Klíma školy (PaedDr. Kinga Horváthová, PhD.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
DOBROVOLNICTVÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Zásady pro tvorbu dotazníků
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Vlastní hodnocení školy
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Milan Šmíd - Tisková konference UPC UPC European Television Survey české detaily Co ještě ukázal panevropský televizní průzkum UPC?
Vlastní hodnocení Základní školy Chýnov, okres Tábor Zvolená oblast: Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Kvalitativní výzkum.
ICT v životě základních škol
Zábavná matematika.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Únorové počítání.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
TEMPLATE DESIGN © Proenvironmentální postoje učitelů středních odborných škol jako předpoklad pro biofilní orientaci vzdělávání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Analýza dat.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Možnosti hodnocení ředitelů škol
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Spotřebitelský výzkum
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Téma Hypotézy ve výzkumu
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Klíma školy (PaedDr. Kinga Horváthová, PhD.) Zpracoval: David Severa Obor: Optometrie

Škola složitý sociální dynamický systém, který se neustále mění (živý organismus) Ovlivňují ho: podněty z vnějšího prostředí školy interpersonální vztahy ve škole interakční vazby mohou odhalit příčiny příznivosti či nepříznivosti prostředí

Klima školy „Sociálně psychologická proměnná, kterou představují dlouhodobější sociální vztahy spojené s city, prožíváním a mezilidskými vztahy.“ (Obdržálek a Horváthová, 2004) klima vzniká mezi účastníky vyučovacího procesu na základě komunikace, způsobu řízení školy a styku školy s okolím (Obdržálek a Průcha, 1996)

Jiný pohled na hodnocení klimatu… dle osobního vnímání školního klimatu zkoumanými jedinci (Lašek, 1995; Zelinová a Zelina, 1993; Jurčová, 1994) G. Ekvall: Přístup ke zkoumání klimatu Objektivní zkoumání chování, postoje, pocit ve společnosti Subjektivní zkoumání vnímání vzorkem osob v daném čase

Výzkumná část Cíle výzkumu: podrobná analýza klimatu školy Práce byla prezentována na konferenci Proměny pedagogiky (Česká pedagogická společnost a PdF UK v Praze, 3. a 4. února 2005) Publikována časopise PdO 1/2005 Cíle výzkumu: podrobná analýza klimatu školy analyzovat jednotlivé složky klimatu získat přehled vnímání klimatu učiteli kvantifikace výsledků

Hypotézy 1. hypotéza: muži budou hodnotit klima školy negativněji než ženy 2. hypotéza: věková kategorie nejmladších učitelů bude hodnotit klima školy pozitivně 3. hypotéza: nejstarší učitelé budou hodnotit klima školy negativně 4. hypotéza: učitelé na venkovských vesnicích budou hodnotit klima školy pozitivněji než na městských školách 5. hypotéza: na malých školách (s menším počtem učitelů) bude pozitivnější klima, než na školách velkých

„Test školního klimatu“ 1980 G. Halász Metodologie výzkumu „Test školního klimatu“ 1980 G. Halász (upravená verze) Hodnotí 8 dimenzí školního klimatu: Efektivita řízení (EFEKT) – zkoumá efektivnost řízení a řešení řídících situací Demokratický přístup ředitele (DEMOKRAT) – hodnotí uvolněnost vztahů mezi ředitelem a učiteli Sociální informovanost vedení (INFORMOV) – zkoumá do jaké míry pozná ředitel lidskou složku řízené organizace

Jednota učitelů (JEDNOTA) – zkoumá soudržnost a názorovou jednotnost učitelského sboru Vztahy mezi učiteli mimo školu (VENK. VZ.) – zkoumá existenci, kvalitu a četnost vztahů mezi učiteli mimo školu (trávení volného času atd.) Aktivita učitelů (AKTIVITA) – posuzuje aktivitu, iniciativu a angažovanost učitelů na výchovně-vzdělávacím procesu Vztahy mezi učiteli na půdě školy (VNIT. VZ.) – vzájemná spolehlivost, vzájemná pomoc, svěřování a otevřenost vztahů Generační rozdíly (GENER) – zkoumá přítomnost problémů, spojených s velkým věkovým rozdílem učitelů

