Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Environmentální výchova pro základní školu
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Taneční a pohybová výchova
Vzájemná hospitační činnost
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
(komentovaný přehled)
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Příprava občanů k obraně státu …
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová

Proč státy realizují reformy školství? Je třeba žáky připravit na život v 21. století- učící se společnost – příprava na celoživotní učení společnost vědění – vzdělání se stává kapitálem informační společnost – velkou roli hrají informace, jsme jimi zavaleni, je třeba s nimi umět pracovat

Jaká je dnešní doba? Jaké bude 21. století? Doba rychle nastupujících změn. Změny mohou mít pozitivní i negativní aspekty. Změny akcelerují, jejich proud nelze zastavit. Útočí na nás mnoho informací – jak se v nich vyznat? Rozvolněný vztah mezi vzděláním a budoucím povoláním (Ulrich Beck) Globální problémy a globalizace

Nynější kurikulární reforma v ČR Jde o vnitřní reformu školy – spočívá v sebereflexi a sebehodnocení školy, týmové práci sboru a ve spolupráci se sociálními partnery, důrazu na rozvoj kompetencí žáků, pozitivní změně klimatu školy.

RVP a ŠVP Jsou nástroje pro realizaci kurikulární reformy. Národní program vzdělávání – Bílá kniha RVP (PV, ZV, GV, SOV) – státem určené minimální požadavky na vzdělávání ŠVP – program vzdělávání pro daný obor na dané škole. Větší svoboda a větší zodpovědnost.

Významné pojmy reformy Kurikulum Kurikulum – obsahy vzdělávání. plánované – např. učební osnova, ŠVP realizované – např. konkrétní výuka určitého vyučovacího předmětu osvojené – vědomosti, dovednosti a postoje, které si žáci osvojí

Klíčové kompetence Klíčové kompetence – způsobilosti něco dělat, vyřešit, určitým způsobem jednat, … Rozvíjíme je na konkrétním učivu, ale mají obecné uplatnění, tj. v nejrůznějších životních i pracovních situacích. Jsou to soubory určitých vědomostí, dovedností a postojů.

Pracovní členění KK kompetence k učení k řešení problémů komunikativní kompetence personální a sociální kompetence občanské kompetence a kulturní povědomí kompetence k prac. uplatnění a podnikání matematické kompetence kompetence využívat ICT a pracovat s informacemi

Průřezová témata Průřezová témata jsou společensky významné oblasti výchovy a vzdělávání. Občan v demokratické společnosti Člověk a životní prostředí Člověk a svět práce Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Průřezová témata aplikujeme v jednotlivých vyučovacích předmětech, a to podle jejich charakteru; v nadpředmětových aktivitách – např. projekty, exkurze, zájmová činnost, besedy, …; ve skrytém kurikulu (klima třídy, klima školy, vzorce chování, hodnoty, postoje, …).

Realizace reformy Reforma se může uskutečnit jen tehdy, když ji učitelé přijmou ! Předpoklady reformy: pozitivní motivace učitelů a vedení škol profesní rozvoj učitelů podpora státu včetně finančního zajištění společenské klima vstřícné reformě a školám

Děkuji za pozornost