1 Evaluace v Akademii věd ČR: Minulost, současnost a budoucnost Petr Ráb Konzultant Akademické rady AV ČR pro hodnocení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 1 9. zasedání P RVŠ, Karolinum,
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Ostrava, BA-CPVŠK 2007 Bibliotheca academica – CPVŠK 2007 Proč změna zavedené značky… A co obsah? Iva Prochásková, Univerzita Pardubice.
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Analýza zastoupení českých a slovenských časopisů z oblasti přírodních věd v databázi Web of Science (1998 – 2006) Věra Kroftová, Agrotest fyto, s.r.o.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Bibliotheca academica – CPVŠK 2008, 4.– , Plzeň Činnost v období listopad 2007 – říjen 2008 Iva Prochásková
ASOCIACE KNIHOVEN VYSOKÝCH ŠKOL ČR SLAVÍ 10. NAROZENINY BARBORA RAMAJZLOVÁ
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Hodnocení škol a školských zařízení
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Obecné principy hodnocení žádostí Suzana Jovaševićová, Ministerstvo financí ČR 30. července 2014.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Vzdělávání k problematice boje s korupcí.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Název prezentace v zápatí1 Program workshopu „Bohatství Země“ ESF MU, Lipová 41a, Brno Učebna P101 1 POPULARIZACE VĚDY A VÝZKUMU V PŘÍRODNÍCH.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Úkoly TA ČR v oblasti aplikovaného výzkumu
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

1 Evaluace v Akademii věd ČR: Minulost, současnost a budoucnost Petr Ráb Konzultant Akademické rady AV ČR pro hodnocení

2 Akademie věd ČR je zřízena dle zákona 283/1992 Sb., 283/1992 jako nástupní organizace bývalé Československé akademie věd, je soustavou 54 veřejných výzkumných institucí a zaměstnává 7600 pracovníků54 veřejných výzkumných institucí

3 Evaluace – Vláda významně snížila finanční podporu nově zřízené AV ČR Evaluační metoda: ad hoc 3 komise sestavené z domácích i externích (univerzitních) expertů pro každou z vědních oblastí, bez zahraniční účasti, finální doporučení bylo postaveno na osobních znalostech členů komisí a na produktivitě výsledků – nebyla příležitost k využití databází Finální verdikt: binární – zachovat nebo zrušit Důsledky: 26 ústavů zrušeno nebo pospojováno, počet pracovníků byl snížen zhruba na polovinu měřitelná publikační aktivita v krátkém časovém období vzrostla 1995 – bez externího tlaku, pouze interní aktivita v AV ČR Evaluační metoda: – Hodnotitelské grémium jednou třetinou ze zahraničních expertů, detailní a strukturovaný vlastní report institucí, osobní návštěva expertů na pracovištích, bibliometrická data Finální verdikt: binární – zachovat nebo zrušit Důsledky: všechny hodnocené ústavy zachovány s následnou kontrolou plnění doporučených opatření

– externí evaluace nařízená vládou Evaluační metoda – 3 komise pro každou vědní oblast, z jedné třetiny interní a ze dvou třetin externí panelisté, detailní zprávy o vývoji instituce a jejích představách do budoucna, návštěva hodnotitelů na místě Evaluační kritéria: publikační aktivita, indikátorová analýza, viditelnost výzkumu v v mezinárodním kontextu – poprve použita aplikace IF, nárůst kvality, grantová úspěšnost, personální politika, PhD studenti, popularizace, podíl na ostatní vědecké činnosti Závěry: Výbory navrhly 4 kategorie výsledků, kde poslední znamenala zrušení nebo rozpuštění ústavů Důsledky : diferencovaná výše roční podpory pro institucionální část financování za použití tzv. koeficientu (+ 11%, + 7%, + 4% )

INFORUM – legislativní nařízení (vládní) Evaluční metoda: – 3 komise pro každou vědní oblast, z jedné třetiny interní a ze dvou třetin externí panelisté, detailní zprávy o vývoji instituce a jejích představách do budoucna, návštěva hodnotitelů na místě, detailní a strukturovaný report za roky 1999 – 2003 a výhledy na roky Evaluace dalšími 7 komisemi jmenovanými MŠMT, hodnocení společné s vysokými školami Evaluační kritéria: publikační aktivita + indikátorová analýza, nárůst kvality, grantová úspěšnost, personální politika, PhD studenti, popularizace aj. Results: Komise navrhly 4 kategorie ústavů Důsledky: diferencované financování za použití koeficientu (+ 11%, + 7%, + 4% ) Navíc - 7 ústavů bylo zásadně přeorganizováno nebo přeskupeno

