EKOLOGICKO-EKONOMICKÉ DŮSLEDKY PROLOMENÍ TĚŽEBNÍCH LIMITŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. listopadu 2013.
Seminář k limitům těžby uhlí
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Reporting udržitelného rozvoje - nový pohled na těžební činnost.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
EKOLOGICKO-EKONOMICKÁ EFEKTIVNOST OBNOV POŠKOZENÉ KRAJINY Úvodem k metodice efektivnosti revitalizací Doc. Ing. Josef Seják, CSc., Doc. RNDr.Pavel Cudlín,
Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě Pracoviště Ústí nad Orlicí Jana a Jos. Kovářů 1412, Ústí nad Orlicí Hluk v legislativě platné a.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Školní rok 2006/2007 Vyučující: Ing. Simona Rosová
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Skupina Czech Coal a její místo v regionu září
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
pro integrovaný projekt
Ekonomika investic.
RYBNÍK BARBORA HODNOCENÍ EKOSYSTÉMU Diplomová práce
Výpočet výše újmy nebo škody způsobené na lesích
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Účetní reforma v druhém roce
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Půda – složka životního prostředí
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Ruská federace x WTO a OECD
Nerostné bohatství na zemi
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Zdaňování ostatních příjmů Ostatní příjmy FO vymezuje § 10 ZDP, jsou jimi mj.: příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
ČESKO a jeho krajina.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Zdaňování ostatních příjmů Ostatní příjmy FO vymezuje § 10 ZDP, jsou jimi mj.: příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Krajina Co to je krajina?
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Zdaňování ostatních příjmů
IAS 2 ZÁSOBY.
IAS 2 ZÁSOBY.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Má lithium těžit stát? 1 Obecné problémy průzkumu a těžby surovin
State Mining Administration
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

EKOLOGICKO-EKONOMICKÉ DŮSLEDKY PROLOMENÍ TĚŽEBNÍCH LIMITŮ Doc. Ing. Josef Seják, CSc., FŽP UJEP Ústí n.L.   Motto: „Být ekologicky vzdělán znamená porozumět principům organizace ekologických společenstev (tj. ekosystémů) a užívat tyto principy pro vytváření udržitelných lidských společností“ F. Capra, Tkáň života, Nová syntéza mysli a hmoty, Academia 2004 „Uznáním hodnoty služeb ekosystémů zlepšit řízení a vyloučit nadměrné čerpání přírodních zdrojů“ Obnovená strategie udržitelného rozvoje EU přijatá Radou EU 15/16 června 2006

Nerostné bohatství a české právo V souladu s § 5 platného horního zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, nerostné bohatství tvoří ložiska vyhrazených nerostů („výhradní ložiska“). Tentýž paragraf dále kodifikuje, že „nerostné bohatství na území České republiky je ve vlastnictví České republiky“. Vyhrazené nerosty jsou jmenovitě definovány v § 3 zákona č. 44/1988 Sb., a patří mezi ně mj. radioaktivní nerosty, všechny druhy ropy a hořlavého zemního plynu, všechny druhy uhlí a bituminosní horniny, nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět kovy atd.  

Mezinárodní právo přírodních zdrojů Spojené národy přijaly již v r. 1972 rezoluci „O trvalé svrchovanosti nad přírodními zdroji - On Permanent Sovereignity over Natural Resources“, která konstatuje, že „všechny země mají nezadatelné právo užívat volně svých přírodních zdrojů“, přičemž předcházející rezoluce (zejména 1803/XVII) určují, že „autorizovaný subjekt tohoto práva tvoří lidé a národy“, čili toto právo se nedává ani státu ani vládám. Úlohou státu je však omezit úlohu ekonomických subjektů při nakládání s přírodními zdroji (Menkes, 1991).

Co se stalo v rámci privatizace v ČR V průběhu ekonomické reformy přijala Klausova vláda v r. 1994 usnesení č. 672 (30. 11. 1994) k tezím vymezujícím právní povahu některých přírodních zdrojů, podle něhož při přípravě vodního zákona, horního zákona, zákona o ochraně přírodních léčivých zdrojů a souvisejících právních předpisů budou uplatněny teze: „Voda a nerostné zdroje a) nejsou předmětem vlastnictví s výjimkou vod, které neleží na toku a nejsou jeho pokračováním, jakož i vody ve studních, b) v rozsahu, v jakém nejsou předmětem vlastnictví, nejsou součástí pozemku“. Zmíněné usnesení vlády zjevně odporuje zákonu č. 44/1988 Sb., takže bylo od počátku právně neplatné (?!), nicméně právě podle něj byla prováděna privatizace vyhrazených zdrojů, k nimž byla a jsou těžební práva poskytována bezplatně. Přitom byly zachovány nízké sazby plateb za čerpání přírodních zdrojů z dob centrálně plánované ekonomiky. Takže až dodnes držitelé těžebních práv platí pouhé 0,5 % z hodnoty hlubinně těženého uhlí, z hodnoty povrchových těžeb uhlí pak 1,5 %.

