Zlepšování jakosti
- co je vlastně naším záměrem - jak dobře tento záměr známe - existují data (údaje) z procesů - kde jsme ve zvýšení kvality procesů - co uděláme v nejbližší budoucnosti - jaké jsou naše cíle pro příštích pár měsíců - jaké překážky brání zlepšování procesů - jak je možné je odstranit - jaké jsou sporné otázky
Co chceme dokázat ? Identifikace cílů a stanovení výchozího plánu - existuje programové prohlášení pracovního týmu o cílech v oblasti jakosti ? - je evidována specifikace cílů jakosti tak, aby byly přiměřené?
2. Kdo a o co (koho) se máme starat ? Identifikace zákazníků a jejich požadavků - kdo jsou naši zákazníci ? - jaké mají potřeby a jak tyto potřeby známe ? - jak jsme zapracovali potřeby našich zákazníků do zlepšení našich procesů?
3. Co uděláme teď a jak dobře to máme udělat ? Zhodnocení současného stavu - máme platné vývojové diagramy našich procesů ? (známe naše procesy?) - byla udělána analýza vývojových diagramů našich procesů s hlediska možných problémů ? - jak poznáme případná zlepšení ? - jak budeme měřit zlepšení ?
4. Co můžeme udělat lépe ? Definování preferencí, problémů a příležitostí ke zlepšení - jaké jsou naše představy ideálního procesu - jak by měl vypadat proces v ideálním prostředí ? - jaké jsme nastavili cíle ?
5. Co nám brání dělat věci lépe ? Jaké jsou problémy v pozadí? Identifikace překážek a zásadních příčin problémů - jaké jsou kořeny všech problémů ? - odpověď na všechna proč
6. Jaké změny bychom měli udělat tak, abychom dělali věci lépe ? Vývoj zlepšujících řešení, strategií, taktik a plánů - byla navržena a vyhodnocena alternativní řešení ? - jaká kritéria byla použita pro výběr nejlepšího řešení ? - jak je zpracován plán realizace nejlepšího řešení ?
7. Proveďme to ! Zpracování řešení - je problém provést postup adresně ? - probíhá řešení podle plánu ? - jak byly změny přijímány ? - jak byly řešeny problémy vzniklé v průběhu prací ?
8. Jak jsme to provedli ? Pokud špatně, zkusme to znovu. Monitorování výsledků, pokud špatné, opakovat - jakých výsledků bylo dosaženo ? - jaké byly mezery mezi cíli a skutečnými výsledky ? - pokud jsou výsledky nevyhovující, bylo to nevhodným postupem nebo špatně stanovenými kořeny příčin ? - jak byl naplánován pokus opakovaného řešení ?
9. Pokud je vše v pořádku, můžeme to tak dělat kdykoliv ? Standardizace postupů a řešení - jak bylo zajištěno, že se neztratily postupy, metody, zlepšení, které byly použity ? - je ještě někde jinde místo, příležitost pro uplatnění realizovaných zlepšení ?
10. Co všechno jsme se naučili ? - co jsme se naučili z této zkušenosti zlepšení kvality ? - co bychom rádi poznali (nebo se měli naučit) pro náš další růst ?
Sběr a zpracování dat Formulář pro sběr dat Histogram Krabicový graf Průběhový diagram Regulační diagram Paretův diagram Bodový graf Zobrazení hodnot na pravděpodobnostním grafu Testy shody rozdělení (Kolmogorov- Smirnov, Anderson-Darling) Testy odlehlých hodnot
Histogram
Krabicový graf
Pravděpodobnostní graf
Krabicový graf
Pravděpodobnostní graf
Krabicový graf
Pravděpodobnostní graf
Metody získávání nápadů Brainstorming Brainwriting Diagram afinity Benchmarking Průzkum Diagram příčina-následek
Plánování a analýza procesů Postupový diagram Stromový diagram Vývojový diagram QFD Šipkový diagram (kritická cesta) Paretův diagram Diagram příčina - následek