– externí evaluace nařízená vládou k posouzení kvality vědecké práce uvnitř AV ČR Evaluační metoda: – 3 komise pro každou vědní oblast (1/3 interních a 2/3 externích panelistů Žádný detailní a strukturovaný report, Žádná návštěva na pracovišti Místo toho – detailní indikátorová analýza z WoS (kde to bylo adekvátní), experimentální využití SCOPUSu (vytvořila KNAV) - detailní přehled grantové a personální politiky, detailní přehled studentských aktivit, SWOT analýza ústavu a 10 nejvýznamnějších výsledků za poslední období (připravily ústavy AV ČR) Důsledky: zhodnocení ústavu bez finančního dopadu

7 Hodnocení činnosti pracovišť AV ČR za období Poslední evaluace s posouzením trendů 2002 – 2009 Použita jsou bibliometrická data (tam, kde jsou relevantní !) v klouzavých obdobích, protože věrohodněji odrážejí trendy měřitelného (ne však skutečného!) výkonu

8 Proč hodnocení pracovišť AV v roce i)posoudit vývoj vědecké a odborné výkonnosti pracovišť a jejich vědeckých pracovních útvarů a s tím souvisejících činností na základě dosahovaných výsledků, aktuálních trendů světové vědy a společensko- ekonomických preferencí pomocí systému peer review a multikriteriálního hodnocení v zájmu trvalého důrazu na budování kompetence, zvyšování kvality vědecké práce a na posilování mezinárodní konkurenceschopnosti pracovišť včetně kvalitního naplňování dalších funkcí AV ČR daných příslušnými legislativními předpisy. ii)vytvořit informační bázi pro úpravy institucionální podpory jednotlivých pracovišť s uplatněním pozitivně motivujícího principu diferenciální finanční podpory těch pracovišť, která dosahují vynikajících výsledků, což dává předpoklad udržení nebo zvýšení dosažené vědecké a odborné úrovně Konec institutu Výzkumných záměrů 2011 a nový typ institucionálního financování od 2012

9 Kdo byl hodnocen Ústav/pracoviště AV ČR Ústav/pracoviště AV ČR Typ I-mezinárodní kontext, bibliometrická kostra, experimentální + přírodovědné obory Typ I-mezinárodní kontext, bibliometrická kostra, experimentální + přírodovědné obory Typ II národní kontext, společenské a humanitní obory Typ II národní kontext, společenské a humanitní obory Konkrétní členění Konkrétní členění - vědecké pracovní odborné útvary – zprvu identifikováno 406, hodnoceno 397

10 Kdo provedl hodnocení : Komise jmenované Akademickou radou AV ČR pro každou sekci tří vědních oblastí = 9 komisí 67 členů, z toho 5 z AV ČR

11 Co bylo hodnoceno - hlediska a kritéria hodnocení Při hodnocení pracoviště jako celku hodnoceny okruhy A – E, vědecké útvary hodnoceny pouze v okruzích A, B a C. 3 hlediska hodnocení: 1.Kvalita a množství dosahovaných výsledků pracoviště/vědeckého útvaru, inovační potenciál jeho výsledků, ohlas ve vědecké komunitě (podklady A, B, C). 2. Postavení pracoviště/vědeckého útvaru v mezinárodním, případně národním kontextu oboru (podklad C). 3. Perspektiva pracoviště/vědeckých útvarů, potenciál zapojení do nových vědeckých témat apod. (podklady D).

12 Škála hodnocení Rozdílnému postavení vědeckého útvaru vzhledem k obecně mezinárodnímu či národnímu kontextu jeho vědeckého zaměření odpovídají rozdílné váhy hodnotících kritérií.. Tématický okruh Typ I Typ II A5030 B540 C205 D2020 E55 CELKEM100100

13 Stupnice hodnocení 1 - Vynikající 2 - Velmi dobré 3 - Dobré 4 - Vyhovující 5 - Nevyhovující Škála pro hodnocení a slovní definice pro jednotlivé stupně byla převzata ze systému ERC

14 Výsledek hodnocení Výsledkem hodnocení byl profil pracoviště podle kvality vědeckých pracovních útvarů, dále výsledky dohadovacího řízení a další relevantní materiály, které sloužily vedení AV ČR jako podklad pro řízení o rozhodnutí o výši institucionálního financování pracovišť od roku 2012, případně reorganizaci pracoviště Převod výsledku do financování nebyl mechanický a souvisí s vizí rozvoje a fungování AV ČR na další období