Hospodářské výsledky skupiny Czech Coal (2009) Výnosy z prodeje uhlí 8 071 079 000 Kč Výnosy z prodané elektrické energie 2 148 847 000 Kč Ostatní výnosy 935 230 000 Kč Výnosy celkem 11 155 156 000 Kč Náklady na prodané zboží 2 162 955 000 Kč Spotřeba materiálu a energií 1 495 319 000 Kč Služby 1 251 613 000 Kč Osobní náklady 2 214 451 000 Kč Zaměstnanecké požitky 10 882 000 Kč Odpisy 555 248 000 Kč Ztráty ze snížení hodnoty 680 192 000 Kč Ostatní provozní náklady -362 786 000 Kč Provozní náklady celkem 8 007 874 000 Kč Provozní hospodářský výsledek 3 147 282 000 Kč Čisté finanční výnosy (náklady) 804 374 000 Kč Čistý zisk z dceřin. společností 8 578 000 Kč Zisk před zdaněním 3 960234 000 Kč Daň z příjmu 666 734 000 Kč Zisk po zdanění 3 293 500 000 Kč Podíly menšinových vlastníků -142 000 Kč Čistý zisk za období 3 293 358 000 Kč

Je to zisk nebo renta? Komu patří? Čisté výnosy z těžeb přírodních zdrojů jsou nejčastěji klasifikovány jako zisky, ve skutečnosti většinu těchto zisků tvoří rentní přínosy přírodních zdrojů. Renta z přírodního zdroje je zisk nad hladinou normálních těžebních nákladů na zajištění nabídky suroviny (zahrnují náklady na těžbu a dodání suroviny plus normální míru zisku k těmto těžebním nákladům – obvykle do 10 % z těžebních nákladů). Vše nad tuto úroveň je rentou z vyhrazeného zdroje, který je vlastnictvím občanů České republiky. Renta je v současné ekologické ekonomii definována jako podnikatelem nezasloužený zisk (Daly, Farley, 2011, Ecological Economics, s. 197), jejím právně zdůvodněným příjemcem je subjekt vlastnického práva, občané ČR a patří tudíž do příjmů státního rozpočtu a veřejných rozpočtů ČR.

Bezelstné přiznání Pavla Tykače „Vršanská uhelná (vlastněná skrze Czech Coal, pozn. red.) běží téměř bez mé přítomnosti,“ říká Ing. P. Tykač v nedávném interview pro HN a potvrzuje, že jeho firma vzhledem k nastavení dlouhodobých smluv vlastně nemůže mít špatný rok. Jakou skutečnou zásluhu na vytváření nových hodnot tedy má vlastník těžebních práv? Sám přiznává, že žádnou. Jediným akcionářem Vršanské uhelné je INDOVERSE (CZECH) COAL INVESTMENTS LIMITED 7101 Larnaka, Aradippou, Dramas 12, FREELAND BUILDING COMPLEX, 2nd floor, Flat/Office 4od 20. 12. 2011 A jak je to se Severní energetickou (lom ČSA s limity těžeb), v níž má Czech Coal 40 procent?

Lom ČSA a prolomení limitů těžeb Nečekaně rezervovaně se jeden z nejbohatších Čechů vyjadřuje k otázce prolomení územních limitů. Jejich existence přitom zásadně ovlivňuje hodnotu firmy Severní energetická, v níž má 40 procent. „To je nová kapitola a mně se do toho nějak zvlášť nechtělo,“ říká s tím, že už jde o záležitost Jana Dienstla a Tomáše Fohlera, kteří tuto firmu řídí. Jaké ztráty na službách ekosystémů na území za limity vzniknou, pokud se stávající příroda přemění na těžební jámu?

Jaké ztráty ekosyst. služeb vzniknou odstraněním vegetace z 13,4 km2

Přírodní a přírodě blízké biotopy Více antropicky ovlivněné biotopy

Celková hodnota (miliony Kč) (plocha*hodnota služeb) Jaké každoroční ztráty na službách stávajících ekosystémů za limity by vznikaly? (vypočteno metodou EWVM (Seják a kol. 2010) Třídy Corine-LC Plocha (m2) Hodnota služeb (Kč.m-2) Celková hodnota (miliony Kč) (plocha*hodnota služeb) 1.1.2. Městská nesouvislá zástavba 1103143 1946 2147 1.2.1. Průmyslové a obchodní zóny 87890 797 70 1.3.2. Skládky 229313 2476 568 2.2.2. Ovocné sady a keře 369366 2205 815 2.3.1. Louky 1715620 2562 4396 2.4.3. Zemědělská území s přirozenou vegetací 1161842 2495 2899 3.1.1. Listnaté lesy 2877853 3899 11220 3.2.4. Přechodová stadia lesa a křovin 5582274 2661 14852 5.1.2. Vodní plochy 289443 3703 1072 Plocha celkem: 13 416 744 Každoroční ztráty ES 38 038 000 000 Kč

Děkuji Vám za pozornost ! Knižní publikace „Hodnocení funkcí a služeb ekosystémů ČR“ fzp.ujep.cz/Projekty/HodnoceniFunkciaSluzebEkosystemuCR.pdf „Hodnocení a oceňování biotopů ČR“ fzp.ujep.cz/Projekty/VAV-610-5-01/HodnoceniBiotopuCR.pdf‎ fzp.ujep.cz/Projekty/bvm/bvm.pdf