Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Mikroekonomie I Formování trhu
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Mikroekonomie I Základní elementy trhu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Cena a tržní mechanismus Ročník / obor studia:I.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Rozhodování jako manažerská funkce
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Hospodářská politika státu
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomické vzdělávání
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketing a trh Ročník / obor studia: III. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 584 Klíčová slova:  Trh, poptávka, nabídka, konkurence Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele s využitím praktických cvičení.

Marketing a trh

Funkce trhu: Trh – uspořádání, při kterém na sebe vzájemně působí nabídka s poptávkou Místo, kde se setkává nabídka (prodávající) s poptávkou (kupujícím) a uskutečňuje se směna statků a služeb. Odpověď na otázku co? Řeší konkurence na straně poptávky; Jak? Určuje konkurence na straně nabídky. Pro koho? Se vyrábí, to určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky).

Typy trhů Podle územního hlediska: Místní Národní Světové Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme: Dílčí Agregátní Podle předmětu koupě a prodeje: Trh výrobních faktorů Trh peněz Trh produktů

Poptávka: Souhrn všech zamýšlených koupí na trhu – celková (agregátní) poptávka – Agregate Demand - AD; Individuální poptávkou rozumíme poptávku jediného kupujícího, nebo také poptávku po produkci jediného výrobce; Dílčí (tržní) poptávkou rozumíme poptávku po jednom výrobku – Market Demand – MD, resp. D.

Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá! P P1 P2 P3 P4 0 10 20 40 Q D i Pi Qi 1 40 10 2 30 3 20 4

Faktory ovlivňující poptávku Změny cen a jiného zboží Substitut Nahrazuje sledované zboží (jablka místo hrušek) Komplement Nutně doprovází sledované zboží (auto + benzín) Změny výše důchodů Demografické změny Počet obyvatel, věková struktura Změny v preferencích Zvyky, móda, tradice

Poptávka – zadání příkladu Poptávka po rajčatech se bude vyvíjet tak, že při ceně 35,- Kč bude poptávané množství 1 000 kg, při ceně Kč 30,- to bude 1 600 kg a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje poptávky. Cena rajčat za 1 kg Poptávané množství v kg 35 1000 30 1600 24 2000 20 2400 18 2900 12 3500 8 4500

Poptávka – řešení příkladu

Nabídka Souhrn všech zamyšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh – celková (agregátní) nabídka – Aggregate Supply – AS; Individuální nabídkou rozumíme nabídku jednoho výrobce; Dílčí (tržní) nabídkou – Market Supply – MS, resp. S rozumíme nabídku jediného výrobku od různých výrobců.

Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny nabídka roste! P P4 P3 P2 P1 S i Pi Qi 1 10 2 20 30 3 40 4 45 0 10 30 40 45 Q

Pozadí nabídkové křivky – faktory nabídky: Náklady produkce Technologický pokrok Ceny vstupů Počet výrobců Jiné faktory (počasí, nemoc, válka..)

Nabízené množství a nabídka: Změna celkové nabídky: b) P P3=P´3 P2=P´2 P1=P´1 P S S´ S B A C Q Q1 Q2Q´1Q3 Q´2 Q´3 Q

Nabídka – zadání příkladu Při ceně pronájmu 1.500,- Kč za 1 měsíc se nabízí 1 000 volných místností, při ceně 3.000,- Kč za 1 měsíc již 2 500 volných místností a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje nabídky. Cena pronájmu za 1 měsíc v Kč Nabízené množství místností 1 500 1 000 3 000 2 500 4 500 3 100 5 000 4 400 6 900 5 100 8 500 6 500 9 000 7 000

Nabídka – řešení příkladu

Rovnovážná a tržní cena: Cena = směnná hodnota vyjádřená v penězích. P PE S E D QE Q

Tržní rovnováha: Formování rovnováhy na trhu: P P´ PE S E D QD Q´D QE Q´S QS Q

Vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu: S´ S S´´ S D´´ D D D´ Q´ Q Q´´ Q Q´ Q Q´´ Q

Tržní rovnováha Shodnou-li se při určité výše ceny kupující a prodávající, pak se nabízené a poptávané množství dostane do rovnováhy. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího a dochází k tzv. „vyčištění trhu“ – není co prodávat i kupovat. Podmínky pro tržní rovnováhu: Existuje trh jednoho zboží Existuje dokonalá konkurence

Účastníci trhu Patří sem: Firmy Domácnosti Stát Prodávají své výrobky, služby, hledají faktory pro výrobu Domácnosti Nabízí výrobní faktory, nakupují zboží a služby Stát Ovlivňuje celý tržní mechanismus

Konkurence Proces, kdy se střetnou zájmy účastníků působících na trhu Nabídka x poptávka =) konkurence mezi nabídkou a poptávkou napříč trhem Podnik se potýká s otázkou jak zvládnout boj s konkurencí =) vytvoří si situační analýzu, z které vyhodnotí jak s konkurencí bojovat

Konkurenční analýza Podnik je v situaci kdy např. bude usilovat o uspokojení zákazníka v konkurenci s jinou značkou nebo výrobcem stejného (srovnatelného) produktu: Potřebuje znát nabídku konkurentů, její přednosti, slabiny Odhadnout sílu konkurentů, jejich taktiku, podnikovou politiku Musí posoudit svou pozici na trhu Znát postoje zákazníků ke konkurenčním značkám a výrobkům

Typy konkurence Konkurence dokonalá Na trhu jsou pro všechny účastníky stejné podmínky Mnoho výrobců vyrábí výrobky stejnorodé výrobky Žádný výrobce nemůže ovlivnit cenu produkce Volný vstup firmám do jednotlivých odvětví Stejná míra informovanosti pro všechny subjekty trhu

Typy konkurence Konkurence nedokonalá Monopol Oligopol v odvětví působí jediný výrobce určitého produktu – určuje své postavení na trhu, reguluje ceny – má absolutní moc Oligopol Několik firem v odvětví s různým výrobkem

Typy konkurence Monopson Oligopson Opak monopolu – několik výrobců v odvětví – jeden zákazník – zpravidla stát Oligopson Mnoho výrobců proti kterým stojí jen několik kupujících

Otázky k procvičení Popište funkci trhu? Definujte zákony nabídky a poptávky? Co vyjadřuje tržní rovnováha? Co rozumíme pojmem konkurence? Jaké typy konkurence rozlišujeme?

Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1.