15 Výsledky hodnocení Známka11,522,533,544,55 před po negociaci

16 Známky v celé AV ČR v procentech

17 Co se povedlo : 1. Proběhlé kolo bylo již 6. kolem hodnocení ( po zkrácení dotace nově vzniklé AV ČR, Akademické hodnotitelské grémium, první kolo výzkumných záměrů, druhé kolo výzkumných záměrů, průběžné hodnocení výzkumných záměrů). 2. Podrobnější rozbor metodik jednotlivých hodnotících kol (k dispozici ve formě prezentace P. Ráb, I. Laiblová Kadlecová „Evaluations in the Academy of Sciences of the Czech Republic: past, present and future”) zřetelně ukazuje nejen nárůst kultury hodnocení, ale i jeho významu ve smyslu dopadu na pracoviště. 3. Všechna předcházející kola se týkala hodnocení do úrovně jednotlivých pracovišť, proběhlé hodnocení však až na úroveň jednotlivých pracovních skupin a bylo tak nejpodrobnější v celé historii hodnocení v AV ČR. 4. Výsledné profily pracovišť složené z hodnocení kvality jeho pracovních skupin jsou z řady důvodů daleko více vypovídající o pracovišti než jedno celkové hodnocení pracoviště v předchozích kolech. Přesto však celkové hodnocení pracovních skupin musí být součástí hodnocení pracoviště, protože pracoviště není jen suma pracovních útvarů, ale „organismus vyššího řádu“. 5. Další kolo hodnocení by proto mělo být založeno především na hodnocení pracovních skupin. 6. Podobně je nutno zachovat princip hodnocení nejen výsledků, ale rovněž tvůrců výsledků a kontextu tvorby výsledků, tak jak tomu bylo v tomto kole hodnocení (tj. multikriteriální a vícerozměrné).

18 Co je nutné zlepšit v dalším kole hodnocení: Stanovení hodnocených jednotek – vědeckých pracovních útvarů – se ukázalo pro velkou rozmanitost organizačního uspořádání pracovišť AV ČR jako netriviální záležitost. Nakonec bylo zvoleno řešení, že se pracoviště dohodne s příslušnou komisí. V některých případech komise s navrženým členěním nesouhlasila, někde naopak na zjevnou nesmyslnost nereagovala Zřízení Řídící skupiny, která celý proces sledovala a v organizační rovině do něj vstupovala, se sice ukázalo jako neobyčejně prozíravé, je však třeba pro další kolo hodnocení hlouběji prodiskutovat kompetence Sestavení hodnotících komisí/panelů tohoto kola hodnocení bylo do značné míry problematické, na jedné straně je AV ČR samosprávná a demokraticky organizovaná obec, a to vyžadovalo minimálně návrhy členů do hodnoticích komisí z pracovišť a také právo veta k některému navrženému členu komise, na straně druhé je předcházející princip v přímém protikladu se skutečností, že hodnocení v principu není proces demokratický, ale hierarchický. Je nutné,aby rozhodnutí komise o výsledcích hodnocení mělo daleko větší autoritu, než tomu je nyní (většina námitek ze strany hodnocených se týká iodborné kompetence, zřejmých chyb v „bibliometrii“, zaujatostí a osobních antipatií.

19 Počet hodnoticích komisí odpovídal tradici předchozích hodnotících kol, byl však po zkušenostech z posledního hodnocení (3 komise) rozšířen na 9, tj. jedna komise pro každou sekci věd v AV ČR (a 2 pro infrastrukturní pracoviště KNAV a SSČ). Toto řešení bylo však jen částečně správné a vycházelo z představy, že každá sekce věd je složena z tematicky homogenních pracovišť. Tak tomu ovšem není, pracoviště s obdobnými tématikami se nacházejí v různých sekcích. To ale platí i pro tematické zaměření jednotlivých pracovních skupin – hodnocených jednotek. Zřejmě správnějším řešením bude zvětšit počet hodnotících komisí/panelů (např. na 27 základních agregací oborů v WoS TR, ale to samozřejmě záleží na dohodnuté taxonomii oborů pěstovaných v AV ČR v době hodnocení) a uplatnit zásadu, že jednotlivé hodnocené útvary se přihlásí k příslušné komisi podle oboru (podobný princip je v RAE, ale také např. přihlašovaní projektů do panelů v GA ČR ). Co je nutné zlepšit v dalším kole hodnocení:

