně-psychologické aspekty chování - pomáhá zjišťovat názory, mínění realizace rozhovoru je náročná na zkušenosti - kvalitativní výsledky - velký význam při dotazování má T A Z A T E L Znaky rozhovoru Typy (druhy) rozhovorů In-depth Interview x FG

Kvalitativní rozhovory – znaky: Focus group In depth interview vedená moderátorem, výzkumníkem 6 – 8 pečlivě vybraných respondentů, mikroskupiny Interaktivní Využití projektivních technik Délka: cca 90 minut Lokace: salónky, kluby, studia, kanceláře Individuální (hloubkový) rozhovor, F2F Cíl: odhalit hluboce zakořeněné příčiny názorů a jednání Znaky: Nestandardizovaný rozhovor Tazatelem bývá psycholog Využíváno projekčních technik, psychologická explorace Délka 1 – 2 hodiny Záznam Focus group Výhody: Více neformální Odpovědi spontánnější ve skupině Interakce Možnost zjistit výsledek tlaku skupiny na 1 Zpětná vazba od spotřebitelů, uživatelů před uvedením na trh či konečnou formulací strategií Nevýhody: Vůdce „strhne názor“ skupiny Nezobecnitelné výsledky, jde o „hloubku“ info Diskuse vždy zaznamenána (video) Non-verbální odpovědi důležité Obsahová analýza Závěrečná zpráva – zapracovány doslovně záznamy odpovědí jako ilustrace, videostřihy klíčových momentů a zjištění …. S cílem zprostředkovat klíčovou podstatu názorů, pohledů a pocitů participantů = spotřebitelů

Cena FG zahrnuje:

UNIT FOCUS Virtuální focus groups: Online kvalitativní metoda výzkumu 6 – 10 účastníků ve virtuální místnosti Využití: Test reklamního spotu, online služby či banneru Příprava www stránek Odhalení názorů a postojů k internetu

Jak se ptáme? Na co se ptáme přímo, na co nikoliv? 3. FORMULACE DOTAZŮ Jak se ptáme? Na co se ptáme přímo, na co nikoliv?

Jak se ptáme? používáme musíme vyloučit jednoduchý jazyk známý slovník co nejvíce specifické formulace dotazů musíme vyloučit víceznačná slova dvojité otázky sugestivní otázky zavádějící otázky nepříjemné otázky, tabu dotazy na skutečnosti, které nejsou prožité a nejsou proto uvědomovány odhady

V kvantitativních šetřeních se ptáme na: minulé chování z hlediska věcných faktů věcná fakta současnosti názory a preference nákupní úmysly současné - !!! ne budoucí!!!

Kvalitativní výzkum řeší: dotazy na budoucí chování – spíše hodnoty podmíněná přání motivaci jednání

Příprava FG Definice řešeného tématu Výběr vzorku Volba počtu a členů diskusních skupin Příprava personálního a technického zázemí pro realizaci diskuse

Realizace a analýza FG Realizace v dílčích skupinách za aktivní účasti moderátora – metody: Různé techniky dotazování Projekční techniky Pozorování Analýza výsledků – nejen odpovědí, ale i neverbálních reakcí