1
Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen téma slovesných tvarů. Žáci se v něm seznámí s dělením sloves, a to na plnovýz- namová a neplnovýznamová, a členěním na různé slovesné tvary, od tvarů určitých, neurčitých po tvary jednoduché a složené. V závěru celé práce své poznatky žáci zúročí v textu. 2
3
4
5
samostatný význam mají samostatný význam př. skákat, ležet, psát, mluvit, pomáhat, nést… pomocná slovesa pomocná význam oslaben mají význam oslaben - spojují se s jiným slovesem - jsou sponou neslovesného přísudku př. chci vyhrát, přestaň zlobit, byl vítězem, směl mluvit, … 6
7
vyjadřují osobu, číslo, způsob, čas př. píšu snažili se nes! nevyjadřují mluvnické kategorie př. psát, snažit se, nesl 8
jen jedním slovesem jsou vyjádřeny jen jedním slovesem př. studujeme, piš, jít dvěma (nebo více) slovesy jsou vyjádřeny dvěma (nebo více) slovesy př. byl bych studoval, napsal jsem, bude pracovat 9
10
11
12