20 Srovnání výsledků, přesněji řečeno hodnoticích standardů nastavených komisemi se poněkud lišilo a kombinováno i s výraznými oborovými rozdíly značně znemožnilo učinit srovnání mezi sekcemi Rozhodnutí, že zahraniční hodnotitelé se mohou vyjádřit jen k těm útvarům, kde rozumí dané odborné problematice. Výsledkem bylo, že někteří se vyjádřili ke všem útvarům pracoviště, jiní naopak jen k několika z nich či pouze k jednomu. Pro některé hodnocené útvary tak bylo k dispozici posudků několik, pro řadu pouze jeden, pro některé (malé %) posudek žádný. Tato nerovnoměrnost v pokrytí hodnocených jednotek posudky byla další nejčastěji kritizovanou skutečností Zřetelně největší slabinou celého hodnocení byl scientometrický amatérismus u všech účastníků hodnocení – hodnocených pracovišť, členů hodnotitelských komisí, nezřídka i zahraničních hodnotitelů a také zástupců zadavatele. Tento amatérismus spočíval zejména v přepočtu počtu publikací na hlavu pracovníků, sčítání IF časopisů (aniž bylo jasně definováno – jakých databází, kterých IF), aniž bylo vzato v úvahu, že např. IF je indikátor časopisu a nikoliv dané práce, normalizace na mediány a další indikátory. Normalizace byla často udávána na několik desetinných čísel, a to navíc bez ohledu na obory. To vše je metodicky naprosto nepřípustné zkreslení, a to přestože v Metodickém pokynu byl zřetelně formulován požadavek na popis trendu a ne na absolutní hodnoty. Co je nutné zlepšit v dalším kole hodnocení:

21 Prezenční návštěvy na pracovištích byly obecně velmi krátké, a to zejména z praktického důvodu časové náročnosti pro členy komisí, každá komise také pojednala prezenční návštěvu trochu jinak, a to i přes metodické doporučení k průběhu návštěvy. Proto lze pro další kolo hodnocení doporučit uspořádat delší prezenční hodnocení, které by muselo zahrnout prezentace jednotlivých hodnocených útvarů a panelovou diskusi k těmto prezentacím. Vstup do výsledků hodnocení orgány zadavatele. Tento aspekt byl velmi často kritizován jak ze strany některých hodnocených útvarů V principu je hodnocení forma auditu a jeho výsledky mohu, ale nemusí být zadavatelem převzaty. Dohadovací řízení. Tento institut byl zakotven již v úvodních materiálech přijatých AR k hodnocení, nicméně byl popsán jen obecně. To se potom ukázalo jako určitá slabina a je nutné tento institut dohadovacího řízení prodiskutovat a více formalizovat již v zadávací dokumentaci pro hodnocení tak, aby bylo jasné, proti čemu se lze či nelze odvolat a jakým způsobem. Tento institut musí zůstat i při vysoké autoritě hodnoticích komisí, předpokládané v příštím kole. Co je nutné zlepšit v dalším kole hodnocení:

V moderních hodnoticích systémech (např. RAE, DFG) je explicitně zakázáno užívat indikátory časopisů pro hodnocení jednotlivců či skupin. Tato neblahá situace je však odrazem hlubších problémů v naší odborné komunitě. Využití analýzy dat z databází vědeckých informací typu WoS, Scopus (ale samozřejmě nejen jich), zejména indikátorů založených na citačních charakteristikách, se v průběhu posledních let stalo samostatným vědeckým oborem na pomezí informatiky, sociologie a ekonomiky, který přináší (nebo má přinášet) kvalifikované podklady pro strategická rozhodnutí v oblasti vědy, výzkumu, vzdělávání a inovací. Přitom se na základě takto nesmyslných čísel skutečně činí manažerská rozhodnutí na všech úrovních řízení s dramatickým, často fatálním dopadem do celé této oblasti – PANDEMIE IMPACTITIS! Pro další kolo hodnocení je nezbytné provést podrobnou instruktáž v této oblasti, a to jak pro členy hodnoticích komisí, tak pro zadavatele hodnocení. Bez profesionalizace a tedy zřízení profesionální, odborně pracující skupiny, to však v širších souvislostech nepůjde. Je to jedna z nezbytných cest dalšího zkvalitňování kultury hodnocení. Zřízení profesionální skupiny se proto jeví jako nezbytné z hlediska správného fungování VaV a vzdělávání. 22 Co je nutné zlepšit v dalším kole hodnocení:

23 Metaevaluace -VR AV ČR shromáždila od všech účastníků hodnotícího procesu a vydala doporučení k dalšímu kolu hodnocení pracovišť -AR na 54. zasedání schválila dokument „Prolegomena k dalšímu kolu hodnocení pracovišť AV ČR“

24 Základní evaluační metodika posledního kola hodnocení peer review, indikátorová kostra, multikriteriální hodnocení The limits of peer review Peer review assumes honesty and is based on trust. It can help establish scientific validity and rigor. BUT It offers no guarantees Peer Review - Praha, Editor-in-chief Qui proficit in literis et deficit in moribus plus deficit quam proficit J. A. Komenský (Ti, kdo prospívají ve vědách a neprospívají v mravech, spíše neprospívají, než prospívají.)

25..a to není všemu konec