Hodnocení dotazníku Každá zkoumaná dimenze je hodnocena 5 bodovou škálou: Velmi souhlasím – souhlasím – ani nesouhlasím, ani souhlasím – nesouhlasím – velmi nesouhlasím Každý výrok dotazovaný ohodnotí 1-5 body 5 nejvíc za silně pozitivní odpověď 1 bod za silně negativní odpověď

Popis zkoumaného vzorku 26 základních škol (438 respondentů) 325 žen (74,43%) 47 mužů (10,73%) 65 neudalo pohlaví (14,84%) Rozdělení podle věku: nejvíce respondentů {56} ve věku 46-50 let (12,79%) nejméně respondentů {31} ve věku 26-30 let (7,08%)

Rozdělení podle délky učitelské praxe: více než 20 let praxe – 90 respond. (20,55%) praxe 11 – 15 let – 37 respond. (8,45%)

Výsledky a interpretace výzkumu CC nejnižší hodnota (respondenti popírají existenci generačních problémů) největší rozdíl Max/Min (nejednotnost názorů ohledně jednoty učitelů)

Dimenze podle pohlaví (373 resp.) největší rozdíl v dimenzích Efektivita a Jednota (ženy jsou v obou dimenzích negativnější) muži hodnotí klima školy pozitivněji »»» 1. hypotéza se nepotvrdila ženy hodnotí pozitivně Demokratičnost řízení, Sociální informovanost a Vnější vztahy

Dimenze podle věku učitelů mladší skupiny hodnotí klima ve škole negativněji »»» 2. hypotéza se nepotvrdila nejnegativněji hodnotí klima školy učitelé mezi 31.-35. rokem nejméně trápí generační problémy učitele ve věku 26 – 35 let nejstarší skupina učitelů hodnotí klima školy nejpozitivněji »»» 3. hypotéza se nepotvrdila negativní hodnocení dimenze Efektivita řízení a Vnější vztahy učiteli 20 – 40 let rozložení počtů pozitivních skóre neukazuje na závislost hodnocení na věku

Dimenze podle věku učitelů v dimenzi Vnější vztahy je hodnocení závislé na věku (mladší učitelé by se rádi stýkali i v mimopracovní době a udržovali tak kontakt s kolegy; starší kolegové jsou se stávající situací spokojeni)

Dimenze podle délky praxe pozitivní vnímání „+“ ; negativní vnímání „-“ nejnegativněji hodnotí klima školy učitelé s praxí 4 – 10 let nejpozitivněji hodnotí klima školy učitelé s praxí nad 21 let Vnější vztahy – pozitivně hodnoceny především učiteli s praxí nad 16 let – to koreluje s výsledky hodnocení Vnějších vztahů i podle věku! (tzn. že nejstarší učitelé mají zároveň nejdelší praxi)

Dimenze podle lokality školy 4 dimenze významně pozitivněji hodnocené na venkovských školách demokratičnost řízení sociální informovanost ředitele jednota učitelů popírání generačních rozdílů »»» 4. hypotéza se potvrdila

Dimenze podle velikosti školy na menších školách panuje lepší klima (koreluje s dimenzí podle lokality) efektivita řízení demokratičnost řízení sociální informovanost vedení jednota učitelů popírání generačních problémů »»» 5. hypotéza se potvrdila

Shrnutí, závěr Zkoumalo se 5 okruhů problematiky: Jak souvisí faktor pohlaví s vnímáním klimatu? pohlaví ovlivňuje percepci klimatu (muži hodnotí klima pozitivněji) Jak souvisí faktor věku s vnímáním klimatu? věk také ovlivňuje posuzování klimatu (nejstarší učitelé vnímají klima nejpozitivněji; učitelé 31 – 35 let vnímají klima nejnegativněji) Jak závisí hodnocení klimatu na délce praxe učitele? čím déle učitelé učí, tím vnímají klima pozitivněji

Je souvislost mezi lokalitou školy a percepcí klimatu? učitelé na venkovských školách hodnotí klima školy pozitivněji Je souvislost mezi velikostí školy a percepcí klimatu? pozitivnější klima je na malých školách

Diskuse…??? Jaké byste stanovili hypotézy? Jsou pro Vás výsledky překvapivé? Myslíte, že jsou dimenze zvolené vhodně? Myslíte si, že je objem zkoumaného vzorku dostatečný pro vytvoření závěrů?

Zdroj HORVÁTHOVÁ, Kinga. Klíma školy. Pedagogická orientace. 2005, 1, s. 37-45. ISSN 1211-4669.

Děkuji za pozornost…